Aantal laadpalen voor elektrische auto's in Brusselse straten verdubbelt dit jaar
Er zullen dit jaar 246 nieuwe laadpalen - of 492 laadpunten - voor elektrische wagens geïnstalleerd worden langs de wegen van het Brussels gewest. Dat is een verdubbeling tegenover het huidige aantal, zo zegt Brussels minister van Energie Alain Maron (Ecolo) vandaag. Het bedrijf EnergyVision haalde het contract voor de laadpalen binnen.
Het Brussels gewest heeft de ambitie om tegen 2035 in totaal 11.000 publiek toegankelijke laadpalen te hebben. Het contract voor 246 laadpalen dit jaar kadert in de uitrol van dat netwerk, zo luidt het in een persbericht. "Tegen eind 2022 zal zo 80 à 85 procent van de Brusselse bevolking een laadpaal hebben in een straal van 250 meter rond de woning", zegt Serena Galeone, woordvoerster van de Brusselse distributienetbeheerder Sibelga. Die coördineert de uitrol van het laadpalennetwerk.
EnergyVision, vooral nog bekend als zonnepanelenbedrijf, haalde de aanbesteding binnen. Zijn in Brussel actieve dochter Brusol zal de laadpalen installeren en gedurende tien jaar uitbaten. De eerste laadpalen worden in maart geplaatst.
Goedkoper dan thuis
"Alle gebruikers van elektrische wagens zullen kunnen opladen aan deze punten, zonder speciale pasjes of applicatie", aldus EnergyVision. De prijs is vastgelegd op 0,24 euro per kilowattur (kWh), "wat 25 tot 50 procent goedkoper is dan thuis opladen", claimt het bedrijf.
Een dertigtal laadpalen zal voorbehouden zijn voor gebruikers van deelauto's. En er komen ook een tiental oplaadpunten op palen van straatverlichting, een proefproject.
"De toewijzing van dit eerste perceel van palen is een belangrijke stap in de overgang naar een minder vervuilend autopark in Brussel", aldus minister Maron.
LEES OOK.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Wat is er gebeurd met Vlaams koppel Marc en Laura, die sinds vorige week vermist zijn?
-
PREMIUM69
COLUMN. “Wij Walen, wat hebben we misdaan? Waarom gaat het al 50 jaar zo slecht?”
Christophe Deborsu is al 36 jaar Wetstraatjournalist, nu bij RTL. Hij leeft in Namen en Schelle. Elke week schrijft hij over hoe de Walen leven en (echt) denken. Ook over de Vlamingen. Vandaag: de slechte cijfers waarvoor Di Rupo geen tijd had. “Wallonië heeft een nieuwe wind nodig, waarom niet uit het Noorden?” -
Stel hier uw vraag aan Paul D'Hoore over de spilindex en het inflatiecijfer
De inflatie is in april gestegen van 3,18 naar 3,37 procent. De spilindex is overschreden, zodat de uitkeringen en overheidslonen opnieuw zullen stijgen. Heeft u vragen over die spilindex en/of over het inflatiecijfer? Dan kan u die hieronder stellen aan onze geldexpert Paul D’Hoore die een antwoord zal geven in het VTM Nieuws van 19 uur. -
-
Explosief ontploft tegen voorgevel in Gounodstraat in Antwerpen
Antwerpen -
1 op de 3 Vlaamse bedrijven gebruikt artificiële intelligentie
In 2023 heeft zowat één op de drie Vlaamse bedrijven artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister van Economie Jo Brouns (CD&V) bekendmaakt. Het gebruik steeg tegenover 2022, toen was er nog sprake van één op de vier bedrijven. Uit dezelfde cijfers blijkt ook dat bijna één op de tien Vlaamse bedrijven vorig jaar kreeg af te rekenen met een cyberaanval. -
Zelfs kind van 2 jaar test positief: designerdrug ‘monkey dust’ duikt in en rond Oudenaarde op
In en rond Oudenaarde en Ronse zijn de jongste weken meerdere verdachten opgepakt en aangehouden nadat ze betrapt werden op bezit of gebruik van de nieuwe designerdrug ‘monkey dust’. In één specifiek geval was er zelfs sprake van een jonge man en vrouw die gebruikten in het bijzijn van een 2-jarige peuter. En dat niet alleen: het kindje testte zelf positief op meerdere harddrugs.Oudenaarde, Ronse -
212
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
PREMIUM5
“Mensen begrijpen de impact niet van een slechte review”: dit is waarom Uber Eats-koeriers vandaag staken
Uber Eats-bezorgers leggen vandaag en morgen het werk neer. In weer en wind bezorgen ze jouw favoriete comfort food. De échte prijs betalen de maaltijdbezorgers zelf: ze worden onderbetaald, werken in schimmige statuten en zijn onderworpen aan de willekeur van een algoritme. Mostafa, Mohammed en Achmed vertellen over hun werk als koerier. “Mensen zien ons niet: ze nemen hun eten aan, maar ze geven niet om ons.” -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
18
De Stem van Tinne Van der Straeten: “In principe vind ik dat de hoofddoek overal gedragen mag worden”