Het videospel Halo is zo populair dat er zelfs een wassen beeld van hoofdpersonage "Master Chief" in het Madame Tussaud-museum in Amsterdam staat.

Opnieuw grote overname in de gamingwereld: Sony koopt maker van computerspellen "Halo" en "Destiny"

Het Japanse technologieconcern Sony breidt zijn verzameling gamestudio's verder uit met de overname van videogamesontwikkelaar Bungie. De Japanners hebben 3,2 miljard euro over voor de studio achter de computerspellen "Halo" en "Destiny". Het is de tweede grote overname in de videogamesindustrie in evenveel weken. Microsoft maakte twee weken geleden nog bekend dat het Activision Blizzard over zou nemen voor een bedrag van 60 miljard euro. 

Met de overname van Bungie krijgt Sony de populaire first-person shooter "Destiny" in handen. Daarmee wil het bedrijf de concurrentie aangaan met het immens populaire "Call of duty" van Activision. Bungie heeft "Halo" wel ontwikkeld, maar de franchise is al sinds lang in handen van 343 Industries.

Het is niet de eerste keer dat Sony een gamestudio inlijft, maar de overname is veruit de grootste in de afgelopen tien jaar voor het Japanse concern. Doorgaans koopt Sony minder gevestigde namen die ze daarna helpen met het vermarkten en ontwikkelen van games. Dat gebeurde eerder met Naughty Dog en Guerilla Games. Sony houdt ook een minderheidsbelang in grotere gamebedrijven als Epic, de maker van het populaire "Fortnite".

Bungie werd opgericht in 1991 en hielp mee de Xbox op de kaart te zetten. Microsoft betaalde ruim 27 miljoen euro om de studio over te nemen toen "Halo" als game nog in ontwikkeling was. Het spel werd de basis voor Microsofts Xbox-consoles en heeft tot eind vorig jaar een omzet van meer dan 5 miljard euro gegenereerd. In 2007 kwam Bungie los van Microsoft.

Exclusieve games

De deal van Sony is de tweede grote overname in de videogamesindustrie in evenveel weken tijd. Twee weken geleden maakte Microsoft bekend dat ze gamestudio Activision Blizzard zou overnemen voor een bedrag van 60 miljard euro. 

Sony en Microsoft beschikken ook elk over een spelconsole, respectievelijk de Playstation en de Xbox. Microsoft kondigde al aan dat er zeker drie nieuwe "Call of duty"-games zouden komen, maar de vrees bestaat dat die enkel zullen gespeeld kunnen worden op de eigen Xbox-console. Sony daarentegen zou geen plannen hebben om "Destiny 2" of nieuwe titels exclusief uit te brengen voor haar eigen PlayStation.

Strijd om de "metaverse"

Het valt op dat grote technologiebedrijven steeds vaker hun oog laten vallen op gamingstudio's en daar ook serieuze bedragen willen voor neertellen.

VRT NWS sprak daar recent over met David Verbruggen, CEO van Belgian Games en hij wees erop dat die gamingwereld een kleinere schakel is in een veel grotere strijd. "Eigenlijk bevindt de echte concurrentie zich op een veel hoger niveau", zei Verbruggen daarover. "Met dit soort overnames wil men zich klaarmaken op wat er de komende jaren zal gebeuren in - om het met een hypeterm te zeggen - 'de metaverse'."

Alle grote spelers in de technologiewereld bereiden zich op dit moment voor om een rol te gaan spelen in die nieuwe virtuele wereld. Op dat vlak biedt de gamingwereld volgens Verbruggen enorm veel mogelijkheden. "Want de "metaverse" is in theorie een leuk platform, maar als daar niks te beleven valt, blijven de mensen weg. Content is altijd king."

 

Meest gelezen