PepsiCo lanceert energiedrankje op basis van hennepzaadjes

Meer en meer bedrijven experimenteren met hennep(zaadjes) in hun producten. Frisdrankenproducent PepsiCo heeft nu een product voor de Verenigde Staten klaar op basis van die plant. Met de nieuwe energiedrank hoopt de drankengigant 18- tot 34-jarige consumenten aan te spreken.

De nieuwste energiedrank van PepsiCo heeft de naam Rockstar Energy Unplugged gekregen. De ingrediënten bestaan uit hennepzaadolie, groene munt, citroenmelisse en ongeveer 80 milligram cafeïne. Ter vergelijking: andere drankjes van Rockstar Energy bevatten 160 tot 300 milligram cafeïne. De nieuwe energiedrank zal momenteel enkel beschikbaar zijn op de Amerikaanse markt. Dat meldt CNBC.

In Duitsland

Dit is niet de eerste keer dat PepsiCo een product op basis van hennep op de markt brengt. In april lanceerde het merk Rockstar Energy + Hemp in Duitsland. Ramon Laguarta, CEO van PepsiCo, zei toen aan analisten dat de Duitse test specifiek was voor dat land, dat een aanzienlijke hennepmarkt heeft. Het grote verschil met het nieuwe drankje op de Amerikaanse drank is dat het tot twee keer meer cafeïne bevat.

Fabiola Torres, general manager bij PepsiCo, benadrukt overigens dat er een groot verschil is tussen de hennep- en de cannabisplant. Zo bevat hennep zo goed als geen CBD. Dat is een niet-psychoactieve cannabinoïde, die voorkomt in cannabisplanten. “Je kan hennep het best vergelijken met andere kruiden die gebruikt worden om bijvoorbeeld thee te maken”, merkt hij op.

CBD-drankjes verboden

Het is momenteel illegaal voor bedrijven om CBD-geïnfuseerde voedingsmiddelen en dranken over de staatsgrenzen te verkopen, waardoor grote spelers als Pepsi en concurrent Coca-Cola zich niet op die markt wagen. Een aantal kleinere spelers die minder te verliezen hebben, hebben wel al hun eigen CBD-drankjes gelanceerd. Er geldt geen verbod op het verkoop van voedingsproducten op basis van hennepzaadjes.

Uit een onderzoek van het analysebedrijf Brightfield Group blijkt dat slechts 1,8 procent van de Amerikanen de afgelopen drie maanden een CBD-geïnfuseerde drankje heeft gekocht.

Meer