Handel met Europese Unie blijft Verenigd Koninkrijk hoofdbrekens bezorgen

De administratieve rompslomp die door de Brexit is veroorzaakt, heeft de handel van het Verenigd Koninkrijk met de Europese Unie ernstig geschaad. Deze situatie zou bovendien nog kunnen verslechteren, tenzij de Britse regering met de Europese Commissie samenwerkt om de congesties in de Britse havens te verminderen.

Dat staat in een rapport van het Public Accounts Committee (PAC), een commissie van het Britse Lagerhuis die op de overheidsuitgaven toezicht moet houden.

Dover

“De grenscontroles die sinds begin dit jaar zijn ingevoerd, hebben de bedrijfskosten doen stijgen en de handel met de Europese Unie onderdrukt”, aldus het rapport. “Er bestaat zelfs een risico dat de situatie in september nog in meer ongunstige zin verder zal evolueren.”

“Op dat ogenblik wil de Europese Unie strengere controles invoeren, terwijl het verwachte herstel van de wereldhandel de trafieken in de Britse havens tegelijkertijd opnieuw zal opvoeren.”

“De Britse overheid moet de infrastructuur in de havens, vooral in Dover, versterken”, waarschuwt Meg Hillier, voorzitter van de Public Accounts Committee. “De situatie blijft zorgwekkend.”

Vertegenwoordigers van de Britse transportsector hadden eerder al te kennen gegeven dat vrachtwagenbestuurders er misschien zullen moeten aan wennen om in Dover tot vier uur in de wachtrij te staan. 

Tijdens de eerste weken van dit jaar konden op de route van Londen naar Dover (A20) al herhaaldelijk kilometerlange wachtrijen van zware vrachtwagens, die moesten aanschuiven om de haven te kunnen bereiken, worden opgemerkt.

Er moesten dit jaar op de A20 dit jaar al twintig keer worden opgetreden om vrachtwagens tegen te houden, zodat dreigende congesties in Dover konden worden voorkomen. Vorig jaar werden over twaalf maanden tijd 69 keer dergelijke operaties geteld.

Biometrische controles

De Europese Unie is op de grenzen met het Verenigd Koninkrijk, na de voorziene overgangsperiode van twaalf maanden, begin dit jaar met volledige invoercontroles van start gegaan. In september zal daarbij ook op biometrische identiteitscontroles worden overgeschakeld”, wordt in het rapport nog opgemerkt.

“Daardoor zullen reizigers worden verplicht hun voertuigen te verlaten om de controles te passeren. Dat kan de hinder voor vakantiegangers en transportbedrijven nog verder opvoeren.”

“Een van de grote beloften van de Brexit was de mogelijkheid die aan de Britse bedrijven zou worden geboden om hun productiviteit en bijdrage aan de nationale economie te maximaliseren”, merkt Hillier nog op.

“De enige waarneembare impact tot nu toe zijn hogere kosten, een grotere administratie en vertragingen bij de grensovergangen. In alle aspecten van de brexit-procedures zijn er tegenover de beloofde deadlines vertragingen opgetreden.”

“Het wordt tijd dat de Britse regering zich eerlijk over de problemen uitspreekt en niet overdreven optimistisch naar buiten treedt.”

Meer