Minister Frank Vandenbroucke tijdens een werkbezoek aan de Bourla. ©  JHS

Minister Vandenbroucke meet luchtkwaliteit Bourla: “Kom weer naar het theater, ’t is hier veilig”

Als je het aan Frank Vandenbroucke (Vooruit) vraagt, kunnen we weer zorgeloos naar de schouwburg. Tot die conclusie kwam de minister van Volksgezondheid zaterdag na een werkbezoek aan de Bourla. Uit voorzorg beperken diverse Antwerpse zalen nog wel hun bezoekersaantallen.

Ilse Dewever

Door de coronabarometer kunnen schouwburgen sinds vrijdag weer meer publiek ontvangen. Voor een zittend publiek mogen zalen tot 70% vollopen. Blijft het CO2-gehalte onder de 900 ppm, dan mag er voor een volle zaal gespeeld worden. Hoe het er in de Bourla met die ventilatie voorstaat, kwam minister Frank Vandenbroucke zaterdag voor aanvang van de Saint-Amour-voorstelling zelf peilen. “Via verschillende meetpunten in de zaal houdt men hier al sinds september 2020 de luchtkwaliteit in de gaten en in mei vorig jaar hebben wij vanuit het coronacommissariaat in de Bourla ook een test­evenement laten doorgaan”, zegt de minister. “De luchtkwaliteit wordt bij elke voorstelling opgevolgd, zonder dat het publiek daar iets van merkt. Door overdag te ventileren, wordt een voorraad verse lucht aangelegd. Qua beheersing van de luchtkwaliteit in cultuurzalen zit de Bourla in de voorhoede. Kom dus maar weer naar het theater, ’t is hier veilig.”

 ©  JHS

Na corona

Vandenbroucke sluit niet uit dat de ventilatienormen ook na corona van toepassing zullen blijven, en dat zowel in scholen, zalen, als horeca. “Die eisen naar luchtkwaliteit – CO2-concentratie onder de 900 ppm – zijn niet nieuw. Die werden al opgenomen in de Codex voor Welzijn op het Werk. Waar dat tot op heden enkel gold in specifieke werksituaties, heb ik aan de regering een initiatief voorgelegd om die ventilatie­regeling uit te breiden naar alle gesloten publieke ruimtes. Door de luchtkwaliteit standaard te monitoren, kunnen we in de toekomst ook de verspreiding van virussen indammen. Los daarvan voelen mensen zich binnen frisser als de CO2 binnen de perken blijft.”

Rekening houdende met de 70%-regel uit code rood, zou men in de Bourla nu vijfhonderd kaartjes kunnen verkopen, maar men houdt het op vierhonderd. “We vragen de bezoekers tussen de bubbels een stoel open te laten”, zegt Leen Van de put van Toneelhuis. “Dat is ons niet opgelegd, maar zo creëren we een groter gevoel van veiligheid bij de toeschouwers.” Dat publiek laat het niet per se afweten, maar boekt wel vaker op het laatste nippertje. “Misschien wil men er zeker van zijn dat de voorstelling effectief plaatsvindt, of wil men zelf niet ziek vallen.”

 ©  JHS

Los van de luchtkwaliteit in de zaal, speelt ook omikron de artiesten parten. “Dat type virus maakt overal meer slachtoffers. The Sheep Song van FC Bergman, dat dit weekend in Hamburg zou spelen, moest worden geannuleerd na een besmetting in de ploeg.”

Ook in Opera Ballet Vlaanderen werd midden januari de Antwerpse spelreeks van de balletavond Noetic geschrapt door besmettingen in het artistiek team. Daarom speelt Cosi Fan Tutte vanaf dinsdag aan de Frankrijklei, met dubbele bezetting. “Voor elke speler is er een invaller voorzien, wat ongebruikelijk is in de opera­wereld”, zegt Wilfried Eetezonne. “Onze luchtkwaliteit laat het toe om voor een volle zaal te spelen, maar we houden het op een bezetting van 70%.” Ook de Arenberg kijkt de kat uit de boom. “Tot 7 februari spelen we voor 320 man, daarna schalen we op tot 560 bezoekers”, zegt Milan Rutten. “Rekening houdend met de 900 ppm-drempel kunnen we uitbreiden tot zevenhonderd man, dat is net geen volle zaal.”

De Roma speelt op een bezetting van 70%, goed voor zo’n duizend zitplaatsen. Rockconcerten met een staand publiek kunnen er in code rood nog niet plaatsvinden. Dat geldt ook voor het Sportpaleis en de Lotto Arena. In de Stadsschouwburg speelt men wel op volle capaciteit, net als in deSingel en de Koningin Elisabethzaal. Ook in het Pop-Up Theater van Studio 100 hoopt men weer op volle zalen. “Maandag hebben we daarover overleg en wordt de knoop doorgehakt”, aldus Anja Van Mensel.

Het Fakkeltheater, voorlopig voor tweehonderd toeschouwers, droomt van een volle zaal in maart. “Hopelijk mag het nu eens stoppen met de onheilstijdingen rond de cultuursector”, zegt Sam Verhoeven. “Die houden de mensen uit de zaal.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER