De vliegtaks zal alle vluchten treffen: welke extra kosten staan u te wachten?

Om zijn taxshift te financieren – die de middenklasse ten goede moet komen – heeft Vivaldi verschillende nieuwe belastingen… sorry, verschillende nieuwe “bronnen van inkomsten” overwogen. Het gaat onder meer om belastingen op vermogenswinst uit onroerend goed, op werkelijke huurinkomsten en op vliegtickets.

Als de grote fiscale hervorming van minister Vincent Van Peteghem (CD&V) voor een “eerlijker” belastingstelsel voor onbepaalde tijd wordt uitgesteld (door een zoveelste gebrek aan eensgezindheid), dan is de mini-taxshift – goed voor 300 miljoen euro – de eerste horde die haar in de weg staat.

De minister hoopte tegen het einde van het jaar tot een akkoord te komen, maar eens te meer hebben de terughoudendheid en de tegenvoorstellen van de verschillende partners de bijeenkomst gedwarsboomd. De besprekingen zijn op 10 januari hervat. Dat schrijft La Libre Belgique. Zij hebben een blik kunnen werpen op de verschillende maatregelen die de koopkracht van de lage en middeninkomens moet versterken door verschillende zaken te financieren (ook hier is niet iedereen het over eens).

Een van deze nieuwe maatregelen is de zogenaamde belasting op vliegtickets van minder dan 500 km. Die belasting treft niet alleen zakenvluchten, maar ook toeristische vluchten naar het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland en Frankrijk.

Alle reizigers getroffen

Zoals aan het eind van het stormachtige begrotingsconclaaf in oktober 2021 werd aangekondigd, zal de belasting alle vluchten omvatten. Die belasting moet volgens de verwachtingen zo’n 30 miljoen euro opbrengen. Het zou om een extra heffing van 10 euro per ticket gaan als de bestemming van de vlucht op minder dan 500 km van Brussel ligt. Wanneer je verder dan 500 km van België reist, maar nog steeds binnen de Europese Economische Ruimte (EER) blijft, betaal je 2 euro extra. Voor vluchten van meer dan 500 km buiten de EER gaat het om een belasting van 4 euro. 

Dit betekent dat iedereen die ervoor kiest met het vliegtuig te reizen zal worden getroffen. Dat is een politieke keuze: hierdoor kan het bedrag per ticket worden verlaagd, maar worden er veel meer tickets belast. Als alles goed verloopt, wordt de belasting in april ingevoerd. De luchtvaartmaatschappijen, die twee verschrikkelijke jaren achter de rug hebben, zijn hier natuurlijk niet blij mee. Maar België is lang niet het enige land die zo’n belasting invoert, het is zelfs een aanbeveling van de Europese Commissie om zo alternatieve vervoermiddelen te bevoordelen.

Of het nu om 2, 4 of 10 euro gaat. Niks garandeert dat deze belasting mensen zal ontmoedigen om het vliegtuig te nemen. Maar de federale begroting zal hen dankbaar zijn.

(lp, bzg)

Meer