Links het oude logo, rechts het nieuwe

Nieuw logo Leuven verdeelt de stad: van "automerk" tot "kunstig"

Het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl van de stad Leuven die gisteren voorgesteld werden, zorgen voor gemengde reacties. De 12 jaar oude afbeelding van het historische stadhuis heeft plaats moeten maken voor een kleurrijkere en modernere look: een ronde mozaïek  met veel kleuren. De reacties zijn verdeeld, maar bijna iedereen mist herkenbaarheid.

Volgens burgemeester Ridouani (Vooruit) weerspiegelt het nieuwe logo een frisse, innovatieve stad met een knipoog naar het verleden, maar de oppositiepartij N-VA deelt die mening niet en vindt het logo onherkenbaar en vindt het jammer dat de geschiedenis van Leuven uit het logo verdwenen is.

We lieten het oude en het nieuwe logo van Leuven aan voorbijgangers in de straten van Leuven zien en vroegen om hun mening: “Ik vind het oude mooier omdat het stadhuis van Leuven er op staat”, zegt een vrouw. “Het nieuwe logo is te abstract en heeft weinig met Leuven te maken.” Ook een andere vrouw deelt die mening: “Ik vind het op zich wel heel kleurrijk, maar ik herken er niets van Leuven in. Dat vind ik precies wel een beetje jammer."

Gemengde reacties ook bij deze voorbijganger: “Modern, vrolijk, maar ik denk dat ik toch het oude logo verkies, misschien omdat dat ook wel een beetje vertrouwd is. Maar ik vind het wel leuk, het nieuwe is kunstig.” Bij anderen roept het nieuwe logo associaties op met een automerk of een paasei.

Maar er waren hier en daar ook positievere meningen: “Ik vind het heel mooi en ik kan het wel appreciëren. Er zit meer kleur in, dit is moderner”, zegt een vrouw.  En nog iemand anders: “Ik vind de verschillende kleurtjes wel iets hebben, het is eerder een leuk logo. De link met de stad is er evenwel niet, maar dat hoeft niet altijd. Het logo is esthetisch mooi en de naam staat er onder.”

Jammer dat geschiedenis verdwijnt uit het stadslogo

Bij de oppostiepartij N-VA zijn ze niet te spreken over het nieuwe logo. “Het is jammer dat de geschiedenis verdwijnt uit het stadslogo. In het vorige logo zag je een duidelijke link naar het kenmerkende Leuvense erfgoed en naar onze rijke Leuvense geschiedenis. Hier vind je niets van terug in het nieuwe logo”, zegt Katrien Houtmeyers (N-VA) “En ook het kostenplaatje doet onze wenkbrauwen fronsen. Voor het ontwikkelen van het logo en de implementatie van de nieuwe huisstijl trekt Leuven meer dan 100.000 euro uit.”

Meest gelezen