Steeds meer vertragingen in haven Antwerpen, rederij MSC: "We moeten veel vaker naar Zeebrugge en Le Havre gaan"

Rederij MSC moet meer en meer uitwijken naar havens zoals Zeebrugge en Le Havre, omdat die van Antwerpen met vertragingen kampt. Er zijn te weinig loodsen, te weinig dokwerkers en te weinig ruimte over op de kaaien. Volgens de rederij heeft de coronapandemie die problemen nog verergerd.

Volgens rederij MSC wordt het alsmaar minder aantrekkelijk om goederen te behandelen via de haven van Antwerpen. Op dit moment ligt er een tiental schepen van de rederij te wachten om Antwerpen in of uit te varen. Rederij Maersk spreekt van 25 schepen op de Noordzee. 

"Op dit moment is er wel extra hinder door de mist, we hebben de hele nacht niet kunnen werken, maar ook daarvoor al waren er te weinig loodsen beschikbaar, zegt Marc Beerlandt van MSC. "We komen natuurlijk ook uit een vakantieperiode, maar daarnaast zijn er ook wachttijden omdat de terminal gewoon vol is."

Alles in de Antwerpse haven staat vol en we vinden te weinig dokwerkers

Marc Beerlandt, rederij MSC

Omikron afwachten

Op dit moment veroorzaakt de verspreiding van de omikron-variant van het coronavirus nog geen problemen, volgens Beerlandt. "Maar ik hou hout vast terwijl ik dit zeg. Want sinds corona moeten we echt meer en meer soelaas zoeken in andere havens om onze schepen zo snel mogelijk te behandelen."

"Vroeger waren er geen problemen en was Antwerpen de logische oplossing. Maar nu lopen we ook Zeebrugge aan en vooral ook Le Havre, veel meer dan vroeger. Dat is allemaal ten nadele van Antwerpen. Niet omdat de dienstverlening slecht is, maar omdat het vol staat en omdat we te weinig dokwerkers vinden", besluit Beerlandt.

Ook andere havens in de problemen

De bevoegde schepen Annick De Ridder (N-VA) deelt de bekommernissen van Beerlandt. "Het is onze bedoeling om als haven zo aantrekkelijk mogelijk te zijn. We worden geconfronteerd met heel wat uitdagingen maar we zijn hier niet alleen mee in Europa. Door de pandemie zijn er vertragingen en congestieproblemen in de Antwerpse haven, maar die zijn gelijkaardig in andere havens, zoals die van Rotterdam in Nederland en die van Hamburg en Bremerhaven in Duitsland. In de Verenigde Staten zijn er wachttijden tot een maand."

Wat het tekort aan dokwerkers betreft, is er een inhaaloperatie aan de gang, zegt De Ridder. "De opleidingen hebben serieuze vertragingen opgelopen. Ook bij de loodsen zijn heel wat openstaande vacatures. CEPA zet hierop in om die achterstand in te lopen. Daarnaast is er opnieuw overleg met de sleepdiensten, loodsen en de operationele diensten om te bekijken waar de bottlenecks zitten zodat we kunnen ingrijpen. Maar ik ben ervan overtuigd dat we hier versterkt zullen uitkomen."

Meest gelezen