Rob Engelaar

"Beste John, het ligt niet aan de vrouwen": "The voice"-bedenker aangesproken door eigen werknemers in advertentie

In een paginagrote krantenadvertentie bekritiseren meerdere vrouwen uit het mediabedrijf Talpa hun baas, mediamagnaat John de Mol, voor zijn reactie op het schandaal rond seksueel grensoverschrijdend gedrag bij "The Voice of Holland". "Het ligt niet aan de vrouwen", punt.

De advertentie werd geplaatst in het Algemeen Dagblad, een van de grootste kranten van Nederland. "Beste John, het ligt niet aan de vrouwen", staat er te lezen. "Groet, de vrouwen uit je bedrijf".

De naar eigen zeggen "verdrietige vrouwen" - medewerkers van het mediabedrijf Talpa - vinden het positief dat John de Mol zelf in het programma BOOS is komen reageren op de verhalen van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij "The Voice of Holland", verhalen die door BOOS naar boven zijn gebracht. Maar de inhoud van zijn reactie kunnen zij minder smaken.

Met name de passage waarin John de Mol vrouwen oproept om "direct aan de alarmbel te trekken als ze lastiggevallen worden". "Ik hoop dat het bij die mensen geen grote impact heeft op de rest van hun leven, dat ze het een plek kunnen geven. En dat ze vooral een voorbeeld moeten zijn in de toekomst. Als het hen ooit nog eens overkomt dat ze hopelijk geleerd hebben onmiddellijk aan de bel te trekken, onmiddellijk te melden, zodat de boosdoeners eerder aangepakt kunnen worden, waardoor ze het niet langer kunnen doen bij anderen", klonk het.

Het gedrag van vrouwen is niet het probleem. En ook niet de oplossing

De vrouwelijke Talpa-medewerkers die de advertentie lieten plaatsen, spreken van een "denkfout". "Dit zegt veel over een cultuurverandering die nodig is binnen het bedrijf, maar ook in de mediawereld en maatschappij. En vast en zeker bij meer grote bedrijven waar dit soort denkfouten nog steeds worden gemaakt door mannen met macht", gaven ze mee aan het Algemeen Dagblad. "Het gedrag van vrouwen is niet het probleem. En ook niet de oplossing."

Op de reactie van De Mol komt ook elders nogal wat kritiek. Hij wordt verweten aan victim blaming te doen. Dat wil zeggen dat hij de verantwoordelijkheid en de focus vooral bij de vrouwen zou leggen in plaats van bij de veronderstelde daders van het grensoverschrijdend gedrag. 

Ondertussen heeft John de Mol gereageerd op de ophef die ontstaan is over zijn uitspraken. "Ik heb volledig onbedoeld de indruk gewekt de schuld bij de vrouwen neer te leggen." Hij zegt dat hij ondertussen gaan praten is met de vrouwen in zijn bedrijf en belooft iets aan de bedrijfscultuur te veranderen. Lees zijn volledige reactie hier.

Nederlandse minister reageert: "Werkgever moet veiligheid waarborgen"

Werkgevers hebben "niet alleen een juridische, maar ook een morele verantwoordelijkheid" om voor een veilig werkklimaat te zorgen, zegt de Nederlandse minister van Sociale Zaken Karien van Gennip in de nasleep van de BOOS-reportage over "The voice of Holland". Ze noemt de uitzending "schokkend". 

"Wat is goed werkgeverschap? Daar hoort bij dat je duidelijk bent wat voor cultuur je hebt, wat de processen zijn bij incidenten, wat voor trainingen je doet, een onafhankelijk vertrouwenspersoon", somt Van Gennip op. "Dat zijn allemaal instrumenten die je als werkgever hebt om te zorgen voor die veilige werkomgeving."

Dat John de Mol, tot en met 2019 eindverantwoordelijk voor "The voice of Holland" reageert dat er genoeg "loketten" waren en zijn bij producent ITV en "The voice" voor jonge vrouwen om wangedrag te melden, kan op weinig begrip rekenen. "Dan denk ik: dieper graven, meer vragen stellen", aldus de minister. 

De aflevering van BOOS over de misstanden bij The Voice is in een halve dag 7 miljoen keer bekeken op YouTube. In de uitzending van anderhalf uur kwamen vrouwen aan het woord die medewerkers van de talentenjacht betichtten van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ook reageerde John de Mol voor het eerst op de beschuldigingen.

De aantallen zijn een veelvoud van de kijkcijfers die het programma van Tim Hofman normaal gesproken trekt: de afleveringen van de afgelopen weken haalden veelal ongeveer een half miljoen kliks. Een aflevering over fraude met cryptovaluta haalde vorige week anderhalf miljoen kijkers.

Bekijk het verslag uit "Het journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen