New York Times Company neemt taalspelletje Wordle over: wat maakt het zo populair? 

Wordle, een nieuw en razend populair online taalspelletje, is overgenomen door The New York Times Company, het mediabedrijf achter de gelijknamige Amerikaanse krant. Bedenker Josh Wardle kreeg er enkele miljoenen voor in de plaats. Wordle trok in geen tijd meer dan 2 miljoen spelers aan. Wat maakt het spel met groene, gele en grijze vakjes zo populair? VRT NWS legt het voor je uit.

Amerikaanse software-ingenieur Josh Wardle maakte als cadeautje voor zijn partner een woordspel genaamd Wordle. In oktober 2021 besloot Wardle het spel te delen met de wereld, de rest is geschiedenis. Twitter werd overspoeld met berichten over Wordle en bekende presentatoren als Trevor Noah en Jimmy Fallon berichtten uitvoerig over Wordle in hun talkshows.

Terwijl er in november ongeveer 90 mensen het spel speelden, zijn dat er vandaag meer dan 2 miljoen. En dus kwam The New York Times Company met een som "in the low seven figures" - oftewel: enkele miljoenen dollars - over de brug om het spel over te nemen. Wordle wordt momenteel gratis aangeboden, en volgens het mediabedrijf is het de bedoeling dat dit zo blijft, zowel voor nieuwe als voor bestaande spelers.

Wat dus begon als een geschenk voor een geliefde, werd al snel een wereldwijde hit. Maar wat maakt het spel zo populair? 

Wat is het?

Wordle is een online spel dat je op het internet vindt, er bestaat dus geen applicatie van. Het concept is simpel: iedere dag is er een nieuw woord om te raden. Spelers hebben tijd tot middernacht om de oplossing te vinden, vooraleer er een nieuw woord verschijnt. Iedereen die speelt krijgt hetzelfde woord, dat altijd uit vijf letters bestaat. Om het juiste woord te raden krijg je zes kansen. 

Maar wat dan met die gekleurde vakjes? Welnu, de kleuren van de vakjes zijn een hulpmiddel om tot de juiste oplossing te komen. Kleurt een vakje groen, dan wil dat zeggen dat de letter in het woord voorkomt én op de juiste plek staat. Kleurt een vakje geel, dan komt de letter in het woord voor, maar niet op die plek. En als een vakje de grijze kleur krijgt, komt die letter niet in het woord voor.  Het lijkt misschien simpel, maar we verzekeren u dat het moeilijker is dan het oogt. 

Lingo 2.0

Wordle heeft veel weg van het televisieprogramma "Lingo", een Brits spelprogramma. De Nederlandse variant van "Lingo" wordt sinds 1989 uitgezonden in België en Nederland. In "Lingo" wordt een woordspelletje gespeeld dat een soort van combinatie is tussen Mastermind en Bingo.  Het programma was populair in België in de jaren 90 en de vroege jaren 2000. In 2019 maakte "Lingo" na vier jaar afwezigheid een terugkeer naar het televisiescherm. Ook op Twitter gaat de gelijkenis tussen "Lingo" en Wordle niet onopgemerkt voorbij: 

Naast de originele versie van Wordle, bestaan er ook allerlei varianten en afgeleiden van het spel. Zo is er een Nederlandse versie, Woordle, en een Nederlandstalige Belgische, Woordol.be, maar ook in het Duits, het Frans, het Italiaans, het Latijn en het Grieks werden al varianten gemaakt. Voor koormuziekliefhebbers is er Byrdle, absurdisten kunnen zich uitleven op Absurdle. Wie liever een vierletterwoord raadt kan meespelen op Sweardle en voor wie het meer queer mag is er Queerdle.

Waarom is Wordle zo populair?

The New York Times schrijft dat er geen manier is om de plotse populariteit van een online spelletje te verklaren. "Zulke spellen boomen onverwacht en zonder concrete reden, waarna hun populariteit uitdooft, omdat mensen zich met andere dingen gaan bezighouden." Gamejournalist Christophe De bont ziet echter geen vergelijking met spellen als Flappy Bird of Pokémon GO, die een korte maar zeer intense moment of fame kenden. We kunnen namelijk nog niet weten hoe lang Wordle populair zal blijven. 

Het geeft je heel even het idee dat je clever bent

Christophe De bont, game-expert

Zelf denkt Josh Wardle dat de populariteit te danken is aan het feit "dat mensen een voorliefde hebben voor transparante dingen die niets van je willen".  Hij koos er heel bewust voor om geen reclame of registratieverplichting toe te voegen aan het spel. "Het is simpel, leuk, voldoening schenkend en volledig gratis", zegt Wardle. 

Dat bevestigt Christophe De bont: "Het is leuk dat er maar één puzzel per dag wordt gegeven. Je loopt geen risico om er veel tijd mee te verliezen, maar het geeft je toch heel even het idee dat je clever bent." De bont linkt de faam van Wordle ook aan de optie om je resultaten te delen op sociale media. "Zonder de deelfunctie was Wordle niet viraal gegaan". 

Bekijk hier hoe Jimmy Fallon samen met zijn publiek een Wordle probeert op te lossen:

Meest gelezen