Vias ziet inhaalverbod voor vrachtwagens bij regen liever verdwijnen
Donderdag maakte minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) bekend dat er in Vlaanderen meer controles zullen komen op het inhaalverbod voor vrachtwagens bij neerslag - en dat door middel van systemen met neerslagsensoren en slimme camera’s. Volgens het centrum voor verkeersveiligheid Vias heeft het inhaalverbod echter weinig zin. “Het zorgt er niet voor dat het aantal ongevallen bij neerslag daalt”, zegt Vias-woordvoerder Stef Willems.
Het verbod staat sinds 2014 in de federale wegcode en houdt in dat vrachtwagens van 7,5 ton bij regenweer niet mogen inhalen. De regel geldt niet voor autocars en -bussen. De handhaving van het verbod is altijd een moeilijke zaak geweest. In het verleden waren er plannen om te werken met ANPR-camera’s en pluviometers, maar dat project kwam nooit helemaal van de grond. Donderdag kondigde minister Peeters dan toch aan dat er nieuwe systemen, waaronder regensensoren en slimme camera’s, komen. Die worden momenteel al op twee plaatsen in ons land, in Bertem en Erpe-Mere, uitgetest.
Geen daling van ongevallen
Verkeerscentrum Vias ziet het inhaalverbod liever verdwijnen. Volgens de woordvoerder van het instituut kunnen vrachtwagens niet ‘aquaplanen’ (waarbij er een dunne waterlaag tussen de banden en het wegdek ontstaat en het voertuig onbestuurbaar wordt, nvdr.) omdat ze een “zeer goede wegligging” hebben. “Bovendien zijn spatlappen verplicht, waardoor het probleem al voor een groot deel wordt opgelost”, klinkt het.
De belangrijkste reden om het verbod in te trekken is volgens Vias dat het aantal ongevallen bij neerslag niet daalt door de regel. “We zien in de cijfers over ongevallen van vrachtwagens en personenwagens bij neerslag geen enkel verschil tussen de verkeerssituatie vóór de invoer van het verbod en erna”, aldus Willems. “En dat zou normaal gezien de doelstelling van zo’n maatregel moeten zijn”, benadrukt hij.
Buurlanden
Vias onderlijnt dat België een van de weinige landen is waar het verbod geldt. Zo bestaat er in buurlanden Nederland en Luxemburg geen specifiek inhaalverbod voor vrachtwagens bij neerslag. In Duitsland mogen vrachtwagens van 7,5 ton en hoger niet inhalen als de zichtbaarheid door nevel, mist, regen of sneeuwval minder dan 50 meter bedraagt. In Frankrijk mogen voertuigen boven 3,5 ton en slepen langer dan 7 meter niet inhalen of van file veranderen als er sneeuw of ijzel op de rijbaan ligt.
“In België regent het niet meer dan in onze buurlanden, dus er is geen specifieke reden waarom de regel enkel in ons land geldt”, besluit Willems.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Bé De Meyer (60) praat voor het eerst sinds ex Eddy Snelders van voyeurisme wordt beticht: “Hoe kan het dat ik nooit iets zag? Ik lig daar wakker van”
-
PREMIUM16
Wat betekent het nieuwe krantencontract voor u als abonnee? 6 vragen beantwoord
Bpost heeft een akkoord gesloten over de krantenbedeling met de Vlaamse uitgevers DPG Media (bekend van Het Laatste Nieuws en De Morgen) en Mediahuis (eigenaar van De Standaard en Het Nieuwsblad). Dat is goed nieuws, want uw krant blijft daardoor zoals vanouds gebust. Maar wat betekent dat voor de postbode? En wordt uw krant in het vervolg dan duurder? -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
-
16
Regering gaat nieuwe gesloten centra voor illegalen bouwen in Jabbeke en Jumet
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
6
Meer wegenwerken voor de verkiezingen (maar niet alleen om stemmen te ronselen)
Er zijn meer wegenwerken in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, zo bevestigt cijfermateriaal dat VRT NWS opvroeg bij de Vlaamse bouwfederatie Embuild. Maar de lokale besturen doen dat niet alleen om stemmen te ronselen. -
17
Nieuw op 1 mei: geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholcontrole, verplichte inschrijving van leefloners bij VDAB
-
“Eskimopater” Eric Dejaeger die tientallen kinderen misbruikte vrijgelaten in Canada
-
3
Belg opgepakt in Spaanse haven: wacht acht jaar cel voor cocaïnesmokkel
De Spaanse politie heeft een Belg opgepakt die in ons land nog acht jaar celstraf moet uitzitten voor cocaïnehandel. Hij werd gevat in Tarifa, bij zijn terugkeer met een veerboot vanuit Marokko. Ook een drugscrimineel uit Anderlecht is daar gearresteerd. Hij riskeert 15 jaar celstraf. -
Eindeloze speeches en hotels geboekt: Vlaams Belang en N-VA debatteren tot putje van de nacht met De Moor over terugkeerbeleid
In de Kamer is afgelopen nacht tot omstreeks 3.45 uur gedebatteerd over het nieuwe aanklampende terugkeerbeleid. N-VA en Vlaams Belang dreigden vooraf met eindeloos gefilibuster (denk aan lange speeches en voorlezen uit boeken) urenlang het spreekgestoelte innemen, maar zo’n vaart liep het uiteindelijk niet. -
NMBS waarschuwt voor frauduleuze posts op sociale media