Roestvorming bij auto’s komt vaker voor: hoe komt dat, en welke modellen zijn het kwetsbaarst?
Autofabrikanten investeren vooral in ‘klimaat’ en ‘duurzaamheid’, maar het lijkt erop dat dit ten koste gaat van de roestbescherming. Verschillende rapporten komen met dit oordeel. Zelfs Tesla blijkt te weinig aan de preventie van roestvorming te doen. Wij geven een overzicht van de modellen die het meest vatbaar zijn voor roest.
De tijd dat auto's bij manier van spreken al in de folder begonnen te roesten, ligt gelukkig ver achter ons, maar dat wil niet zeggen dat alle autofabrikanten hun corrosiepreventie op orde hebben. Sterker nog, de laatste jaren blijkt dat een aantal fabrikanten op dat gebied flink heeft bespaard.
In tijden van volledig verzinkte carrosserieën en de hoogste kwaliteitscontroles bij de autoproductie denken veel bestuurders dat roest geen probleem meer is. Maar het lijkt erop dat dit beeld niet meer klopt. Een rapport uit 2016 uit Zweden toonde eerder al aan hoe vatbaar veel moderne auto’s zijn voor corrosie.
Vooral oudere auto’s
Dat kwam destijds vooral door bepaalde ontwerpkenmerken die het roesten bevorderen. In het rapport uit Zweden stond dat zelfs Volvo’s, die als oersterk worden beschouwd, weer gevoeliger waren geworden voor corrosie. De uitkomsten van dat rapport werden begin dit jaar ook bevestigd door de Duitse testorganisatie GTÜ, die toen cijfers beschikbaar stelde aan het gezaghebbende Duitse autoblad Auto Motor & Sport.
Sinds de fabrikanten zijn gaan besparen op roestbescherming en zijn overgegaan op gedeeltelijk verzinken, is roest weer een probleem geworden, zegt het tijdschrift. Van de 6,66 miljoen voertuigen die sinds 1 januari 2020 bij de GTÜ werden gekeurd, hadden 441.000 auto’s roestproblemen. Dat waren vooral voertuigen van meer dan tien jaar oud, aldus Auto Motor & Sport. Bijna 13 procent van de 3,46 miljoen oudere auto’s had roestproblemen.
Volgens de GTÜ-gegevens zijn dit de tien auto’s die het vaakst door roest worden getroffen: Ford Transit, Lada 4x4 (Niva), Seat Alhambra, Ford Galaxy, Suzuki Jimny en Baleno, Daihatsu Cuore, Opel Vectra, Subaru Legacy en Ford Ka.
Tesla
Ook Tesla is niet smetteloos wat dat betreft. Op sociale media verschenen al eerder berichten over Tesla’s die in besneeuwde streken al na één winterseizoen flink waren verroest. Auto Motor & Sport heeft een Tesla Model 3 met slechts 300 kilometer op de teller laten nakijken door roestexpert Ralf Rößler. Het resultaat doet volgens hem denken aan de Alfasud uit de jaren zeventig: holtes werden gevuld met constructieschuim. “Dat schuim gaat water opzuigen", verwacht Rößler. “Over een half jaar is het roestig, over zes jaar compleet verroest.”
Volgens technisch directeur Marco Oehler van GTÜ heeft ook de trend naar lichtgewicht bouwen, wat nodig is bij elektrische auto's om de zware accu’s te compenseren, een negatief effect op de roestgevoeligheid van moderne auto’s. Aluminium en magnesium hebben namelijk last van zogeheten ‘galvanische corrosie’ wanneer ze in contact komen met andere materialen. “Als er vocht bij bepaalde verbindingen komt, kunnen de verbindingen van binnenuit gaan roesten. Het duurt vrij lang voordat dit aan de buitenkant zichtbaar wordt", waarschuwt Marco Oehler.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer
De Belg koopt weer volop een nieuwe wagen. In 2023 werden er 476.675 ingeschreven in ons land. Dat is het hoogste cijfer in vier jaar tijd, zo stelt sectorfederatie Febiac vast. Misschien overweeg ook jij een nieuwe auto dit jaar? Om jou te helpen bij je keuze, afhankelijk van je budget, smaak of noden, hebben wij een gloednieuwe tool gebouwd: de HLN Autowijzer. Daarin vind je de recensies van onze mobiliteitsexperten. De voorbije jaren hebben zij tientallen nieuwe auto’s getest , van populaire merken tot luxewagens. Ontdek ze hier. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
Iemand betaalde 800.000 dollar voor deze Duitse roestbak
Een Amerikaanse bedrijf heeft 800.000 dollar (zo'n 715.000 euro) gekregen voor deze Mercedes-Benz 300 SL Roadster. De auto stond tientallen jaren weg te roesten in een schuur voordat hij werd gevonden. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt