Coronabarometer goedgekeurd in onderwijs: dit is wat het betekent
De coronabarometer voor het onderwijs heeft groen licht gekregen van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA), de onderwijspartners en de experts. Bedoeling is om op die manier gelijkvormigheid en voorspelbaarheid te bieden. “De coronabarometer geeft meer houvast aan de scholen”, zegt Weyts. “Maar het is ook geen dwangbuis.” We beginnen in code rood.
Net als de federale coronabarometer bevat de coronabarometer in het onderwijs voor elk van de vier kleurcodes (groen, geel, oranje, rood) een bepaalde set maatregelen. Die kan, afhankelijk van de lokale situatie op het terrein, nog verder aangescherpt worden. De bedoeling is wel dat de regels voor het onderwijs niet strenger zijn dan die voor de brede samenleving. Zo kunnen schoolfeesten, evenementen en infoavonden verlopen met dezelfde voorzorgsmaatregelen die gekoppeld zijn aan alle andere binnenactiviteiten.
Het overleg van de onderwijspartners bepaalt in welke kleurcode we zitten, gebaseerd op onder meer de pandemiesituatie in de ziekenhuizen en de beslissingen van het Overlegcomité. De kleurcode die geldt bij de ‘gewone’ coronabarometer zal dezelfde zijn als de kleurcode die geldt in de onderwijsbarometer. De huidige situatie stemt overeen met code rood. Een compleet lockdownscenario wordt buiten beschouwing gelaten.
Extra code: groen
De coronabarometer voor het onderwijs heeft wel een kleurcode groen, die de coronabarometer voor de brede samenleving niet heeft. De groene kleur verwijst naar een terugkeer naar de normaliteit, waarin het onderwijs toch nog enkele dingen meeneemt uit de coronacrisis. Het gaat dan met name over ventilatie en verluchting: ook als corona helemaal zou verdwijnen, dan nog zullen scholen blijven inzetten op ventileren en verluchten. “We willen met deze extra kleurcode een optimistisch perspectief schetsen, maar ook meegeven dat we niet zomaar teruggaan naar het oude normaal. In het nieuwe normaal onthouden we de lessen die we geleerd hebben tijdens de coronacrisis, bijvoorbeeld als het gaat over ventilatie en verluchting”, zegt Weyts.
In elke fase is er sprake van een basispakket van maatregelen rond ventilatie, verluchting en afstand, rond mondmaskers en rond ziekte en handhygiëne. Contactonderwijs blijft in alle kleurcodes de regel. Mondmaskers vallen alleen weg bij code geel of code groen.
Dit zijn de codes in detail:
Code Groen
Basismaatregelen
• Contactonderwijs blijft de regel
• Scholen mogen afstandsonderwijs of hybride onderwijs organiseren
• Maximaal ventileren en verluchten op basis van CO2-metingen in elk klaslokaal, eet- en vergaderzaal en de leraarskamer
• Geen mondmaskers
• Wie ziek of besmet is, blijft thuis
• Basishandhygiëne
Code Geel
Basismaatregelen
• Contactonderwijs blijft de regel
• Scholen mogen afstandsonderwijs of hybride onderwijs organiseren
• Maximaal ventileren en verluchten op basis van CO2-metingen in elk klaslokaal, eet- en vergaderzaal en de leraarskamer
• Zo veel mogelijk afstand houden waar mogelijk
• Mogelijkheid bekijken om ook buiten te organiseren wat makkelijk buiten georganiseerd kan worden
• Geen mondmaskers
• Wie ziek of besmet is, blijft thuis
• Basishandhygiëne
• Hoesthygiëne
• Het is altijd en op elk moment mogelijk dat de lokale risicoanalyse aanleiding geeft tot extra maatregelen. Extra maatregelen zijn mogelijk in samenspraak met de preventieadviseur. Zo kunnen er extra maatregelen worden genomen in bepaalde lokalen of scholen.
Specifieke maatregelen
• Activiteiten extra muros volgen de regels in de samenleving
• Crowding aan de schoolpoort vermijden en wijzen op het belang van afstand houden
• Voor functies waar telewerk mogelijk is, gelden de maatregelen in verband met telewerk van de brede samenleving
Code Oranje
Basismaatregelen
• Contactonderwijs blijft de regel
• Scholen mogen afstandsonderwijs of hybride onderwijs organiseren
• Maximaal ventileren en verluchten op basis van CO2-metingen in elk klaslokaal, eet- en vergaderzaal en de leraarskamer
• Zo veel mogelijk afstand houden waar mogelijk
• Zo veel mogelijk buiten organiseren
• Mondmaskers: volgens regels in de samenleving
• Wie ziek of besmet is, blijft thuis
• Basishandhygiëne
• Hoesthygiëne
• Het is altijd en op elk moment mogelijk dat de lokale risicoanalyse aanleiding geeft tot extra maatregelen. Extra maatregelen zijn mogelijk in samenspraak met de preventieadviseur. Zo kunnen er extra maatregelen worden genomen in bepaalde lokalen of scholen.
Specifieke maatregelen
• Vergaderingen: maximaal digitaal
• Activiteiten extra muros volgen de regels in de samenleving
• Niet-essentiële derden zijn niet aangewezen. De school bepaalt wie essentieel is voor de werking
• Binnen het vermengen van klasgroepen vermijden.
