Foto: Radio 2

Sloop van stationsgebouw Mechelen gestart: "Enkele waardevolle elementen zullen plekje krijgen in nieuwe gebouw"

Vandaag is gestart met de sloop van het stationsgebouw in Mechelen. In plaats daarvan komt een spiksplinternieuw gebouw dat tegen 2027 klaar moet zijn. Ook de perrons worden volledig vernieuwd. De volledige stationsomgeving zal tegen 2030 klaar zijn. De reizigers kunnen tijdens de werken gewoon de trein blijven nemen.

Om 8 uur vanochtend is de sloopkogel tegen de gevel van het stationsgebouw geslingerd. Het stenen gebouw uit 1959 wordt afgebroken. Tegen 2027 moet er een volledig nieuw stationsgebouw staan. Ook de perrons worden vernieuwd. De reizigers zouden niet te veel hinder mogen ondervinden van de werken en kunnen gewoon de trein blijven nemen.

Dimitri Temmerman van de NMBS: "Sinds december 2020 zijn er al twee nieuwe, bijkomende perrons in gebruik genomen. Als we nu twee oude sporen en perrons tijdelijk buiten dienst moeten nemen, kunnen we die nieuwe perrons gebruiken om de treindiensten te behouden. Elke dag nemen zo'n 20.000 reizigers de trein in het station van Mechelen, zij kunnen tijdens de werken dus gewoon de trein blijven nemen. De hinder zal minimaal zijn."

De mozaïek uit de lokettenzaal is gerecupeerd en krijgt een plekje in het nieuwe stationsgebouw

Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging

De afbraak van het stationsgebouw zal zo'n 2 maanden duren. Zowel de afbraak als de opbouw gebeurt in fasen. Nog voor de zomervakantie wordt gestart met de gevel aan de stadszijde. Iedere fase zal zo'n 2 jaar duren, tegen eind 2024 zou de nieuwe gevel er moeten staan. "Als er geen reizigers en treinen waren zou het vrij snel gaan, maar we moeten zien dat we de dienstregeling niet verstoren", zegt Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging.

Tegen 2027 zou het volledige reizigersgedeelte klaar moeten zijn. De aanleg van de twee pleinen, aan de stads- en Arsenaalzijde, en de ondergrondse fietsparking en doorgang zullen tegen 2030 klaar zijn.

Veel mensen hebben een emotionele band met het gebouw

Rudy Van Camp van Mechelen in Beweging

Met de afbraak van het stationsgebouw uit 1959 verdwijnt ook een stukje geschiedenis. "Het stationsgebouw is niet beschermd maar de grote mozaïek aan de lokettenzaal is volledig gerecupereerd en zal in het nieuwe station een prominent plekje krijgen, net zoals andere waardevolle elementen, zoals De Mijlpaal die voor het station staat. "

"Eind vorig jaar hebben we nog een aantal rondleidingen gedaan en toen viel het op dat heel wat mensen een emotionele band hebben met het station, gaande, van hier heb ik mijn eerste lief gekust, of hier heb ik zitten blokken voor mijn examen voor ik de trein naar Leuven nam", zegt Van Camp.

"We hebben ook zo veel mogelijk van het oude station op beeld vastgelegd om te bewaren voor het nageslacht. Maar het gebouw zelf bewaren was echt geen optie want het huidige station is helemaal gedateerd, het voldoet niet meer aan de comforteisen van de 21ste eeuw. De mensen in de lokettenzaal moesten daar bijna met hun paraplu gaan zitten. We gaan dus een compleet nieuw stationsgebouw bouwen", aldus Van Camp.

radio 2
radio 2

Meest gelezen