Dan toch geen cheque van "2,3 biljoen pond" voor Britse slachtoffers van stroomstoring: energiefirma zet dure fout recht 

Had je 2,3 biljoen, wat zou jij dan doen? Even leek dat de soundtrack van het leven te worden van de Brit Gareth Hughes, toen die een compensatiecheque ter waarde van dat immense bedrag in de bus kreeg. Die was afkomstig van zijn energieleverancier na een grote stroomstoring in november. Foutje natuurlijk, zo heeft de firma intussen laten weten.

Exact twee biljoen driehonderdvierentwintig miljard tweehonderdtweeënvijftig miljoen tachtigduizend en één pond, zoveel zou de Brit Gareth Hughes krijgen van energiebedrijf Northern Powergrid. Althans: dat stond te lezen op de compensatiecheque die hij kreeg. 

Na storm Arwen in november moest de firma klanten compenseren voor een driedaagse stroomstoring. Het bedrijf had daar al ruimschoots de tijd voor genomen en al eerder fouten in gemaakt, wat het al meermaals op kritiek was komen te staan.

Maar nu de compensatiecheques de voorbije dagen eindelijk in de bus vielen, werd al snel duidelijk dat Northern Powergrid weer een kemel had geschoten. Een tweetje van Hughes met een foto van de cheque ging al snel het internet rond: "Voor ik dit ga innen: weten jullie absoluut zeker dat jullie dit kunnen betalen?"

Ook een andere klant, Danielle Henderson, liet intussen weten dat zij 1,58 biljoen pond tegoed bleek te hebben. "We moesten erom lachen. Het is de ene miskleun na de andere sinds de stroom uitviel", vertelt ze in de Britse pers.

74 cheques

Intussen is gebleken dat een van de medewerkers van Northern Powergrid bij 74 klanten per abuis de meterstand had ingevuld op de plek waar het te betalen bedrag moest komen. "Zodra we die administratieve fout hadden geïdentificeerd, hebben we 74 cheques tegengehouden, zodat ze niet konden worden geïnd", laat het bedrijf weten. 

De kwestie wordt onderzocht, maar wellicht gaat het om "een geïsoleerd incident". "Maandag (vandaag dus, red.) zal het correcte bedrag worden uitbetaald."

Meest gelezen