Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistribu

De ware reden achter de miljardendeal in de gamingwereld: "Microsoft wapent zich voor de strijd om de metaverse"

Waarom heeft Microsoft zijn oog laten vallen op een computerspelontwikkelaar? De vraag rijst nu blijkt dat de technologiereus liefst 60 miljard euro over heeft voor Activision Blizzard. Volgens CEO van Belgian Games David Verbruggen wil Microsoft met de aankoop vooral de strijd aangaan met andere giganten als Google, Apple en Meta om controle te winnen over de zogenoemde "metaverse".

De meeste mensen kennen Microsoft vooral van toepassingen als Word of Teams, maar ook in de gamingwereld is de technologiereus al decennia lang een grote speler, vooral als maker van de populaire Xbox-spelconsole. Het bedrijf wil die sterke positie nog verstevigen door spelontwikkelaar Activision Blizzard over te nemen.

Die studio is verantwoordelijk voor spellen zoals "Call of Duty", "World of Warcraft", "Diablo" en "Candy Crush". Indien de overname er komt, wordt Microsoft zelfs groter dan Nintendo, het bedrijf achter populaire franchises als "Super Mario" en "Pokémon".

Christophe Philips, hoofdredacteur van gamewebsite pragalicious.com beschreef de miljardendeal in "De wereld vandaag" op Radio 1 dan ook als "een atoombom die inslaat op de gamingwereld". 

"Alsof Kingkong Godzilla opeet", aldus Christophe Philips in "De wereld vandaag" op Radio 1

Overname is nog niet rond

"We mogen in dit geval eigenlijk nog niet spreken van een overname", zegt David Verbruggen, CEO van Belgian Games, de koepel van Belgische videogamefederaties. "Microsoft heeft op dit moment de intentie duidelijk gemaakt om Activision Blizzard te kopen, maar een overname van dit kaliber moet altijd eerst nog goedgekeurd worden door de Amerikaanse overheid. En de administratie van president Joe Biden heeft in het verleden aangegeven dat ze streng zullen toezien op dergelijke monsterdeals. "

"Sommige dingen kunnen niet zomaar", verduidelijkt Verbruggen. "Call of Duty, een van de videospelreeksen van Activision Blizzard is zo groot en zo wijdverspreid dat het vreemd zou zijn als het plots enkel te spelen zou zijn op één videospelconsole, in dit geval de Xbox van Microsoft." We moeten voorlopig dus nog met twee woorden spreken. 

Beleggers wachten alleszins niet op de goedkeuring van de deal, het aandeel van Sony, de ontwikkelaar van de Playstation-spelconsole én de grote concurrent van Xbox-maker Microsoft, verloor gisteren al 12 procent op de Japanse beurs. 

Strijd om de metaverse

Een eventuele overname zou natuurlijk een enorme impact hebben, eerst en vooral op de gamingsector. Vorig jaar kocht Microsoft ook al het moederbedrijf van Bethesda, de studio achter spellen als "Fallout" en "Doom" voor 7,5 miljard dollar. Als de maker van de Xbox zou beslissen om de games die ontwikkeld worden door Activision Blizzard en Bethesda in de toekomst exclusief uit te brengen voor hun eigen spelconsole, zou dat een enorme klap zijn voor grote concurrent Sony, de maker van de Playstation. 

Met dit soort overnames wil Microsoft zich klaarmaken op wat er de komende jaren zal gebeuren in "de metaverse"
David Verbruggen, CEO van Belgian Games

"Maar eigenlijk bevindt de echte concurrentie zich op een veel hoger niveau", aldus Verbruggen. "Microsoft is zich aan het wapenen voor een strijd met Google, Apple en Meta (het vroegere Facebook). Met dit soort overnames wil het bedrijf zich klaarmaken op wat er de komende jaren zal gebeuren in - om het met een hypeterm te zeggen - 'de metaverse'."

Mark Zuckerberg, CEO van Meta (het vroegere Facebook) heeft de term "metaverse" bij de naamsverandering van Facebook naar Meta slim geclaimd, maar eigenlijk bestaat dat concept al veel langer. En alle grote spelers in de technologiewereld bereiden zich voor om een rol te gaan spelen in die nieuwe virtuele wereld. "Het zou kunnen dat de "metaverse" daardoor zal bestaan uit meerdere kleine ecosystemen, want iedereen zal natuurlijk zoveel mogelijk zelf de controle willen behouden", besluit Verbruggen.

Wat is dat nu weer, "de metaverse"?
De "metaverse" is een digitaal universum waarin de echte en de virtuele wereld samenvloeien. Het is een online wereld waarin mensen kunnen werken, communiceren en ontspannen in een virtuele omgeving, vaak met behulp van virtual reality-headsets (digitale brillen die je onderdompelen in een virtuele wereld). Het begrip werd in 1992 voor de eerste keer gebruikt door de Amerikaanse schrijver Neal Stephenson, in zijn sciencefictionroman "Snow crash". 

"Content is king"

Als de ware strijd zich op een hoger niveau afspeelt, werpt de vraag zich natuurlijk op waarom een bedrijf dan zoveel geld over heeft voor een computerspelontwikkelaar. "Microsoft heeft al alle platformen en technologieën klaar om de "metaverse" te doen draaien, maar wil met deze deal vooral goede content bemachtigen", zegt Verbruggen. "Want de "metaverse" is in theorie een leuk platform, maar als daar niks te beleven valt, blijven de mensen weg. Content is altijd king."

Op dat vlak biedt de gamingwereld enorm veel mogelijkheden, zegt Verbruggen. "Videogames zijn van nature uit een soort metaverse. In het spel "Fortnite" bijvoorbeeld, gebeuren al jaren zaken die men ook in de "metaverse" wil lanceren. Denk maar aan het virtuele optreden van rapper Travis Scott. Miljoenen mensen hebben dat concert live bekeken, geen enkele artiest kan zoveel mensen in het echt bereiken."

Bekijk hier het optreden van rapper Travis Scott in het populaire videospel "Fortnite":

De "metaverse" zal natuurlijk uit meer bestaan dan enkel videogames en ook daar heeft Microsoft zelf al enkele troeven in handen met veelgebruikte toepassingen als Word en Teams. Wie weet nemen we binnenkort dus wel deel aan een Teamsvergadering in een exclusieve digitale outfit gewonnen tijdens een videospel.

Meest gelezen