Energieprijzen swingen de pan uit: is het dan nog interessant om een elektrische auto te kopen?

De energieprijzen blijven maar stijgen. Dat betekent dat het ook duurder wordt om een elektrische auto op te laden. "De inspecteur" wil weten of het dan wel slim is om in zo'n auto te investeren. Autojournalist Tony Verhelle vindt alvast van wel: "Elektrisch rijden zal voordeliger blijven".

Tony Verhelle volgt als journalist de autowereld op de voet. Hij rijdt zelf ook al vijf jaar met een elektrische auto. Hij is ervan overtuigd dat elektrisch rijden voordeliger is, ook met de stijgende energieprijzen. 

"Het blijft financieel een goede keuze", zegt Tony Verhelle bij "De inspecteur":

Rijden op diesel of benzine zal ook duurder worden

Verhelle begrijpt nochtans de argwaan. "Ik begrijp dat mensen op de rem gaan staan. Particulieren twijfelen om een elektrische auto te kopen. Maar ook auto's die rijden op benzine en diesel gaan duurder worden. Op de lange termijn zal het voordeliger zijn om elektrisch te rijden." 

Hij maakt voor zichzelf een berekening. "Als ik de kostprijs voor elektrisch rijden omreken naar diesel, verbruik ik met mijn elektrische auto ongeveer 5 liter diesel per 100 kilometer." 

Verhelle wijst erop dat je met een elektrische auto anders rijdt. "Het maakt je rustiger, je rijdt vlotter. Maar je moet jezelf ook meer bedwingen, bijvoorbeeld op de autosnelweg. Je moet trager rijden. Het verschil tussen 110 kilometer per uur rijden en 120 kilometer per uur rijden, is groot. Je batterij gaat veel langer mee als je trager rijdt en dus betaal je ook minder." 

Minder kosten achteraf als je elektrisch rijdt

De aankoop van een elektrische auto blijft duurder, maar je hebt achteraf minder kosten. 

"Vergeet niet dat je nog altijd geen taksen betaalt op een volledig elektrische wagen", zo vertelt Verhelle. En er is meer. "Je betaalt geen belasting op inverkeersstelling. Dat is de eenmalige belasting die je betaalt als je een voertuig inschrijft. En je betaalt ook geen jaarlijkse verkeersbelasting." 

"De onderhoudskosten voor een elektrische auto zijn lager", vertelt Verhelle. "Een onderhoud kost bijna niks. Je betaalt niet voor olieverversing en er is ook minder slijtage." Ook de levensduur van je auto is volgens Verhelle langer. "De batterij bepaalt de levensduur, niet de motor. De batterij kan je vervangen." 

Vergeet niet dat je nog altijd geen taksen betaalt op een volledig elektrische wagen

Tony Verhelle (Autowereld)

De journalist haalt er ook een concreet voorbeeld bij. "Volkswagen maakte een vergelijking op basis van hun topmodel, de Golf. Zij vergeleken die met hun elektrische versie, de Volkswagen ID.3. Volkswagen rekende uit dat je met de elektrische versie al een voordeel doet vanaf 80.000 kilometer. Deze cijfers zijn wel gebaseerd op de energieprijzen nu. Als de energieprijzen nog stijgen, zal het voordeel allicht minder zijn." 

"Er is een grote schrik om niet overal te geraken"

De verkoop van elektrische auto's stijgt nog altijd niet exponentieel. "Vooral bedrijven springen mee op de kar maar particulieren zij nog niet overtuigd", vertelt Verhelle. 

Hij haalt er cijfers bij. "Op dit moment is zo’n 3 à 4 procent van het totale wagenpark elektrisch. Zo'n 10 procent van de nieuwe auto's die verkocht worden, zijn volledig elektrisch. Er worden nog altijd veel hybride auto's verkocht. Dat geeft kopers rust: als de batterij plat is, kan je terugvallen op benzine." Verhelle is niet echt fan van hybride rijden. "Dat is eigenlijk een zot idee. Je rijdt rond met twee motoren." 

De hoge aankoopprijs is een factor waarom veel mensen geen elektrische auto kopen. Maar angst speelt volgens Verhelle ook een grote rol. "Mensen zijn bang dat ze niet meer overal zullen geraken met een elektrische auto. Daar bestaat een term voor: Range Anxiety." Verhelle vindt die angst onterecht. "We rijden gemiddeld 50 kilometer per dag. Maar in ons hoofd willen we elke dag naar de Côte d’Azur kunnen rijden."

Nood aan extra laadpalen en universele laadpassen

Er zijn ook nadelen aan elektrisch rijden. "Er is niet genoeg laadinfrastructuur. Daar moet aan gewerkt worden", zegt Verhelle. "Er zijn veel meer laadpunten nodig, zeker als we die overschakeling willen maken om met z'n allen elektrisch te rijden."

De werking van een openbare laadpaal is ook een pijnpunt. "Je kan niet inschatten wat de kosten zijn en dat is vervelend", vertelt Verhelle. "Wanneer je aan een laadpaal staat, zie je niet hoeveel je betaalt voor die laadbeurt. Je ziet het wel achteraf maar dat is niet interessant. Dat is inderdaad een groot gebrek."

Verhelle vindt dat de overheid dat moet veranderen. "Ik vind dat de wetgever hier al langer paal en perk aan had moeten stellen. En het gaat verder dan die transparantie. Het is ook niet oké dat je met je laadpas niet overal terecht kan. Er zijn al niet zo veel laadpunten. Als je dan een laadpaal tegenkomt en je krijgt die niet aan de praat omdat je pas niet werkt, is dat frustrerend."

Snel laden aan een tankstation?

Ben je onderweg en moet je plots bijladen? Dan is een laadpaal aan een tankstation een goed idee. Zij hebben gewoonlijk ook snelladers en dat is wel handig wanneer je onderweg bent. Let wel: een snellader laadt veel sneller, maar het laden is ook veel duurder. Je betaalt gewoonlijk zelfs dubbel zo veel. Het is trouwens ook minder goed voor je batterij. 

Meest gelezen