Meer zelfopladende hybrides verkocht dan dieselwagens in 2021 in Europa

In 2021 werden op de Europese markt meer zelfopladende hybrides verkocht van dieselwagens. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturer’s Association. Het verschil is echter miniem: maar 48 wagens.

Een zelfopladende hybridewagen is voorzien van batterijen en een gewone brandstofmotor. Tijdens het rijden wordt tussen de twee aandrijvingen geschakeld, en de elektromotor wordt opgeladen als de wagen op brandstof rijdt.

Klein verschil

In totaal werden er in 2021 1.901.239 zelfopladende hybrides verkocht, tegenover 1.901.191 dieselwagens, maar 48 wagens verschil. Het jaar voordien lagen de verhouding helemaal anders: toen werden zo’n 1,1 miljoen hybrides geregistreerd en 2,77 miljoen diesels. Het Dieselgate-schandaal van 2015 deed de verkoopcijfers van diesels pijlsnel dalen, en ook de recente “war on diesel” van verschillende Europese lidstaten doet de verkoop geen goed.

Combineer dit met nieuwe subsidies voor lage- of zero-emissiewagens, en het lijkt duidelijk waarom steeds meer mensen voor een vorm van hybride of elektrische aandrijving kiezen. In de totale verkoopcijfers van 2021 valt op dat fossiele brandstoffen (benzine, diesel, LPG en CNG) nog meer dan 60 procent van de totale verkoop in handen hebben. Toch rukken hybride vormen, en zelfs volledig elektrische wagens, op.

Dat benzine nog verreweg de meest verkochte brandstofvorm is, mag nu wel duidelijk zijn. Ook in onderstaande grafiek, die zich toespitst op de verkoopcijfers tussen september en december vorig jaar, staat benzine ruim aan kop. De tweede plaats is weggelegd voor hybride auto’s, waar dat in het verleden bijna altijd diesels waren. Ook daar zal Dieselgate iets mee te maken hebben.

Dieselgate

In 2015 raakte bekend dat de Duitse autofabrikant Volkswagen in zijn dieselwagens gebruik maakte van sjoemelsoftware, die de uitstoot van stikstofoxiden manipuleerde. Die emissies liggen aan zeer strikte banden, waardoor wagens met een teveel aan uitstoot niet op de weg mogen. Door de software herkende de boordcomputer dat een officiële test werd uitgevoerd, en kon extra ureum worden ingespoten in de uitlaatgassen, waardoor het teveel aan stikstofoxiden werd gemaskeerd.

Stikstofoxiden zijn niet enkel slecht voor het klimaat, maar ook voor de mens. In de VS werd geschat dat 59 mensen vroegtijdig stierven door het schandaal. In Europa ligt dat aantal vermoedelijk nog veel hoger, door een groter gebruik van dieselwagens en een hogere bevolkingsdensiteit. Een onderzoek van de Radboud Universiteit in Nijmegen concludeerde dat 44.000 mensenjaren verloren zijn gegaan door het sjoemelschandaal.

Naarmate het onderzoek naar Dieselgate vorderde, raakte bekend dat niet enkel Volkswagen zich aan deze praktijken schuldig had gemaakt: ook de Franse autobouwers Renault en Peugeot werden ondertussen van gelijkaardige inbreuken beticht.

(mah)

Meer