Direct naar artikelinhoud
CulinairTrends

Van aardappelmelk tot vlees uit de printer: dit zijn de foodtrends voor 2022

Van aardappelmelk tot vlees uit de printer: dit zijn de foodtrends voor 2022
Beeld Emma Levie

Vlees uit de printer? Wen er maar vast aan. Andere culinaire blijvers zijn touchscreens op restaurant en privékoks in uw eigen keuken. Van aardappelmelk tot boomblaadjes en dirty martini’s: dit zijn de smakelijkste trends voor het nieuwe jaar.

Aardappelmelk

In 2022 zet de vraag naar plantaardige zuivel verder door. Nieuw is aardappelmelk, een romige en milde plantaardige drank die nog beter voor het milieu is dan haver- en sojamelk. Voor aardappels heb je namelijk de helft minder land nodig dan voor dezelfde hoeveelheid haver. Bovendien is er geen sprake van ontbossing zoals bij de productie van sojamelk vaak het geval is. Belangrijk, want we zijn allang niet meer alleen bezig met wat gezond is voor ons lichaam, maar vooral ook met wat gezond is voor de planeet.

Nieuwe ravioli

Nieuwe ravioli
Beeld Emma Levie

De honger naar comfortfood die in de eerste lockdown ontstond is nog steeds onstilbaar. Troostvoer blijft dan ook een van dé grote trends, maar dan wel in een elegantere vorm. De royale schalen macaroni met kaassaus en dito porties lasagne maken plaats voor groentestoofschotels en gevulde pasta’s. In de restaurants zien we volop ravioli en tortellini, in de meest uiteenlopende smaakcombinaties en nieuwe vormen. Van tortellini van aardappel bij het toonaangevende restaurant Bright in Londen tot gefrituurde ravioli met wasabiketchup, zoals je die tegenwoordig kunt eten in een heuse raviolipop-up in Amsterdam, genaamd Rue de Ravioli.

Eikhaas

Paddenstoelen blijven onverminderd populair, ook buiten de culinaire wereld: modehuis Hermès lanceerde onlangs zelfs een tas van paddenstoelenleer. Ondertussen groeit het paddenstoelenassortiment in de supermarkten gestaag door en ook op restaurantmenu’s zie je ze steeds meer. De padden­stoel van dit moment? Dat is de eikhaas. Hij is groot, umami, makkelijk te kweken, heeft een fantastische beet en is daarmee de perfecte vleesvervanger. Overigens staat eikhaas ook vaak onder de Japanse naam op het menu: maitake.

Affogato

Deze Italiaanse klassieker bestaat uit een bolletje ijs waar een hete espresso overheen wordt gegoten. Het resultaat is een mix tussen een dessert en een drankje met verslavende contrasten: warm en koud, bitter en zoet, romig en vloeibaar. Affogato bestaat al sinds jaar en dag, maar we zien allerlei nieuwe versies. Met frambozensorbet en bier bijvoorbeeld. Of met gouden details, zoals bij de Zweedse topkok Bjorn Frantzen in Stockholm. En in Parijs is de eerste affogatopop-up al gesignaleerd.

Affogato
Beeld Emma Levie

À la carte

Een souvenir van de crisis: steeds meer restaurants keren terug naar à la carte. Dat betekent dat je gewoon twee of drie gangen bestelt en dat de zesgangenmenu’s straks alleen nog bij een handjevol toprestaurants worden geserveerd. En de menukaart zelf? Die is behalve steeds vaker digitaal ook bondiger. Drie voorgerechten, drie hoofdgerechten en een paar desserts is genoeg. Op die manier kunnen restaurateurs gerichter inkopen, hoeven ze minder weg te gooien als er onverhoopt wéér een lockdown komt en kunnen ze de sowieso al stijgende kosten enigszins drukken.

Luxe all the way

Luxe wordt schaarser en de tweedeling tussen toprestaurants en laagdrempeliger zaken scherper. We kiezen minder vaak voor fine dining dan voorheen, maar áls we gaan, gaan we ook all the way. Inclusief tafelbereidingen, champagne en ouderwets vakmanschap.

Luxe all the way
Beeld Emma Levie

Wel vlees, geen vee

Ook in 2022 willen we minder vlees eten. En als we het doen, doen we het bewuster. Lag de focus eerst alleen op biologisch en van kop tot staart, dan kijken we nu ook naar het soort vlees. Steeds meer restaurants serveren straks geen rund en varken meer, maar alleen nog wild of gevogelte dat in de vrije natuur heeft geleefd. Wel vlees dus, maar geen vee.

