Voka-topman Hans Maertens: “Pak leerachterstand aan met langere schooldagen of kortere zomervakantie”
Pak de leerachterstand aan door extra lesuren te creëren. Dat kan onder meer door de schooldag langer te maken, de zomervakantie tijdelijk in te korten of zomerscholen structureel te organiseren. Dat stelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka, voor. "Het leerverlies van vandaag betekent het productiviteits- en welvaartsverlies van morgen", waarschuwt hij in een opiniestuk gepubliceerd in ‘Knack’.
Ooit was Vlaanderen wereldtop, maar die tijden liggen al twintig jaar achter ons, hekelt Maertens. "Ons onderwijs kost steeds meer geld, en toch daalt de kwaliteit.” En daar komt nu ook de corona-achterstand bij.
‘Coronageneratie’
"Nu we eindelijk de te strenge quarantaineregels laten varen, is er beterschap op komst. Maar de opgestapelde leerachterstand maken we niet zomaar weer goed", zegt de Voka-topman. "Als we deze schoolse achterstand niet aanpakken, zal de coronageneratie de gevolgen dragen in hun verdere schoolloopbaan en ook in hun professionele carrière. Onze Vlaamse economie moet het hebben van goedgeschoolde medewerkers. Investeren in onze jongeren is investeren in onze toekomstige welvaart."
Poll
Lessen die leerlingen gemist hebben door corona inhalen met extra lesuren?
-
Goed idee (52%)
-
Slecht idee (48%)
De echte effecten van de drie coronaschooljaren zullen zich op lange termijn laten voelen, klinkt het nog. "Het leerverlies van vandaag, betekent het productiviteits- en welvaartsverlies van morgen. En het verlies aan groei is niet het enige effect. De getroffen kinderen zullen in hun latere professionele loopbaan gemiddeld gesproken minder verdienen en een hogere kans op werkloosheid kennen."
Uitzonderlijke maatregelen
De oplossing is volgen Maertens nochtans simpel: haal de lesuren die leerlingen hebben gemist in met extra lesuren. Hij denkt aan langere schooldagen, een tijdelijke inkorting van de zomervakantie of de structurele verankering van zomerscholen. Hij erkent dat die voorstellen niet evident zijn. Maar "na een uitzonderlijke periode zijn uitzonderlijke maatregelen nodig".
Tegen de paasvakantie moet er een keuzelijst op tafel liggen zodat we voor de zomer van start kunnen gaan met een relanceplan voor ons onderwijs.
Keuzelijst
Voka roept op om experten samen te brengen om het beleid hierin te adviseren. "Doe dat heel snel. Tegen de paasvakantie moet er een keuzelijst op tafel liggen zodat we voor de zomer van start kunnen gaan met een relanceplan voor ons onderwijs", aldus Maertens nog. "Het rapport van de commissie beter onderwijs vormt een goede basis."
"Elke werkgever schreeuwt nu al om nieuwe medewerkers. De krapte op de arbeidsmarkt zal niet verdwijnen. We hebben elke morzel talent nodig, willen we samen blijven groeien", besluit hij.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Onderwijsraad wijst structurele verankering zomerscholen af: “Middelen kunnen beter naar regulier onderwijs gaan”
De Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) is erg scherp voor de plannen van de Vlaamse regering om de zomerscholen structureel te verankeren. Zomerscholen kunnen voor de onderwijsraad enkel in crisistijden. Buiten die crisistijden is het aan het reguliere onderwijs om kwaliteitsvol onderwijs te garanderen, staat te lezen in een advies. De middelen voor de zomerscholen kunnen dan ook "beter ingezet worden voor kwaliteitsvol regulier onderwijs". -
“Tekort aan diversiteit onder leraren”: hogescholen vragen debat over levensbeschouwelijke kentekens op school
Om het lerarentekort aan te pakken en de diversiteit aan studenten in de lerarenopleidingen alle kansen te geven, is een maatschappelijk debat over het dragen van levensbeschouwelijke kentekens op de werkvloer nodig. Dat stellen de Vlaamse hogescholen in hun memorandum. -
-
PREMIUM
Is het niet stilaan tijd om mondmaskerplicht in lagere school op te heffen? “We weten dat we er een prijs voor betalen, maar het moet nog even”
-
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
PREMIUM17
Leerkrachten en scholieren over artificiële intelligentie in de klas: “Ik laat mijn leerlingen praten met Einstein”
Laat artificiële intelligentie toe in de klas, pleit de Vlaamse scholierenkoepel. Meer nog: ze willen AI laten opnemen in de algemene leerdoelen voor iedere scholier. Hoe kan dat en welke kansen biedt de technologie? En wat moet er worden van onze kinderen, als computersystemen al hun werk doen? Twee scholieren en twee leerkrachten delen hun ervaringen. “ChatGPT is niet meer weg te denken uit mijn leven.” -
PREMIUM6
Deze Mechelse school pakt het anders aan, mét succes: “De één-op-één-begeleiding die we vroeger gaven, was nooit genoeg”
-
Nieuw rapport: sterkste leerlingen gingen afgelopen jaar hardst achteruit
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
Leerlingen in zorgopleiding niet klaar voor arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten: “Veiligheid en kwaliteit van zorg in het gedrang”
Leerlingen zijn na het zesde jaar gezondheidszorg in het secundair onderwijs niet klaar voor de arbeidsmarkt, vindt drie kwart van de leerkrachten. Dat wijst een bevraging van de Belgische Federatie voor Zorgkundigen (BEFEZO) uit, meldt VRT NWS. Terwijl zorgkundigen steeds meer taken moeten uitvoeren, zou de kwaliteit erop achteruitgaan. BEFEZO trekt nu aan de alarmbel. -
Weyts geeft scholen jaar extra om voldoende leerlingen te tellen in Grieks of Latijn: “Voorrang durven geven aan uitdagende opleidingen”
70 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDIRK VAN DESSEL
leopold van heurck
Lisette Nelissen
Hans Kooreman
Vincent Henry