Voka-topman Hans Maertens: “Pak leerachterstand aan met langere schooldagen of kortere zomervakantie”
Pak de leerachterstand aan door extra lesuren te creëren. Dat kan onder meer door de schooldag langer te maken, de zomervakantie tijdelijk in te korten of zomerscholen structureel te organiseren. Dat stelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka, voor. "Het leerverlies van vandaag betekent het productiviteits- en welvaartsverlies van morgen", waarschuwt hij in een opiniestuk gepubliceerd in ‘Knack’.
Ooit was Vlaanderen wereldtop, maar die tijden liggen al twintig jaar achter ons, hekelt Maertens. "Ons onderwijs kost steeds meer geld, en toch daalt de kwaliteit.” En daar komt nu ook de corona-achterstand bij.
‘Coronageneratie’
"Nu we eindelijk de te strenge quarantaineregels laten varen, is er beterschap op komst. Maar de opgestapelde leerachterstand maken we niet zomaar weer goed", zegt de Voka-topman. "Als we deze schoolse achterstand niet aanpakken, zal de coronageneratie de gevolgen dragen in hun verdere schoolloopbaan en ook in hun professionele carrière. Onze Vlaamse economie moet het hebben van goedgeschoolde medewerkers. Investeren in onze jongeren is investeren in onze toekomstige welvaart."
Poll
Lessen die leerlingen gemist hebben door corona inhalen met extra lesuren?
-
Goed idee (52%)
-
Slecht idee (48%)
De echte effecten van de drie coronaschooljaren zullen zich op lange termijn laten voelen, klinkt het nog. "Het leerverlies van vandaag, betekent het productiviteits- en welvaartsverlies van morgen. En het verlies aan groei is niet het enige effect. De getroffen kinderen zullen in hun latere professionele loopbaan gemiddeld gesproken minder verdienen en een hogere kans op werkloosheid kennen."
Uitzonderlijke maatregelen
De oplossing is volgen Maertens nochtans simpel: haal de lesuren die leerlingen hebben gemist in met extra lesuren. Hij denkt aan langere schooldagen, een tijdelijke inkorting van de zomervakantie of de structurele verankering van zomerscholen. Hij erkent dat die voorstellen niet evident zijn. Maar "na een uitzonderlijke periode zijn uitzonderlijke maatregelen nodig".
Tegen de paasvakantie moet er een keuzelijst op tafel liggen zodat we voor de zomer van start kunnen gaan met een relanceplan voor ons onderwijs.
Keuzelijst
Voka roept op om experten samen te brengen om het beleid hierin te adviseren. "Doe dat heel snel. Tegen de paasvakantie moet er een keuzelijst op tafel liggen zodat we voor de zomer van start kunnen gaan met een relanceplan voor ons onderwijs", aldus Maertens nog. "Het rapport van de commissie beter onderwijs vormt een goede basis."
"Elke werkgever schreeuwt nu al om nieuwe medewerkers. De krapte op de arbeidsmarkt zal niet verdwijnen. We hebben elke morzel talent nodig, willen we samen blijven groeien", besluit hij.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
PREMIUM
Is het niet stilaan tijd om mondmaskerplicht in lagere school op te heffen? “We weten dat we er een prijs voor betalen, maar het moet nog even”
In speelzones van de binnenspeeltuin moeten kinderen geen mondmasker meer op. Maar op de lagere school is het nog altijd de hele dag verplicht. Hoe lang nog? Kinderen vinden het doekje na zeven uur les lastig en vooral vies. De kapjesplicht moet weg zodra het kàn, vinden pedagoog Pedro De Bruyckere, onderwijsminister Ben Weyts en zelfs viroloog Steven van Gucht. “Maar nu helpen de maskers nog altijd om de scholen open te houden”. Rest de vraag: wanneer is de virusdreiging dan genoeg van de baan? -
Gemeenschapsonderwijs GO!: “Lerarentekort nu dubbel zo groot als bij start schooljaar”
Het lerarentekort is nog verder toegenomen en is nu dubbel zo groot als bij de start van het schooljaar. Dat stelt het Gemeenschapsonderwijs GO! vast na een bevraging bij 523 scholen. -
-
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
-
PREMIUM9
Code rood in de klas: “Bij veel schrijnende thuissituaties voelen leerkrachten zich machteloos”
Twee op de drie leerkrachten ervaren drempels als ze in de klas aan welbevinden willen werken. Dit leert een exclusief onderzoek van de Sidekick Sam Academy. “Moeilijke thema’s mijden ze weleens, omdat ze er te weinig over weten.” Met welke uitdagingen worden leerkrachten geconfronteerd, maar belangrijker, welke tools hebben ze om hun hierin bij te staan? -
PREMIUM14
Vanaf morgen leggen 150.000 leerlingen Vlaamse toetsen af: wat zijn dat precies en wat kunnen scholen, leerlingen en ouders ervan leren?
150.530 leerlingen uit 3.103 scholen leggen vanaf nu tot midden mei de eerste Vlaamse toetsen af. Die proeven zijn het stokpaardje van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) om de onderwijskwaliteit op te krikken. Maar nog voordat de eerste toets goed en wel is ingevuld, is er kritiek van pedagogisch directeur Inge Van Mieghem. Wat leerde zij uit de toetsen? En vooral: wat miste zij? -
Onderwijsraad wijst structurele verankering zomerscholen af: “Middelen kunnen beter naar regulier onderwijs gaan”
-
PREMIUM64
Helft Vlaamse scholen krijgt zelf geen goed rapport van de inspectie: voor 23 scholen staat zelfs hun erkenning op het spel
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
Nieuw rapport: sterkste leerlingen gingen afgelopen jaar hardst achteruit
De coronacrisis blijft een zware impact hebben op de leerprestaties in het (basis)onderwijs en de sterkste leerlingen zijn afgelopen jaar het hardst achteruitgegaan. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de KU Leuven. Die analyseerde de resultaten van de meest recente toetsen die leerlingen in het vierde en het zesde leerjaar binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen aflegden, de zogeheten interdiocesane of IDP-proeven. -
Nieuwe salarissimulator moet lerarentekort oplossen: “Misverstanden over het loon voorkomen en meer mensen verleiden”
70 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDIRK VAN DESSEL
leopold van heurck
Lisette Nelissen
Hans Kooreman
Vincent Henry