Openlijk met vrienden praten over geldzaken? Een taboe voor ouderen, een vanzelfsprekendheid voor jongeren

Ruim 50 procent van de jongeren (18-24 jaar) praat minstens maandelijks met vrienden en kennissen over bankzaken, leert een onderzoek van de bank Argenta. De oudere generatie daarentegen houdt dergelijke zaken liever privé. Bijna de helft van de 55 tot 65-jarigen praat nooit met vrienden of kennissen over geldzaken.

Geldzaken, het blijft een delicaat onderwerp om over te spreken met je persoonlijk netwerk. Al heeft ruim de helft van de jongeren geen moeite om daar openlijk over te praten. Een enquête van Argenta bij 2.000 Belgen toont aan dat 54 procent van de jongeren tussen 18 tot 24 jaar minstens maandelijks met vrienden en kennissen over geldzaken praat.

Openlijk over geld praten

Naarmate we ouder worden, zijn we minder geneigd om dergelijke zaken te bespreken met anderen. Zo haalt slechts 30 procent van 24-plussers dat gespreksonderwerp aan. Bij de 55 tot 65-jarigen daalt dat cijfer zelfs verder tot 15 procent. 47 procent van die leeftijdsgroep praat overigens nooit met vrienden of kennissen over geld. Bij de 18 tot 24-jarigen is dat slechts het geval voor 18 procent van de respondenten.

Omdat jongeren voornamelijk met vrienden en familie over geldzaken praten, zijn die mensen een belangrijke informatiebron. Vanaf 25 jaar speelt de bank ook een belangrijke rol bij de informatiewerving. “Dat komt omdat de productmix die de consument bezit in een bepaalde leeftijdscategorie (aandelen, beleggingen, etc.) vaak ingewikkelder wordt”, merkt Argenta op.

De rol van de bank

Een bezoekje aan de bank blijft voor 43 procent van de 25-plussers een noodzaak wanneer ze vragen hebben over een financieel product. Dat cijfer zakt tot 24 procent als we naar de 18- tot 24-jarigen kijken. Zij verkiezen om vooral via de app van de bank (37 procent) contact met de financiële instelling te onderhouden. Een fysiek bezoek aan de bank staat wel op de tweede plaats.

De digitale geletterdheid van de jongeren zorgt er wel voor dat ze hoge eisen hebben wat de digitale dienstverlening van hun bank betreft. 62 procent van de 18- tot 24-jarigen vindt dat de ideale bank zeker een gebruiksvriendelijke app moet hebben.

Daarnaast zijn ook gratis advies (62 procent) en toegankelijkheid voor iedereen (61 procent) belangrijke eigenschappen. Voor 25-plussers zijn vooral tarieven (73 procent) en gratis advies (72 procent) de belangrijkste diensten van hun ideale bank. Op de derde plaats staat een persoonlijk aanspreekpunt (61 procent).

(lb)

Meer