Het Spaanse spookdorp Aceredo in de regio Galicië staat weer bijna volledig boven water.
Volledig scherm
Het Spaanse spookdorp Aceredo in de regio Galicië staat weer bijna volledig boven water. © REUTERS

Spaans spookdorp staat weer volledig boven water door ernstige droogte

SpanjeHet Spaanse dorp Aceredo, gelegen in de regio Galicië, werd in 1992 volledig onder water gezet voor de aanleg van het ‘Alto Lindoso’-reservoir op de Limia-rivier, gelegen aan de Spaans-Portugese grens. Door de aanhoudende droogte in de regio is het waterpeil nu echter sterk gedaald, waardoor het spookdorp opnieuw is onthuld. Aceredo is daardoor een echte trekpleister geworden voor toeristen, die na dertig jaar weer door de straten van het dorp kunnen lopen. 

  1. LIVE OEKRAÏNE. Rusland meldt doden bij Oekraïense droneaanval

    LIVE OEKRAÏNE. Rusland meldt doden bij Oekraïense droneaan­val

    De NAVO-landen zullen Oekraïne meer luchtafweersystemen leveren. Dat heeft Jens Stoltenberg, Secretaris-generaal van de NAVO, beloofd. Ook de zeven grote westerse industrielanden (G7) hebben Oekraïne meer hulp tegen de Russische luchtaanvallen in het vooruitzicht gesteld. “We zijn vastbesloten om de luchtverdedigingscapaciteiten van Oekraïne te versterken. Zo willen we levens redden en kritieke infrastructuur beschermen”, klinkt het in een verklaring die verspreid werd na afloop van de bijeenkomst van de ministers van Buitenlandse Zaken. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky bracht intussen een bezoek aan zijn troepen in de regio Donetsk. Volg hier alle ontwikkelingen in onze liveblog.
  2. Luchtvaartmaatschappijen betalen voor minder dan kwart van hun CO2-uitstoot in Europa: “Passagiers betalen meer voor koffie op luchthaven”

    Luchtvaart­maat­schap­pij­en betalen voor minder dan kwart van hun CO2-uit­stoot in Europa: “Passagiers betalen meer voor koffie op luchthaven”

    Alle passagiersvluchten die vorig jaar in Europa vertrokken, stootten samen evenveel CO2 uit als 80 miljoen benzinewagens op een jaar tijd. Maar de luchtvaartmaatschappijen moesten via emissiehandelsystemen voor minder dan een kwart van die emissies betalen. Dat klaagt de ngo Transport & Environment, die strijdt voor milieuvriendelijker vervoer, aan in een nieuw rapport. “Passagiers betalen meer voor hun koffie op de luchthaven dan sommige maatschappijen voor hun uitstoot”, klinkt het.