V-test om energiecontracten te vergelijken is razend populair én verbeterd: ontdek hier alle nieuwigheden

De Vlaamse Energieregulator VREG lanceert een nieuwe V-test, waarmee je kan kijken welk energiecontract voor jou het meest voordelig is. Dat is goed nieuws want de oude test had een aantal belangrijke tekortkomingen. De nieuwe V-test is makkelijker in gebruik en is er beter afgestemd op jouw persoonlijke behoeftes. De VREG stelt de test in primeur voor bij "De Inspecteur" op Radio 2.

2021 was een recordjaar voor de V-test. Zo'n 1,2 miljoen gezinnen en zo'n 60.000 kleine bedrijven deden de test om te kijken welk energiecontract het best bij hun behoeftes past. 

De kans is groot dat er in 2022 nog meer vergeleken zal worden. De energieprijzen zijn hoog en het blijft belangrijk om geregeld de prijzen van andere contracten te vergelijken met je huidige contract. Dankzij de nieuwe V-test zal dat vergelijken gemakkelijker gaan dan vroeger. Ontdek hier alle nieuwigheden. 

Beluister hier het gesprek in "De inspecteur" op Radio 2:

1. Kortingen inbegrepen

Als je de V-test doet, zie je vanaf vandaag ook kortingen die energieleveranciers geven. "Tot gisteren was dat een functie die je alleen terugvond bij commerciële prijsvergelijkers", vertelt Leen Vandezande van de VREG. "Wij tonen die kortingen nu ook. Daarnaast tonen we ook bijkomende diensten die een leverancier aanbiedt. Een gratis thermostaat bijvoorbeeld. 

De Inspecteur Sven Pichal maakt wel een belangrijke kanttekening bij die nieuwigheid. "Blijf wel opletten met kortingen, daar hangen soms moeilijke voorwaarden aan vast of de korting geldt enkel voor de de pure prijs van de energie en niet voor de heffingen en taksen op de factuur." 

2. Een filter voor jouw profiel

De resultaten die je te zien krijgt bij de V-test, zijn gemakkelijk te begrijpen. "Tot gisteren kreeg je bij elk resultaat een hele waslijst aan symbolen te zien", vertelt Vandezande. "Die moesten aantonen wat de voorwaarden van het energiecontract waren. Stond er bijvoorbeeld een apenstaartje (@), dan betekende dat dat type contract volledig digitaal werd afgehandeld." De symbolen waren niet gebruiksvriendelijk. De VREG gooit het met de nieuwe test over een andere boeg.

Tijdelijke klantenstop bij Ecopower

Opmerkelijk nieuwtje in deze context: de Belgische energiecoöperatie Ecopower voert een tijdelijke stop in voor nieuwe klanten. Na het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier en de stopzetting van Watz heeft Ecopower op enkele weken tijd ruim 3.000 contracten binnengekregen van nieuwe klanten. Dat zorgt voor een grote administratieve druk bij de klantendienst.

Nu de vernieuwde V-test online staat, vermoeden ze bij Ecopower een volgende toestroom van nieuwe klanten. "Ecopower heeft een eerder gunstige prijs in de V-test en dat zorgt, zeker in de huidige marktsituatie, voor een nieuwe instroom", zegt woordvoerster Margot Vingerhoedt. Om de wachtende contracten eerst te kunnen verwerken, worden daarom voorlopig geen nieuwe aanvragen aanvaard.

Eind januari wordt de situatie bij Ecopower opnieuw geëvalueerd. Als de situatie weer genormaliseerd is, zal de coöperatie weer nieuwe klanten aannemen.

"We werken nu met een zoekfilter", zegt Vandezande. "Daarmee kan je je eigen voorkeuren instellen. Je kan ook aanduiden welke voorwaarden je wel of niet wil bij een contract. Wil je bijvoorbeeld zeker groene stroom en wil je wel of niet een verplichte domiciliëring. Vergelijk het een beetje met een immo website waarop je kan ingeven hoeveel slaapkamers je wil en of een tuin al dan niet noodzakelijk is." 

3. Geen oude contracten meer

Op de "oude" V-test kreeg je soms contracten te zien die niet meer bestonden. De test werd alleen bij het begin van de maand aangepast.

"Dat zal nu niet meer gebeuren", zegt Vandezande. "We kunnen de V-test makkelijker aanpassen in de loop van de maand. Ook als een leverancier een nieuw contract lanceert in het midden van de maand, zal je dat snel zien. Ook de maandelijkse update van contracten gaat sneller. "Elke eerste dag van de maand zie je alle contracten die tijdens die maand aangeboden zullen worden." 

4. Je wordt doorverwezen naar de juiste websites

Als je de V-test hebt doorlopen, dan krijg je een aantal contractvoorstellen. "Vanaf vandaag staat er daarbij een link naar de tariefkaart van dat contract. Op die tariefkaart kan je alle details over het contract terugvinden." 

Dat is niet het enige nieuwe. "Je vindt bij elk contractvoorstel ook de link naar de website van de leverancier. Tot nu toe moest je op basis van het resultaat van de VREG zelf nog op zoek gaan naar dat contract op de website van de leverancier. Dat liep vaak mis omdat veel contracten op elkaar lijken. "Dankzij die direct linken vermijden we dat probleem. Je moet natuurlijk zelf wel nog het contract aangaan", vertelt Vandezande. 

5. Gegevens bewaren en delen

Een laatste toevoeging is dat je nu ook gegevens en zoekfilters kan bewaren op de website van de V-test.

"Nu kan je dus snel en makkelijk de V-test herhalen. Je moet niet altijd van 0 beginnen en je verbruiksgegevens invullen", verduidelijkt Vandezande. "Je kan de link naar je persoonlijke gegevens ook gemakkelijk delen. Stel dat een familielid je vraag om voor hem of haar de V-test te doen, dan kan je ook dat gebruikersprofiel instellen en opslaan. Het resultaat van de V-test kan je ook doormailen."

De V-test van de VREG vind je hier.

Je kan op de website een rondleiding volgen om alle nieuwe functies te ontdekken. Klik bovenaan op ‘hoe te gebruiken’. Je krijgt stap voor stap uitgelegd hoe je de resultaten moet begrijpen en hoe je er verder mee kan werken. De VREG plant later dit jaar nog vernieuwingen. Zo zullen onder andere groepsaankopen worden opgenomen in de V-test.

Leen Vandezande (VREG): "V-test gebruiksvriendelijker met meer informatie"

Videospeler inladen...

Meest gelezen