Verplaatsbare flitspaal verlaagt gemiddelde snelheid aan school met bijna 10 kilometer per uur
Uit een studie van verkeersinstituut Vias blijkt dat heel wat meer bestuurders zich aan de maximale snelheid houden in schoolomgevingen als er gebruik wordt gemaakt van een verplaatsbare superflitspaal. Bij een analyse aan een basisschool in Edegem bleek dat zonder flitspaal maar 21 procent zich aan de maximale snelheid hield. Mét de flitspaal steeg dat naar 53 procent. De gemiddelde snelheid daalde met zo’n 10 kilometer per uur.
Het was een LiDAR, een grote zichtbare flitsbak die in beide rijrichtingen tegelijk overtredingen kan vaststellen, die aan de schoolpoort geïnstalleerd werd. De week voordien, zonder de flitspaal, hield maar 21 procent van de bestuurders zich ‘s ochtends aan de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Met de flitspaal werd dat 53 procent. Zonder controle hield in de namiddag rond schooltijd amper 18 procent van de bestuurders zich aan de maximumsnelheid. Als er gecontroleerd werd, steeg dat naar 51 procent.
De superflitspaal had vooral een effect op de zeer grote snelheidsovertredingen. Als er geen flitspaal stond, reed ‘s ochtends rond schooltijd 34 procent van de bestuurders sneller dan 40 per uur. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3 procent. In de namiddag was de impact vergelijkbaar.
Overlevingskans
De gemiddelde snelheid daalde met zo’n 10 kilometer per uur. Voor voetgangers is dat een enorm verschil bij een aanrijding, hun overlevingskans verdubbelt immers.
“Een doelgerichte handhaving is een zeer adequaat middel om de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid te vergroten”, klinkt het bij Vias. “Belangrijk is dat de controles plaatsvinden op locaties waar er wel degelijk een probleem is en er door handhaving een verbetering van de verkeersveiligheid bekomen kan worden.”
Handhaving is echter niet de enige factor, volgens Vias. “Door het aanpassen van de infrastructuur, zoals asverschuivingen of het versmallen van het wegbeeld en door meer ruimte te geven aan fietsers en voetgangers, kan de snelheid van het gemotoriseerd verkeer ook dalen”, klinkt het.
Daarnaast wordt ook ingezet op sensibilisering, zowel bij leerlingen als bij ouders.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM61
Als de camera’s niet draaien: hoe ging het er écht aan toe op het N-VA-verkiezingscongres?
Voor het oog van een half leger tv-camera’s heeft N-VA-voorzitter Bart De Wever gisteren zijn partijtoppers en militanten toegesproken op het langverwachte kiescongres van de Vlaams-nationalisten. Maar wat werd er náást het podium gezegd? Komt die Vlaamse regering met Vlaams Belang er? En wie mag volgens militanten nu al dromen van een ministerpost? Weg van de camera’s polste onze politieke journalist Fleur Mees naar de temperatuur. “Jambon II? Dat is geen optie.” -
vtwonen
Hoeveel op tien scoor jij? Dit zijn de vaakst vergeten zaken tijdens het schoonmaken
Stoffen, dweilen, stofzuigen… schoonmaken is misschien niet je favoriete hobby. Toch moet het regelmatig gebeuren en heb je waarschijnlijk een eigen routine die bij jou en je woning past. De kans is echter groot dat je alles op automatische piloot doet. Dan kan je, zo weet vtwonen.be, al eens iets vergeten. De onderstaande zaken worden het vaakst over het hoofd gezien. -
-
PREMIUM14
Heidi De Pauw stopt na 20 jaar bij Child Focus: “Vorig jaar hadden we 32% meer verdwijningen: een signaal dat het niet goed gaat met de jeugd”
-
11
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Hoogste aantal bestuurders in vijf jaar betrapt tijdens BOB-campagne
Tijdens de recente BOB-campagne heeft 2,6 procent van de bestuurders positief geblazen. Dat is het hoogste aantal van de afgelopen vijf jaar, meldt verkeers- en mobiliteitscentrum VIAS. -
Bromfietsers en motorrijders voelen zich onveiliger in het verkeer
-
Meer dan 50 mensen protesteren tegen “onderdrukking” politie tegen Koerdische nieuwszenders
-
Agent loopt neusbreuk op tijdens arrestatie van 3 autovandalen in Dendermonde
Vandalen hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag verschillende voertuigen beschadigd in Sint-Gillis-Dendermonde. De daders konden opgepakt worden, maar een agent raakte wel gewond. In totaal zouden er 11 voertuigen schade hebben opgelopen.Dendermonde -
PREMIUM
Zoon van vermiste Annie De Poortere spreekt voor het eerst: “Plots moeten we rekening houden met moord. We hebben alleen maar méér vragen”
“Ga even zitten. We hebben uw mama gevonden.” Met dat telefoontje kreeg een stomverbaasde Jo Defever (56), de zoon van de vermiste Annie De Poortere, zaterdagnacht te horen dat er resten van haar lichaam in de tuin van hun buurman in Sint-Martens-Latem zijn teruggevonden. Dertig jaar na haar verdwijning. Hier spreekt zoon Jo voor het eerst: “Dat het verhaal nu zó een wending neemt: nee, dat had ik niet meer voorspeld.”Sint-Martens-Latem -
PREMIUM91
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?