Harley-Davidson profiteert van verkoop motorfietsen met grotere marges

De Amerikaanse motorfietsenfabrikant Harley-Davidson heeft het voorbije jaar een duidelijk herstel getoond. Vooral het laatste kwartaal van het jaar leverde positieve resultaten op, dankzij prijsstijgingen en een verschuiving van de verkoop naar motorfietsen met hogere winstmarges. Dat blijkt uit cijfers die het bedrijf bekend heeft gemaakt.

Harley-Davidson boekte tijdens het voorbije jaar een omzet van 5,3 miljard dollar. Dat was 32 procent meer dan het jaar voordien. De onderneming boekte een jaarwinst van 650 miljoen dollar. Het jaar voordien kon nog net een break-even worden gemeld.

Strategie

Tijdens het vierde kwartaal van het voorbije jaar werd een omzet geboekt van 1,02 miljard dollar, tegenover 725 miljoen dollar inkomsten dezelfde periode het jaar voordien.

Harley-Davidson boekte de laatste drie maanden van het voorbije jaar bovendien een winst van 21,6 miljoen dollar. Dezelfde periode het jaar voordien had nog een verlies van 96,4 miljoen dollar opgeleverd.

Harley-Davidson besliste twee jaar geleden zijn strategie bij te stellen. Het bedrijf werd op dat ogenblik al bijna twee jaar met dalende verkopen geconfronteerd. Om die trend om te gooien, besliste Harley-Davidson zich te concentreren op de verkoop van motorfietsen met hogere marges en zich op rijkere klanten in markten zoals Verenigde Staten en Europa toe te spitsen.

Jochen Zeitz, chief executive van Harley-Davidson, zegt daarbij dat de inzet op adventure touring duidelijk vruchten heeft afgeworpen. “In Noord-Amerika vormt dit type motorfietsen de tweede sterkste groeicategorie”, merkt hij op.

Harley-Davidson zegt te verwachten dat de situatie zich in de loop van dit jaar verder zal verbeteren. “De problemen met de toeleveringsketens zullen zich tegen de tweede helft van dit jaar wellicht grotendeels oplossen”, benadrukt Gina Goetter, financieel directeur van de motorfietsenfabrikant.

Dit jaar wordt een omzetgroei tussen 5 procent en 10 procent verwacht. Wel wordt opgemerkt dat ook met prijsstijgingen rekening zal moeten worden gehouden. Bij de logistieke operaties zou daarbij sprake zijn van een verdubbeling, maar Harley-Davidson beklemtoont dat ook de kosten voor materialen en fabricage zullen oplopen.

Spinoff

Harley-Davidson produceerde het voorbije jaar in totaal 188.500 motorfietsen. Dat betekende een stijging met 30 procent tegenover het jaar voordien. Bij de verkoop werd een stijging met 8 procent tot 194.300 exemplaren opgetekend.

In Noord-Amerika liep de verkoop met 22 procent op tot 110.100 motorfietsen. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika was er echter sprake van een daling met 16 procent tot 36.900 exemplaren.

Asia-Pacific registreerde een inkrimping met 8 procent tot 27.200 eenheden. In Latijns-Amerika viel de verkoop met 39 procent terug tot 6.000 motorfietsen.

Harley-Davidson merkt nog op dat de divisie Livewire, fabrikant van elektrische motoren, dit jaar als een afzonderlijke onderneming van het moederconcern zal worden afgesplitst. Bij die spinoff wordt ook AEA Investors and Bridges Fund Management (ABIC) als externe investeerder aangetrokken.

(lp)

Meer