Luminus smeert klanten ongewenst duur energiecontract aan: “Ik vertrouw nooit meer iemand aan de telefoon”
De federale ombudsdienst Energie heeft al bijna 200 klachten ontvangen van consumenten die ongewenst worden overgeschakeld naar energieleverancier Luminus. Dat blijkt uit een reportage van VTM Nieuws. Lindy Adriaenssens getuigt hoe ze werd opgebeld door een callcenter van Luminus, waarna ze verschillende offertes toegestuurd kreeg per e-mail. Nadien bleek de vrouw plots vast te hangen aan een energiecontract dat veel duurder is dan haar huidige contract.
Nog tijdens het gesprek met de callcentermedewerkster krijgt Lindy Adriaenssens verschillende e-mails toegestuurd met daarin offertes voor een nieuw energiecontract. De verkoopster verzekert de vrouw dat het gaat om offertes, en dat er door de bestanden te openen geen contracten worden afgesloten. Toch blijkt dat Adriaenssens wel degelijk werd ingelijfd als nieuwe klant bij Luminus.
“Ik heb teruggebeld en gezegd dat ik niet wil veranderen van energieleverancier, dat ik tevreden ben bij Engie en niet wil overstappen naar Luminus”, vertelt ze. Ondanks de bevestiging dat het contract werd geannuleerd, bleef het contract bestaan. Pas toen VTM Nieuws contact opnam met Luminus kreeg Adriaenssens het bericht dat haar contract werd geannuleerd.
Volgens onderzoeksjournalist Jonas Muylaert werkt Luminus sinds de overname van Essent samen met Nederlandse callcentra. “Die mensen werken op commissie, dus die krijgen een bedrag als ze een contract aansmeren aan klanten. Dat is ook voor Luminus voordelig, want het gaat hier natuurlijk niet over de goedkoopste contracten", legt hij uit.
Onwettig
Dat de contracten worden afgesloten zonder dat klanten daarvoor een schriftelijk akkoord hebben gegeven, zoals blijkt uit de reportage, maakt dat het wel degelijk om onwettige praktijken gaat. “Als dit doorgegeven wordt aan de economische inspectie kunnen daar boetes voor worden opgelegd tot 200.000 euro", weet Muylaert.
Luminus geeft toe dat er een probleem is, en zegt de zaak te onderzoeken. “Luminus heeft een gedragscode voor alle verkopers. Elke verkoopmethode die in strijd is met onze gedragscode kan leiden tot sancties en het stopzetten van de samenwerking”, klinkt het in een mededeling.
Morgen roept energieminister Tinne Van der Straeten (Groen) alle energieleveranciers in het land op het matje over de vele klachten van consumenten. Ze zal naar eigen zeggen alle klachten doorspelen aan de economische inspectie.
Bekijk ook: Journalist Jonas Muylaert over contracten Luminus:
De klachten in dit artikel kwamen tot bij de redactie via 4040. Heeft u zelf problemen met uw energieleverancier? Laat het ons dan weten via 4040@hln.be of via de app.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zoveel kosten de verkiezingsbeloften van de PS: een pak extra belastingen, maar toch gaat iedereen erop vooruit
-
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
Weinig mensen die het weten, maar een alarmsysteem installeren verhoogt niet alleen je veiligheid. Je krijgt er ook korting mee op je brandverzekering. Independer.be legt uit hoe de vork in de steel zit voor zowel eigenaars als huurders. -
20
Vooruit ontstemd omdat verbod op 'killer robots' net voor de eindmeet sneuvelt
Een wetsvoorstel van Vooruit dat volledig autonome wapens verbiedt, geraakt niet meer op de agenda van de laatste plenaire vergadering van de huidige legislatuur. Het voorstel kreeg nochtans eerder al groen licht in de Kamercommissie, maar volgens initiatiefnemer Kris Verduyckt (Vooruit) blokkeert N-VA de plenaire stemming. -
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
69
Bouchez (MR) lanceert frontale aanval op Groen over sluiting kerncentrales, Van der Straeten laat zich niet doen: “Grotesk”
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez wil een parlementaire onderzoekscommissie naar de kernuitstap. Dat meldt ‘De Standaard’. Daarmee zet hij een frontale aanval in op Groen. -
PREMIUM
Paula kreeg plots energiefactuur van 2,6 miljoen euro van energieleverancier die ze niet kende. En ze is niet alleen.
Van energieleverancier veranderen is tegenwoordig een koud kunstje. Het gaat zelfs zo makkelijk dat het steeds vaker fout loopt, zeker nu er voor elke klant gevochten wordt. Zo regent het de laatste tijd klachten over Gaele, de energiemakelaar die naar voren geschoven wordt door Test Aankoop. Gaele zet klanten automatisch over naar een nieuwe energieleverancier. “En plots zat ik zonder ik het wou bij een leverancier die ik helemaal niet kende.” -
Energieminister Van der Straeten wil optreden tegen leveranciers die er de kantjes vanaf lopen
-
Elf procent meer werkzoekenden bij VDAB in april
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
6
Parlementaire onderzoekscommissie stapt naar gerecht met mogelijke feiten van seksueel geweld “die misschien vandaag nog aan de gang zijn”
De parlementaire onderzoekscommissie naar seksueel misbruik in de kerk is zelf naar het gerecht gestapt over mogelijke feiten van seksueel geweld, die mogelijk zelfs vandaag nog aan de gang zijn. Dat is maandag gebleken bij de bespreking van het verslag van de onderzoekscommissie in de plenaire Kamer. -
Man (51) zwaargewond bij gasexplosie in Genk: “Brandweer vroeg of ze onze douche mochten gebruiken”
Genk