Alles wat je moet weten over langverwachte ‘Ghostwire: Tokyo’ van gamegrootmeester
gamepreviewOp 25 maart komt ‘Ghostwire: Tokyo’ uit, een surreële videogame waarin je – zeer kort door de bocht uitgelegd – op spoken moet jagen in het ooit zo drukke Tokiose Shibuya-district. Dit is wat je moet weten over deze intrigerende game.
We kregen een presentatie en een demo van ongeveer een uur te zien uit ‘Ghostwire: Tokyo’, een game die al op onze radar stond sinds videogamelabel Bethesda hem tweeëneenhalf jaar geleden voorstelde op een van Sony’s showcases voor de PlayStation 5. Dit is wat we daaruit leerden.
1. Het is géén horrorgame
‘Ghostwire: Tokyo’ is een productie van Tango Gameworks, de studio van Shinji Mikami. Die videogamegrootmeester was in 1996 de geestelijke vader van de ‘Resident Evil’-reeks en vernieuwde het horrorgenre in 2014 opnieuw met 'The Evil Within', maar ‘Ghostwire: Tokyo’ is geen idee van hemzelf. Hij zette mee zijn schouders onder een gameconcept dat van de jongere medewerkers in zijn studio kwam.
Mikami’s eigen creaties waren doordrongen van - zacht uitgedrukt – vieze lichaamshorror, maar deze wordt wat anders, zo merkten we tijdens de demo: het zijn hier spoken die de dienst uitmaken. Die kunnen nog wel een licht verontrustende vorm hebben, maar het is lang niet hetzelfde als de smerige gedrochten die je het hoofd moest bieden in ‘Resident Evil’ of ‘The Evil Within’.
2. Bijna heel Tokio is dood
In de wereld van ‘Ghostwire: Tokyo’ heeft 99 procent van de Tokiose bevolking het loodje gelegd. Maar ze dwalen nog wel, vaak als kwade geesten, door de straten. Die ‘visitors’, zoals ze in de game worden genoemd, manifesteren zich onder meer als letterlijk gezichtsloze kantoorploeteraars in kostuum, kinderzielen in een gele regenjas, of spookachtige vrouwen in een wit pak, een dito hoed, en met een mondmasker aan (gebaseerd op de Kuchisake-onna, zeiden de makers: een Tokiose urban legend).
3. Het lijkt een beetje op ‘Luigi’s Mansion’
Ken je de ‘Luigi’s Mansion’-games van Nintendo, waarin je eerst de spoken in Mario’s achtergestelde broer zijn landhuis moet verzwakken voordat je ze opzuigt? Een vergelijkbare dynamiek zit in ‘Ghostwire: Tokyo’: je deelt eerst een dempende slag uit met je spirituele krachten, zodat de kern van hun ziel blootligt. Daarna – we leggen zo dadelijk uit hoe – ruk je die eruit.
4. Boeddhisme meets spoken
‘Ghostwire: Tokyo’ wordt gespeeld vanuit een firstperson-perspectief. De krachten waarover je beschikt zijn gebaseerd op Kuji-kiri-handgebaren uit het boeddhisme, die ook terugkeren in martial arts als ninjitsu. Maar in ‘Ghostwire: Tokyo’ worden ze gecombineerd met spirituele krachten voor wat de makers ‘etherisch weven’ noemen: je dringt door tot de spirituele laag van de realiteit, waarvan je het weefsel ook letterlijk tussen je vingers zult zien. Gaandeweg absorbeer je ook nieuwe krachten van de geesten die je verslaat. Ook moet je hier en daar corruption verwijderen: een opeenhoping van duistere krachten, die zich manifesteert als een donkere reuzenstruik. En om je lichaamskrachten aan te vullen moet je geregeld naar de winkel, die wordt gerund door een – euh – sprekende kat.
5. De game is doordrongen van de Japanse cultuur
Het ziet er allemaal erg surreëel uit, maar het vertrekt allemaal vanuit de spirituele laag in de Japanse cultuur. De makers van de game vertelden in technologiemagazine Wired hoe ze schrijnen en tempels in hun stad, die de gehaaste Tokioër doorgaans gewoon voorbij loopt, effectief gingen bezoeken om hun design van de game compleet te maken. De vertelling van ‘Ghostwire: Tokyo’ is gebaseerd op het Japanse idee van de Yokai: geestelijke entiteiten die gewoon onder ons leven, in een laag die we doorgaans niet zien, en goed noch kwaad zijn.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
"Ga naar buiten, haal een frisse neus", snoeft nieuwsanker nadat Willis (13) als eerste ooit 'Tetris' uitspeelt
-
games
Gameontwikkelaar EA heeft last van flop 'Battlefield 2042'
‘Battlefield 2042' is niet populair bij gamers en dat merkt Electronic Arts (EA). De gamesdistributeur kwam met verwachtingen voor het lopende kwartaal die niet stroken met waar analisten in doorsnee op hadden gerekend. EA is een van de grootste uitgevers van games ter wereld en naast het schietspel ‘Battlefield’ bekend van onder meer de ‘FIFA’-reeks en ‘The Sims’. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
-
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
-
games
Nintendo Switch heeft Wii ingehaald in verkoopcijfers: 1,5 miljoen exemplaren verkocht in Benelux
Dankzij een goede verkoop tijdens het laatste kwartaal van vorig jaar heeft de Nintendo Switch de Wii ingehaald op vlak van verkoopcijfers. In de Benelux werden er 1,5 miljoen stuks verkocht, meldt Nintendo België. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen
-
games
Blizzard werkt aan mobiele ‘Warcraft’-game
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
Nadat oerklassieker ‘Pong’ ons weer bij het nekvel greep tijdens de test van Atari’s retroconsole 2600+, deed de aankondiging van de kleine game ‘qomp2' onze oogjes fonkelen. Het uitgangspunt is dan ook zo simpel als geniaal. En, zo blijkt, bij wijlen verrekt moeilijk. -
gamereview
Wéér een zombiegame? ‘Welcome to ParadiZe’ is meer dan aangenaam tussendoortje