Suezkanaal wil aandeel in wereldwijde energietrafieken verder opvoeren

Tegen het einde van het volgende decennium wil het Suezkanaal in de wereldwijde energietransporten een aandeel van 15 procent hebben verworven. Op die manier wil het kanaal, dat de verbinding vormt tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee, zijn status als belangrijkste handelsroute van de energiesector verder versterken. Dat heeft de Suez Canal Authority gemeld.

Gehoopt wordt tevens dat tegen de zomer van volgend jaar de uitbreiding van het kanaal kan worden afgerond.

Verdubbeling

Het Suezkanaal heeft zijn aandeel in de wereldwijde transporten van olie en gas de voorbije periode al gevoelig kunnen uitbreiden. Zeventien jaar geleden was er daarbij immers sprake van een aandeel van 4 procent.

Drie jaar geleden was dat aandeel echter al tot 8 procent verdubbeld. Het kanaal wil die trend ook de volgende periode op eenzelfde manier verder doordrukken.

“Op die manier hoopt het Suezkanaal tegen eind volgend decennium in de transporten van olie en gas een aandeel van 15 procent te hebben”, bevestigde Ahmed Abdel Moneim, planningshoofd bij de Suez Canal Authority.

Eerder al maakte de uitbater van het kanaal bekend het voorbije jaar met 6,3 miljard dollar inkomsten de grootste omzet uit zijn geschiedenis te hebben gerealiseerd. Dit jaar wordt gerekend op een bedrag van 7 miljard dollar.

Uitbreiding

In juli zouden ook de uitbreidingswerken aan het Suezkanaal kunnen worden afgerond. Dat heeft Osama Rabie, voorzitter van de Suez Canal Authority, gezegd.

De uitbater had vorig jaar aangekondigd zijn plannen voor een uitbreiding van het kanaal – met een verbreding van het bestaande traject en een aanleg van een tweede vaargeul – te versnellen.

Die beslissing viel nadat het containerschip Ever Given in maart vorig jaar in het kanaal aan de grond liep en de waterweg gedurende zes dagen blokkeerde.

Het ongeval zorgde ervoor dat de wereldeconomie ongeveer 400 miljoen dollar per uur verloor. De verliezen voor de Suez Canal Authority werden op ongeveer 15 miljoen euro geschat. Over de schadevergoeding werd met de eigenaar van de Ever Given een minnelijke schikking getroffen.

“Schepen varen in konvooien door het kanaal”, verduidelijkte Rabie de motivering achter de uitbreidingswerken. “Door de werken zal de capaciteit van die transporten met zes schepen kunnen worden opgevoerd.”

Op het zuidelijk deel van het kanaal, waar de Ever Given aan de grond liep, wordt het traject over een afstand van dertig kilometer veertig meter verbreed. Er volgt ook een verdieping met zes voet. Daardoor wordt een diepgang van 72 voet bereikt. Dit moet de navigatie in het kanaal volgens Rabie gevoelig vergemakkelijken.

(am)