Pizza Hawaii 2.0

Ook traumatische herinneringen aan pizza Hawaii? Tijd om die te vergeten. Fruit in hartige gerechten kan namelijk wél goed uitpakken – mits subtiel toegepast. Topkok Ottolenghi werkt bijvoorbeeld met op open vuur geroosterde druiven in zijn gerechten. Naast druiven worden ook pruimen volop gebruikt. Ook op het menu: tonijn met vijgen, tomaten­salade met aardbei en sint-jacobsmosselen met mandarijn.

Vlees uit de printer

De vraag naar vleesvervangers blijft groot. Aangezien we steeds creatiever worden, ruilen we die matige vegetarische cordon bleu steeds vaker in voor natuurlijke vleesvervangers zoals jackfruit, paddenstoelen en – nieuwer – bananenbloesem. Het andere uiterste? Vlees uit de printer dat dit jaar in België op de markt komt. Bedenker is het Israëlische bedrijf Redefine Meat. Hun lamsvlees, rundvlees en varkensworstjes op basis van soja, erwten en kikkererwten wordt gemaakt met behulp van een 3D-printer.

Vlees uit de printer
Beeld Emma Levie

Socca

Voor op de boodschappenlijst: kikkererwtenmeel. Volgers van het nog altijd populaire koolhydraatarme dieet maken er wraps en pizzabodems mee, maar de echte hit is socca. Deze pannenkoekjes worden gemaakt van kikkererwtenmeel, water en olijfolie. Aangezien ze behalve koolhydraatarm ook gluten- én lactosevrij zijn, is het misschien moeilijk te geloven dat ze ook nog eens troostrijk lekker zijn, maar geloof me: zelfs topkoks werken opeens met socca.

Tofu

De tofutrend zet gestaag door. Van tofupudding tot tofu skin en van zijden tofu tot tofu van – daar zijn ze weer – kikkererwten. Het komt in 2022 allemaal voorbij.

Digitaal dineren

Een robot die je een kop koffie brengt sciencefiction? Al lang niet meer. Omdat het personeelstekort in de horeca blijft groeien, nemen nieuwe oplossingen een hoge vlucht. Bij de nieuwste zaak van de Franse topkok Alain Ducasse bestelde ik chocolademousse via een touchscreen, kwam de wijn uit een automaat en staat het tafelzilver in manden op de gemeenschappelijke tafels. Een restaurant als moderne kantine dus.

Branded borden

Nu zelfs modelabels als Off White, Acne en Kith hun eigen borden en kopjes lanceren, lijkt servies hipper dan ooit. De pottenbakcursussen zijn bovendien niet aan te slepen. Grootste gemene deler? De tijd van de matte Scandinavische bordjes lijkt over zijn hoogte­punt heen. In plaats daarvan zien we felgekleurde serviezen, oldskool porselein en Japanse invloeden. Verder worden we doodgegooid met borden met het logo van het hotel of restaurant erop. Dat laatste was ooit voorbehouden aan klassieke brasserieën, maar inmiddels zijn branded plates overal.

Plantaardige umami

Het gebruik van de plantaardige umami – de vijfde, hartige smaak – neemt alleen maar toe. Steeds meer amateurkoks hebben zeewiersoorten en miso in huis.

Gochujang

Pittig blijft onverminderd populair. Nu iedere zichzelf respecterende thuiskok al lang chili flakes, een fles sriracha en een pot zelfgemaakte sambal in de kast heeft staan, is het tijd voor gochujang. Deze Koreaanse pasta is gemaakt van chili, kleefrijst en gefermenteerde sojabonen waardoor ie behalve pittig ook licht zoet én lekker hartig is. Gochujang is in de restaurantwereld al een tijdje niet aan te slepen, maar ook in kookboeken komt hij steeds vaker terug.

Solo dining

In je eentje een hapje eten wordt steeds normaler. Touchscreens verlagen de drempel. Wat ook helpt is dat steeds meer restaurants een bar hebben waaraan je kunt eten, meestal met uitzicht op de keuken. Zo heb je niet alleen iets om naar te kijken, je knoopt ook makkelijker een praatje aan.

