Waarom de geremasterde ‘Uncharted’-games een nieuw bezoek op de PlayStation 5 waard zijn
gamereviewMet de twee titels samen ben je toch weer een uur of vijfentwintig in de weer, met games die je mogelijk al doorgespeeld hebt. Maar toch zijn ‘Uncharted 4: A Thief’s End’ en ‘Uncharted: Lost Legacy’ een nieuw bezoek waard op de PlayStation 5. Ook wel omdat ze er dankzij de extra paardenkracht in de console knapperiger uitzien dan ooit. Maar vooral omdat je ondertussen wellicht vergeten bent wat voor een epische Hollywoodervaring de games opleveren.
Sinds de periode waarin Uncharted 4: A Thief’s End verscheen, voorjaar 2016, hebben we Firewatch, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Red Dead Redemption II, Return of the Obra Dinn, Disco Elysium en Deathloop gehad: stuk voor stuk titels die veel méér hebben betekend voor de ontwikkeling van dit medium dan die toch al oerconventionele avonturengame. Nu dat sluitstuk in de belevenissen van avonturier Nathan Drake, de Indiana Jones van de millennialgeneratie, terugkeert in een PlayStation 5-remaster, was ik er eigenlijk zelfs met wat tegenzin aan begonnen. Maar niet lang nadat de begintitels liepen in Uncharted 4 en de evenmin onaardige spinoff Uncharted: The Lost Legacy, was ik toch weer verkocht.
Thematisch mager
En dat is vreemd, want op zich leveren de ‘Uncharted’-games een ervaring die in geen enkel van zijn facetten boven de doordeweekse meuk uitsteekt. Als het zonet genoemde lijstje gametoppers gerechten in een sterrenrestaurant zouden zijn, waren de ‘Uncharteds’ een pakje kermisfriet met een frikandel. De visuele en technische remaster die studio Naughty Dog op de twee games toepaste, waardoor ze in knapperige 4K-graphics naar je scherm komen en uitstekend gebruik maken van de haptische trillingen in de PS5-controller en de 3D-audio, maakt daar op zich niet zo veel verschil in. De twee games blijven thematisch magere beestjes, die bij dooddoeners als ‘vriendschap’ en ‘trouw’ blijven, en die je met veel plezier speelt maar je na hun speeltijd opnieuw snel weer vergeten zult zijn.
Solide Hollywoodvertier
Maar totdat die onvermijdelijke vergetelheid zijn intrede doet heb je je prima vermaakt, want zowel ‘Uncharted 4' als ‘The Lost Legacy’ zijn – de soms wat lange klimsequenties en de overbodige sluipgameplay ten spijt – twee brokken solide, adrenalinepompend Hollywoodentertainment, met tot in de kleinste details gecondenseerde pret.
De gameplay is verre van vernieuwend en soms zelfs een beetje suf (ondergetekende is nooit een fan geweest van de thirdperson-shootergameplay in de hele ‘Uncharted’-reeks), maar de charme die de games uitademen blijft tegelijkertijd onweerstaanbaar. Dankzij het uitstekende gebruik van technieken uit de film (soms zwenkt de camera bijvoorbeeld eventjes naar een andere positie terwijl je je personage nog aan het besturen bent) en de afgemeten timing is het hoegenaamd geen straf om die twee laatste ‘Uncharted’-games een tweede keer te spelen.
Ga voor mooier
Zeker niet nu ze visueel nòg verbluffender zijn dan destijds op de PS4. Is het moeilijk om af te wegen of je hem nu in de Fidelity-modus (alles naar 4K, wel aan dertig beelden per seconde) of in Performance+ (pieken van 120 beelden per seconde, maar wel beeld in gewone HD) speelt? Laat me je helpen: voor het merendeel – op die wilde achtervolging met de moto na, ergens halfweg de game – ben je het beste gebaat met een zo mooi mogelijk beeld. Die exotische vergezichten zijn het element van de ‘Uncharted’-games dat je je nog het langste zult herinneren, dus savoureer ze tot het uiterste.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
9 redenen waarom ‘Helldivers 2’ dé gamehit van het moment is
-
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
Zin in een citytrip naar Barcelona vanuit je luie zetel? In ‘Taxi Life: A City Driving Simulator’ neem je plaats achter het stuur van een taxi in de bruisende Spaanse stad. Al moeten we er wel meteen bij vertellen dat je vooral veel tijd in het drukke verkeer gaat doorbrengen. Een knappe versie van Barcelona, maar ook eentje die je snel gezien hebt. -
‘Prince of Persia: The Lost Crown’ is een eigenzinnige game die de klassieke reeks eer aandoet
Tsjak! Wanneer je nostalgische gevoelens krijgt van vlijmscherpe pieken die uit wanden en vloeren schieten, dan heb je mogelijk de eerste ‘Prince of Persia’-game gespeeld. ‘The Lost Crown’ brengt een hulde aan de game waarmee het 35 jaar geleden allemaal begon. Hij teleporteert de charme van 1989 naar 2024 en kruidt die met spetterende actie, een creatieve uitwerking en animaties om u tegen te zeggen. -
-
Release Nintendo Switch 2 uitgesteld naar maart 2025
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
gamereview
Indrukwekkend ‘Like a Dragon: Infinite Wealth’ biedt episch avontuur met slechts één minpuntje
Amper twee maanden geleden waren we nog quasi extatisch over de terugkeer van Kiryu Kazuma in ‘Like A Dragon: The Man Who Erased His Name’. Het was een veel compacter avontuur dan wat ‘Yakuza’/’Like A Dragon’-fans gewoon waren, maar betekende vooral de herintroductie van de notoire anti-held uit de ondertussen al bijna twee decennia oude franchise. Ook in de nieuwste telg, ‘Infinite Wealth’, is een grote rol weggelegd voor Kiryu, en de langverwachte ontmoeting met Ichiban Kasuga, de protagonist van ‘Like A Dragon’. En dit keer is het meer dan een (naar ‘Yakuza’-termen) kort tussendoortje. Veel, véél meer. -
gamereview
‘Children of the Sun’ heeft maar één troefkaart, maar speelt die meesterlijk
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
gamereview
Oorlogsgame ‘Classified: France ’44' biedt oerdegelijke turn-based tactics, en meer moet dat niet zijn
Vandaag verschijnen minder turn-based tactische games dan de fans van dat genre willen, maar de kwaliteit is over het algemeen beter. Deze ‘Classified: France ’44’ is daar een goed voorbeeld van. Alles uit de beproefde formule geeft present, is oerdegelijk uitgewerkt en heeft soms nog een interessante tweak gekregen. En als de kern van de gameplay goed zit, dan is een mens al wat sneller bereid om die ietwat opgedrongen randmechanismen erbij te nemen. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien