Copyright Jens Anno

Gentse lage-emissiezone blijft beroeren in oldtimerland: "Gaan we nog kunnen rijden?" vraagt vereniging zich af

Voortaan betaalt elke eigenaar van een oldtimer 35 euro voor een dagpas om de lage-emissiezone in Gent te mogen binnenrijden, en dat kan maximaal 8 keer per jaar. Die regel gold al voor oldtimers jonger dan 40 jaar, maar de Raad van State heeft beslist dat Gent geen onderscheid meer mag maken tussen oude en jonge oldtimers. Jens Anno, die de vereniging Red de Oltimer vzw oprichtte, klaagt die beslissing aan.

De lage-emissiezone (LEZ) in Gent heeft in het verleden al voor heel wat protest gezorgd, voornamelijk van mensen die nog met oudere wagens en dieselwagens reden en rijden. Bezitters van een oldtimer van 40 jaar of ouder, konden uitzonderlijk wel nog het centrum in met een jaarpas. Wie een jongere oldtimer bezit, kon er sowieso niet meer in. Discriminatie, vond een eigenaar van een jongere oldtimer, en hij stapte met zijn aanklacht naar de Raad van State. Daardoor heeft die laatste nu besloten dat het dan maar voor iedereen hetzelfde moet zijn: geen enkele oldtimer, ongeacht de leeftijd, kan de LEZ nog binnen of buiten.

8 keer een dagpas op jaarbasis

Voor een ritje met een overnachting betaal je 70 euro
Jens Anno van de vereniging Red de Oldtimer vzw

"Tenzij je een dagpas hebt", legt Jens Anno uit. "En die dagpas kan je maar 8 keer op een jaar vragen." De man richtte in 2019 de vereniging Red de Oltimer vzw op, om de oltimer te beschermen. "Deze beslissing is een ramp voor mensen die in het centrum wonen. En er zijn er nog redelijk veel daar die hun oldtimer in een garage of op een parkeerplaats hebben staan. Tot nu toe hadden die mensen een jaarpas, maar dat kan nu dus ook niet meer."

Eigenaars van oldtimers vragen zich nu af hoe dat moet in de toekomst. Kunnen ze überhaupt nog ooit een ritje maken met hun geliefde oldtimer? "Het wordt onbetaalbaar op die manier", zegt Anno. Want een dagpas kost 35 euro. "Meestal willen ze gewoon een ritje maken buiten de stad of iets verder in ons land. Soms nemen ze daar een overnachting bij. Nu kost hen dat, om enkel binnen en buiten de garage te rijden, 70 euro."

Foto bij een protestactie van de vereniging Red de Oldtimer vzw
Copyright Jens Anno

Onzekere toekomst

Jens Anno woont zelf buiten het centrum, dus hij heeft er minder last van. "Maar het gaat niet alleen over de mensen die in het centrum wonen, het gaat over de hele sector. Mensen vragen zich af of hun hobby nog betaalbaar kan blijven." Hij doelt daarmee ook op toekomstige geïnteresseerden in de hobby. Want hoe duurder de hobby wordt, hoe minder gemotiveerd de mensen zijn. "Gaat er nog een toekomst zijn voor de sector", vraagt hij zich af. "Gaan we nog kunnen rijden met onze oldtimers?"

We worden in hetzelfde bad gestopt als de zware vervuilers, terwijl wij maar af en toe buiten komen

Jens Anno van de vereniging Red de Oldtimer vzw

De stad heeft de lage-emissiezone ingevoerd als milieumaatregel, en oldtimers zijn niet de milieuvriendelijkste voertuigen. Toch vindt Anno dat het niet correct is: "We worden in hetzelfde bad gestopt als de zware vervuilers, zoals de vrachtschepen en de vrachtwagens die dagdagelijks rondrijden. Daar worden wij mee vergeleken. Maar wij rijden niet iedere dag."

Niet eerlijk dus, vindt hij. "Wij doen maar een heel beperkt aantal kilometers op jaarbasis. Het is absurd dat wij daarmee vergeleken worden. En niet alleen dat, wij brengen een meerwaarde in het straatbeeld. Als wij rondrijden, dan brengt dat een glimlach op de mensen hun gezicht."

Rouwstoet
©Photogenica Fotografie - Willem Devriendt

Rouwstoeten als protest

In het verleden heeft Anno al zogenaamde rouwstoeten georganiseerd, als protest. Hij overweegt opnieuw een actie te plannen en nam daarvoor al contact op met een aantal advocaten, "om eens te kijken wat we eventueel kunnen doen." De sector heeft volgens Anno een goed contact met het kabinet van minister Demir: "Bij de oprichting van de vereniging in 2019 hebben we ervoor gezorgd dat er in het regeerakkoord staat dat er een uitzondering zal komen."

Minister Demir heeft gezegd dat er zeker een uitzondering zal komen voor oldtimers binnen de LEZ

Jens Anno van de vereniging Red de Oldtimer vzw

Eind vorig jaar ging de vereniging te weten komen wat die uitzondering dan wel ging zijn. Maar daar wachten ze nog steeds op. "We hopen toch snel een antwoord te krijgen", zegt Anno. "Demir heeft onlangs wel nog gezegd dat die uitzondering er effectief zal komen."

Belangrijk stuk geschiedenis

Er moet nog kunnen gereden worden met de oude wagens, vindt Anno. "Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ze enkel nog te bezichtigen zijn als museumstukken? Dit is een stuk van onze geschiedenis en het is toch belangrijk dat de oldtimers kunnen blijven buitenkomen", besluit hij.

Meest gelezen