• Leerlingen krijgen maximaal een vaste plaats in het klaslokaal
• Crowding aan de schoolpoort vermijden en wijzen op het belang van afstand houden
• Voor functies waar telewerk mogelijk is, gelden de maatregelen in verband met telewerk van de brede samenleving
Code Rood
Basismaatregelen
• Contactonderwijs blijft de regel
• Scholen mogen afstandsonderwijs of hybride onderwijs organiseren
• Maximaal ventileren en verluchten op basis van CO2-metingen in elk klaslokaal, eet- en vergaderzaal en de leraarskamer
• Zo veel mogelijk afstand houden waar mogelijk
• Zo veel mogelijk buiten organiseren
• Mondmaskers: volgens regels in de samenleving
• Wie ziek of besmet is, blijft thuis
• Basishandhygiëne
• Hoesthygiëne
• Het is altijd en op elk moment mogelijk dat de lokale risicoanalyse aanleiding geeft tot extra maatregelen. Extra maatregelen zijn mogelijk in samenspraak met de preventieadviseur. Zo kunnen er extra maatregelen worden genomen in bepaalde lokalen of scholen.
Specifieke maatregelen
• Vergaderingen: maximaal digitaal
• Activiteiten extra muros volgen de regels in de samenleving
• Meerdaagse uitstappen met overnachting volgen de regels van de samenleving (jeugd- en sportkampen)
• Niet-essentiële derden op school zijn niet toegelaten
• Oudercontacten verlopen digitaal. Een fysiek contact met ouders is uitzonderlijk mogelijk wanneer een digitaal contact onmogelijk de doelstellingen van het fysiek contact kan realiseren
• In het kader van een eerste inschrijving zijn schoolbezoeken mogelijk op reservatie, buiten de lesuren en in beperkte groep
• Binnen maximaal het vermengen van klasgroepen vermijden
• Leerlingen krijgen maximaal een vaste plaats in het klaslokaal
• Crowding aan de schoolpoort vermijden en wijzen op het belang van afstand houden
• Voor functies waar telewerk mogelijk is, gelden de maatregelen in verband met telewerk van de brede samenleving
Prioritaire sector
“Met deze barometer, ondersteund door regelmatig overleg met de onderwijspartners, willen we onze scholen meer vaste grond onder de voeten bieden”, zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “De barometer bepaalt alvast dat onze scholen geen strenger regime moeten volgen dan de regels die erbuiten gelden. Het principe van onderwijs als prioritaire sector in de samenleving wordt zo opnieuw bevestigd.”
Ook het COV, de grootste vakbond van het basisonderwijs, is tevreden dat de barometer er is. “De maatregelen zijn niet nieuw, maar ze staan nu samengevat in de barometer en geven een duidelijk overzicht”, aldus Marianne Coopman, algemeen secretaris bij het COV. Wel stipt de onderwijsvakbond aan dat er onduidelijkheid blijft over de graad van de pandemie. Bovendien is het ook belangrijk dat de scholen genoeg tijd krijgen om over te schakelen wanneer de barometer naar een andere kleur overschakelt, klinkt het.
Het onderwijs had als eerste sector al in 2020 een coronabarometer met verschillende kleurcodes. Die barometer was erg uitgebreid en gedetailleerd, zodat die veelvuldig bijgestuurd moest worden en uiteindelijk in onbruik raakte. De nieuwe barometer is vereenvoudigd en afgeslankt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gemeenschapsonderwijs GO!: “Lerarentekort nu dubbel zo groot als bij start schooljaar”
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
-
PREMIUM312
Op bezoek in de enige Vlaamse school die gsm’s zo streng verbiedt: “We wrikken die hoesjes wel open, hoor”
-
Nieuwe salarissimulator moet lerarentekort oplossen: “Misverstanden over het loon voorkomen en meer mensen verleiden”
Een nieuwe salarissimulator biedt meer inzicht in de verloning in het onderwijs. Door de simulator krijgen zij-instromers en personeelsleden die van functie willen veranderen in het onderwijs een duidelijker beeld van de mogelijke toekomstige verloning als leerkracht. “We willen nog meer mensen overtuigen om de overstap te wagen”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts. -
Uitgeverij start platform voor handel in tweedehands studieboeken om kosten studeren te drukken
Acco, uitgever van studiemateriaal voor het hoger onderwijs, lanceert een platform waarop studenten gemakkelijk tweedehands studieboeken kunnen (ver)kopen. De organisatie zegt op die manier het hoger onderwijs “zo betaalbaar mogelijk te willen houden” voor studenten. Dat meldt de organisatie via een persbericht. -
Agressie tegen onderwijspersoneel neemt maar liefst met de helft toe: vijf leerkrachten langer dan honderd dagen thuis
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM123
Wat is het verdict na eerste Vlaamse toetsen? “Onze leerlingen zaten met tranen in de ogen”
13.934 tweedejaars in het secundair onderwijs mochten gisteren als eerste groep de Vlaamse toetsen afleggen, maar dat liep bij meerdere klassen helemaal verkeerd door technische problemen. “Ik heb daar veel punten door verspeeld”, getuigt Julie (13) teleurgesteld bij HLN. Ook directeurs zitten met frustraties rond het systeem. Wat liep er juist fout met het paradepaardje van onderwijsminister Weyts? En krijgen de leerlingen nog een herkansing? -
PREMIUM106
RECONSTRUCTIE. Dit is het rapport dat Ben Weyts tijdens de coronapandemie achterhield: “Niet publiceren, zeer risicovol”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) heeft in het midden van de coronapandemie een rapport achtergehouden dat info bevatte die de veiligheid van leerkrachten en leerlingen in scholen ten goede kon komen. Dat bevestigde de topman van de Onderwijsinspectie vandaag in een interview. HLN reconstrueerde de feiten. Wie gaf de opdracht om niet te publiceren? Waarom? En wat stond er in het rapport? -
Bijna één op zeven leerlingen verlaat middelbare school zonder diploma