Luminus opnieuw onder vuur: callcenter maakt zich schuldig aan spoofing

Opnieuw heeft een callcenter waar de energieleverancier Luminus mee samenwerkt zich schuldig gemaakt aan wanprakijken. Deze keer was er sprake van spoofing, een techniek waarbij het nummer van iemand anders gebruikt wordt om in dit geval dure energiecontracten te verkopen.

De media van DPG Media hebben deze fraudetechniek van een callcenter die in opdracht van Luminus werkt aan het licht gebracht. Medewerkers belden klanten op via een nummer van iemand anders. Vervolgens boden ze een duur energiecontract aan. Meestal werden de mensen die gecontacteerd werden ook automatisch klant bij Luminus. Eenmaal ze het callcenter probeerden terug te bellen, kwamen ze bij een totaal ander bedrijf terecht. In dit geval werd het nummer gebruikt van Emdoka, een groothandel in dierengeneesmiddelen. Deze fraudetechniek wordt spoofing genoemd.

Samenwerking stopgezet

“We kregen sinds vorige week honderden telefoons per dag van ontevreden klanten van Luminus”, liet Jan Embrechts, general manager bij Emdoka, dinsdag weten in een reactie aan VTM Nieuws. Luminus liet op zijn beurt weten dat het geen weet had van dergelijke wanpraktijken bij het callcenter. Ondertussen heeft de energieleverancier de samenwerking met het bedrijf stopgezet.

Voor alle duidelijkheid: spoofing is een misdrijf. Wie daar het slachtoffer van is geworden, kan daar een klacht voor indienen. Mensen of bedrijven die zich schuldig maken aan spoofing kunnen dus vervolgd worden.

Niet de eerste keer

Het is overigens niet de eerste keer dat Luminus onder vuur komt te liggen. Vorige maand bleek ook al dat een andere partner van de energieleverancier klanten ongewild opzadelde met veel te dure energiecontracten. Consumenten werden daarbij automatisch klant van Luminus nadat ze op een link in een mail met een offerte hadden geklikt, of nadat ze telefonisch werden gecontacteerd. De Ombudsman Energie had daar toen honderden klachten over gekregen.

“Luminus heeft een gedragscode voor alle verkopers. Elke verkoopmethode die in strijd is met onze gedragscode kan leiden tot sancties en het stopzetten van de samenwerking”, liet de energieleverancier toen weten.

Hoe komt het dat er nu zoveel sprake is van wanpraktijken bij Luminus? De energieleverancier was tot voor kort een van de meest betrouwbare leveranciers van ons land. Maar daar is plotsklaps verandering in gekomen na de overname van concurrent Essent. Die overname verplichtte Luminus om langetermijncontracten met bepaalde partners, waarvan sommigen dus met malafide zaken bezig zijn, voort te zetten. Het is dus zeker niet uitgesloten dat er in de toekomst nog meer wanpraktijken aan het licht komen.

(am)

Meer