Direct naar artikelinhoud
NieuwsEconomie

Binnenkort nog meer lege winkelrekken? Prijsconflicten zetten relaties leveranciers en supermarkten onder druk

Binnenkort nog meer lege winkelrekken? Prijsconflicten zetten relaties leveranciers en supermarkten onder druk
Beeld Photo News

De stijgende prijzen voor grondstoffen zetten de relatie tussen de supermarktketens en leveranciers onder druk. De prijsconflicten zouden dus in de nabije toekomst kunnen zorgen voor meer lege winkelrekken. ‘Op dit moment worden er onderhandelingen gevoerd’, duidt financieel expert Paul D’Hoore bij VTM Nieuws.

In november van vorig jaar waren tientallen producten van merken als Lu, Milka en Oreo tijdelijk niet te koop bij Colruyt door een conflict met de Amerikaanse voedingsgigant Mondelez. Ook bepaalde potten Nutella waren toen niet te vinden. Deze maand zette het Zwitserse Nestlé leveringen stop, met lege winkelrekken bij Colruyt tot gevolg.

Dat er een tijdje bepaalde producten in bepaalde supermarkten niet meer te vinden zullen zijn door conflicten tussen producenten en ketens kan binnenkort “absoluut” nog eens voorkomen, volgens Paul D’Hoore.

De hogere grondstofprijzen, mede een gevolg van de coronacrisis, willen voedselbedrijven namelijk doorrekenen aan de warenhuizen. Die willen dat op hun beurt daarom niet per se laten betalen door de consument. Dus moet er onderhandeld worden. “Dat gebeurt normaal buiten de schijnwerpers”, aldus D’Hoore. 

Lees ook

‘Mijn bankrekening staat elke maand wat eerder in het rood’: lezers van De Morgen over de stijgende prijzen.

Uw koopkracht is aan het wegsmelten terwijl u erbij staat. Dit kunt u er zelf aan doen.

Eén op de vijf gezinnen in België zit deze winter in de kou. ‘Ik durf de verwarming niet meer aan te zetten. Ik heb een groot, mooi huis, maar ik zit in de kou alsof het buiten is.’

Maar sommige merken zal je daarom niet meteen zien verdwijnen uit de winkelrekken. “Je kan het je bijvoorbeeld niet voorstellen dat een warenhuisketen zegt dat er geen Coca-Cola meer is”, zegt de financieel expert. Er zijn echter ook andere drukkingsmiddelen voor leveranciers: “Het kan natuurlijk dat je andere producten van je bedrijf niet meer gaat verkopen.”

Door producten niet meer te leveren aan grote ketens, snijden voedingsbedrijven wel in hun eigen vel. “Zelfs sterke merken kunnen het niet blijven volhouden om niet te leveren. Die hebben een aantal fabrieken waarvan ze willen dat die op volle capaciteit draaien. Als je niet kan leveren aan een grote keten, dan draai je misschien maar op halve kracht. Dan maak je ook veel minder winst”, vertelt D’Hoore. “Het is een gevecht waarvan je niet op voorhand kan zeggen wie er zal winnen.”

Prijsstijgingen nog niet voorbij

Dit jaar zou de inflatie, en dus de stijging van de levensduurte, minder hoog moeten zijn dan in 2021. Dat betekent echter niet dat producten plots goedkoper zullen worden. “Veel zal afhangen van de energieprijzen”, verklaart D’Hoore. 

Bovendien hebben bedrijven als Lotus maar ook AkzoNobel, één van de grootste verffabrikanten ter wereld, grote prijsstijgingen aangekondigd voor 2022. “Dat zijn allemaal prijzen die binnenkort pas in de index gaan opgenomen worden”, aldus D’Hoore.