Dirty martini

Kunt u ook geen espresso martini meer zien? Goed nieuws: de dirty martini is terug van weggeweest. Minstens zo sophisticated en zelfs stukken volwassener van smaak door toevoeging van olijvenvocht. Nu weet u meteen waarom hij een beetje troebel is. Verder nog steeds hip in cocktailland: mezcal, hartige cocktails en gebottelde cocktails.

Neo-exotisch

Reizen mag dan nog steeds lastig zijn, via ons bord kunnen we gaan en staan waar we willen. Gaan we daarom steeds avontuurlijker eten? Mexico en Peru vinden we niet meer spannend genoeg. Wat dan wel? Keukens waar we nog veel te weinig van afweten. De Filipijnse, Iraanse, Zuid-Indiase en West-Afrikaanse bijvoorbeeld... En dan bij voorkeur met ingrediënten waar we nog nooit van hebben gehoord. De wachtlijsten voor restaurant Mosuke in Parijs zijn niet voor niets eindeloos: iedereen wil opeens bij de Senegalees-­Malinese chef Mory Sacko eten.

Yuzukosho

Deze geelgroene pasta wordt gemaakt met groene chilipepertjes en de schil en het sap van de citrusvrucht yuzu. Het resultaat is een milde peperpasta met een friszure smaak. In de Japanse keuken wordt hij al dik vijftig jaar gebruikt, maar buiten Japan is het nu pas echt booming. Bij Estela in New York serveren ze bijvoorbeeld gegrilde oesters met een vinaigrette van yuzukosho.

De nieuwe boter

Omdat we steeds meer plantaardig willen eten, wordt zuivel minder populair. Maar waar zijn we in godsnaam zonder boter? Precies. Helemaal nergens. Gelukkig is er een hele nieuwe generatie boters in aantocht. Van watermeloenpitten of sesamzaadjes bijvoorbeeld. Of – sowieso een hit – zonnebloempitten.

Hibiscus

Volgens de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods gaat hibiscus de schappen in 2022 veroveren. Hibiscuspopcorn, hibiscusyoghurt, hibiscuslimonade... Het vitamine C-rijke bloemetje is straks overal.

Hibiscus
Beeld Emma Levie

Alles aan huis

Duizelingwekkende cijfers: volgens het trendbureau Food Inspiration groeide de markt van voeding aan huis de afgelopen tien jaar met 580 procent. Dankzij het groeiend aantal flitsbezorgers en ghost kitchens hoef je zelfs voor een brood of een bordje pasta de deur niet meer uit. Dat klinkt vrij droevig, maar het heeft ook voordelen. Want van een meergangenmenu door een sterrenchef tot een aperitiefbox met de mooiste kazen en wijnen: ook in 2022 staat het allemaal in geen tijd voor je deur.

Alles aan huis
Beeld Emma Levie

Goedkope groenten (en boomblaadjes!)

Na de vergeten groenten is het tijd voor de ondergewaardeerde groenten. Mais, aardappelen, selderij en wortelen zijn ook in 2022 de sterren van de menukaarten – ook in de gastronomie. Van pommes darphin met zee-egel bij Wildair in New York tot de inmiddels beroemde corn ribs van Rovi in Londen. Een andere budgetoplossing die we terugzien in restaurants: boomblaadjes. Salade van jonge blaadjes van de linde bijvoorbeeld.

Goedkope groenten (en boomblaadjes!)
Beeld Emma Levie

Alcoholvrij

Virgin cocktails worden volwassener en ieder zichzelf respecterend restaurant heeft straks naast een wijnkaart ook een alcoholvrije kaart vol sappen, infusies en limonades met zulke spannende en geraffineerde smaken dat ze minstens zo interessant zijn als wijn.

De terugkeer van de privékok

Ook makkelijk in huis te halen: je eigen chef. Ooit was het in hogere kringen de normaalste zaak van de wereld om een kok in dienst te hebben. Die tijd is allang voorbij, maar we herontdekten het plezier ervan. ‘Met dank aan’ de coronamaatregelen die de restaurants een hele tijd gesloten hielden, waardoor sommige chefs op een andere manier hun brood gingen verdienen.

En deze hypes zijn gepasseerd

Burrata-overdosis. Weinig dingen lekkerder dan een romige burrata. Maar nu het letterlijk overal op de menukaart staat, is de lol eraf.

Espresso-martini. Niet alleen omdat we er mee zijn doodgegooid, ook omdat je er enorme koppijn van krijgt.

Bananencake. Als je er echt nog steeds een wilt bakken, bespaar ons dan vooral de foto’s op Instagram.