Alles wat je moet weten over langverwachte ‘Ghostwire: Tokyo’ van gamegrootmeester
gamepreviewOp 25 maart komt ‘Ghostwire: Tokyo’ uit, een surreële videogame waarin je – zeer kort door de bocht uitgelegd – op spoken moet jagen in het ooit zo drukke Tokiose Shibuya-district. Dit is wat je moet weten over deze intrigerende game.
We kregen een presentatie en een demo van ongeveer een uur te zien uit ‘Ghostwire: Tokyo’, een game die al op onze radar stond sinds videogamelabel Bethesda hem tweeëneenhalf jaar geleden voorstelde op een van Sony’s showcases voor de PlayStation 5. Dit is wat we daaruit leerden.
1. Het is géén horrorgame
‘Ghostwire: Tokyo’ is een productie van Tango Gameworks, de studio van Shinji Mikami. Die videogamegrootmeester was in 1996 de geestelijke vader van de ‘Resident Evil’-reeks en vernieuwde het horrorgenre in 2014 opnieuw met 'The Evil Within', maar ‘Ghostwire: Tokyo’ is geen idee van hemzelf. Hij zette mee zijn schouders onder een gameconcept dat van de jongere medewerkers in zijn studio kwam.
Mikami’s eigen creaties waren doordrongen van - zacht uitgedrukt – vieze lichaamshorror, maar deze wordt wat anders, zo merkten we tijdens de demo: het zijn hier spoken die de dienst uitmaken. Die kunnen nog wel een licht verontrustende vorm hebben, maar het is lang niet hetzelfde als de smerige gedrochten die je het hoofd moest bieden in ‘Resident Evil’ of ‘The Evil Within’.
2. Bijna heel Tokio is dood
In de wereld van ‘Ghostwire: Tokyo’ heeft 99 procent van de Tokiose bevolking het loodje gelegd. Maar ze dwalen nog wel, vaak als kwade geesten, door de straten. Die ‘visitors’, zoals ze in de game worden genoemd, manifesteren zich onder meer als letterlijk gezichtsloze kantoorploeteraars in kostuum, kinderzielen in een gele regenjas, of spookachtige vrouwen in een wit pak, een dito hoed, en met een mondmasker aan (gebaseerd op de Kuchisake-onna, zeiden de makers: een Tokiose urban legend).
3. Het lijkt een beetje op ‘Luigi’s Mansion’
Ken je de ‘Luigi’s Mansion’-games van Nintendo, waarin je eerst de spoken in Mario’s achtergestelde broer zijn landhuis moet verzwakken voordat je ze opzuigt? Een vergelijkbare dynamiek zit in ‘Ghostwire: Tokyo’: je deelt eerst een dempende slag uit met je spirituele krachten, zodat de kern van hun ziel blootligt. Daarna – we leggen zo dadelijk uit hoe – ruk je die eruit.
4. Boeddhisme meets spoken
‘Ghostwire: Tokyo’ wordt gespeeld vanuit een firstperson-perspectief. De krachten waarover je beschikt zijn gebaseerd op Kuji-kiri-handgebaren uit het boeddhisme, die ook terugkeren in martial arts als ninjitsu. Maar in ‘Ghostwire: Tokyo’ worden ze gecombineerd met spirituele krachten voor wat de makers ‘etherisch weven’ noemen: je dringt door tot de spirituele laag van de realiteit, waarvan je het weefsel ook letterlijk tussen je vingers zult zien. Gaandeweg absorbeer je ook nieuwe krachten van de geesten die je verslaat. Ook moet je hier en daar corruption verwijderen: een opeenhoping van duistere krachten, die zich manifesteert als een donkere reuzenstruik. En om je lichaamskrachten aan te vullen moet je geregeld naar de winkel, die wordt gerund door een – euh – sprekende kat.
5. De game is doordrongen van de Japanse cultuur
Het ziet er allemaal erg surreëel uit, maar het vertrekt allemaal vanuit de spirituele laag in de Japanse cultuur. De makers van de game vertelden in technologiemagazine Wired hoe ze schrijnen en tempels in hun stad, die de gehaaste Tokioër doorgaans gewoon voorbij loopt, effectief gingen bezoeken om hun design van de game compleet te maken. De vertelling van ‘Ghostwire: Tokyo’ is gebaseerd op het Japanse idee van de Yokai: geestelijke entiteiten die gewoon onder ons leven, in een laag die we doorgaans niet zien, en goed noch kwaad zijn.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
gamereview
‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
‘Grand Theft Auto III’ was in 2001 voor veel van ons de eerste kennismaking met een (zo goed als) volledige 3D-wereld en zorgde voor een bescheiden revolutie in gameland. Terecht, maar toch was het concept hen twee jaar eerder al voorgedaan, door het Belgische Appeal Studios nog wel. Het spel in kwestie? ‘Outcast’, een sci-fi avontuur voor pc dat best goed onthaald werd maar helaas door financiële problemen bij de makers nooit een vervolg kreeg. Nochtans waren de plannen voor die sequel er wel, en kijk: amper 23 jaar later is Appeal Studios terug van weggeweest en ligt ‘Outcast: A New Beginning’ in de rekken! -
games
Gameontwikkelaar EA heeft last van flop 'Battlefield 2042'
‘Battlefield 2042' is niet populair bij gamers en dat merkt Electronic Arts (EA). De gamesdistributeur kwam met verwachtingen voor het lopende kwartaal die niet stroken met waar analisten in doorsnee op hadden gerekend. EA is een van de grootste uitgevers van games ter wereld en naast het schietspel ‘Battlefield’ bekend van onder meer de ‘FIFA’-reeks en ‘The Sims’. -
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Aan de Game Mania winkel op de Tiensesteenweg in Leuven was het vanochtend aanschuiven. Bij aankoop van 30 euro Pokémon kaarten kregen de klanten de speciale Pokémon-kaart ‘Pikachu with Grey Felt Hat’. Deze kaart werd ontworpen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het Van Gogh Museum. De kaart is zeer gewild, maar de voorraad is beperkt. Klanten hadden er heel wat uren aanschuiven voor over.Leuven, Kessel-Lo -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
games
Blizzard werkt aan mobiele ‘Warcraft’-game
-
games
Nintendo Switch heeft Wii ingehaald in verkoopcijfers: 1,5 miljoen exemplaren verkocht in Benelux
-
games
Rockstar Games bevestigt dat ontwikkeling van ‘Grand Theft Auto 6' "goed onderweg" is
Er komt wel degelijk een nieuwe game in de ‘Grand Theft Auto’-reeks. Dat heeft ontwikkelaar Rockstar Games eindelijk bevestigd. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
De Zweedse gaminggroep Embracer verkoopt de computerspelontwikkelaar Gearbox Entertainment aan de Amerikaanse reus Take-Two Interactive. Die telt daarvoor 460 miljoen dollar (425 miljoen euro) neer. De deal zou volgend jaar rond moeten zijn. -
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”