Bedrijven bijzonder kwetsbaar: cybercriminelen maken optimaal gebruik van coronamaatregelen

Cybercriminelen hebben zich de afgelopen periode gefocust op de transportketen in Europa. Door de coronamaatregelen zijn veel transportlijnen verstoord geraakt en daar maken criminelen nu optimaal gebruik van. Van zogenaamde spoofing-aanvallen, waarbij een crimineel zich voordoet als bijvoorbeeld een leverancier, worden bedrijven steeds vaker het slachtoffer.

Criminelen doen zich steeds vaker voor als bekende transportbedrijven – zoals PostNL, DPD, DHL en UPS – en benaderen nietsvermoedende bedrijven en consumenten. Dit blijkt uit onderzoek van Cybernews. Via phishing e-mails, die lijken op een bericht van een vervoerder maar eigenlijk van criminelen afkomstig zijn, worden slachtoffers verleid om op kwaadwillende links te klikken. Deze mails worden steeds verfijnder en zijn niet te onderscheiden van officiële mails van PostNL of UPS. Uit onderzoek blijkt dat in 23 procent van de gevallen criminelen zich voordoen als vervoersbedrijf DHL.

Onbewust komen slachtoffers vervolgens op een site van criminelen terecht waar al hun gegevens worden verzameld. Het gaat hierbij om inloggegevens, wachtwoorden, bankgegevens en meer gevoelige informatie.

Veel transportlijnen waren het afgelopen jaar verstoord door corona, waardoor bestellingen vertraging opliepen. Criminelen maakten hier handig gebruik van, door zich voor te doen als een vervoersbedrijf en klanten te benaderen. Op deze manier konden ze gevoelige gegevens stelen van gedupeerden.

98 procent bedrijven benaderd door cybercriminelen

“Bedrijven van alle groottes en sectoren worden blootgesteld aan een dergelijk online risico”, aldus Adenike Cosgrove van het digitale beveiligingsbedrijf Proofpoint. Het bedrijf controleerde vorig jaar de veiligheid van 3.000 organisaties in het Verenigd Koninkrijk, de VS en Australië. Het constateerde dat 98 procent van de bedrijven benaderd is geweest door cybercriminelen die zich voor hebben gedaan als een leverancier.

De aangescherpte douaneregels, als gevolg van Brexit, zijn een andere drijfveer voor meer phishing-aanvallen. Bedrijven die zakendoen met het Verenigd Koninkrijk of de EU worden steeds vaker het slachtoffer. Cybercriminelen maken steeds vaker gebruik van de wereldwijde gebeurtenissen om personen op te lichten.

Meer sprake van internetcriminaliteit

Sinds de corona-epidemie is er meer sprake van internetcriminaliteit. We werken met zijn allen thuis en bestellen meer online. Vanaf de start van de epidemie is het aantal gevallen bijna verdrievoudigd. 

Vorig jaar was KBC in twee rechtszaken veroordeeld tot het terugbetalen van in totaal 32.000 euro. De rechter gaf hiermee een belangrijk signaal af: slachtoffers van phishing kunnen hun verloren geld verhalen op hun bank.

(kg)

Meer