Fluvius

Groot proefproject gestart: meteen ook digitale watermeter als slimme elektriciteitsmeter wordt geplaatst

Bij 70.000 huishoudens zal dit jaar een nieuwe, digitale watermeter worden geplaatst als hun elektriciteitsmeter (en eventueel ook gasmeter) moet worden vervangen. Zo moet er maar één keer een technicus langskomen. Het gaat om een proefproject van de drie grootste waterbedrijven van Vlaanderen. Tegen 2030 moet iedereen zo’n digitale watermeter hebben. Wat zal er daardoor veranderen?

Naast de oude elektriciteits- en aardgasmeters, zullen de komende jaren ook de analoge watermeters in Vlaanderen vervangen worden door nieuwe, digitale meters. Een aantal watermaatschappijen waren daar al mee begonnen, maar nu gaan ook de drie grote waterbedrijven ermee aan de slag: De Watergroep, Farys en Pidpa. Samen voorzien zij 90 procent van de Vlaamse huishoudens van kraanwater.

Drie vliegen in één klap

De grote drie beginnen eerst met een proefproject, waarbij dit jaar 70.000 digitale watermeters zullen worden geïnstalleerd. “Dat doen we samen met de plaatsing van de elektriciteitsmeter en de gasmeter”, zegt programmamanager Alexandra De Jonge. De waterbedrijven werken daarvoor samen met Fluvius, dat in 2019 al begonnen is met de plaatsing van de digitale elektriciteitsmeters. 

“In de woningen waar zij gepland hebben om nieuwe elektriciteitsmeters te plaatsen, zullen nu tegelijk nieuwe watermeters worden geplaatst”, legt De Jonge uit. “Het zal één en dezelfde technicus zijn die beide meters plaatst, tijdens één klantbezoek. “Op die manier wordt de klant maar één keer gestoord. En als er een gasmeter is, zal ook die meteen door een digitale gasmeter vervangen worden”, voegt De Jonge eraan toe. (Lees verder onder de foto.)

jopauwels.com

De digitale watermeter zal gebruikmaken van de communicatietechnologie van de digitale elektriciteitsmeter. De watermeter wordt - net als een digitale gasmeter - draadloos aan de elektriciteitsmeter gekoppeld en gebruikt de dataverbinding van de elektriciteitsmeter om de meterstand door te sturen naar de waterleverancier. Wel zal er nog een batterijtje in de watermeter zitten.

Voordelen?

Volgens Alexandra De Jonge heeft de digitale watermeter verschillende voordelen. Te beginnen bij de verbruiker zelf. “Voor de klant is het heel interessant dat hij zijn meterstand niet meer jaarlijks moet doorgeven, want die worden dankzij de digitale meter op afstand uitgelezen.” Dus geen papieren invulkaartjes of rondrijdende meteropnemers meer om meterstanden op te nemen.

En ook bij een verhuizing of overname is de juiste meterstand op een bepaalde datum altijd meteen gekend. “Door de digitale meter kunnen we meteen de eindmeterstand vaststellen en de juiste facturen opmaken.”

De Jonge wijst nog op een ander voordeel: “De digitale watermeter kan een alarm geven bij een groot waterlek. Op die manier kunnen we hoge facturen vermijden, omdat we snel een sein kunnen geven aan de klanten.”

Door de digitale watermeter krijgen zowel de verbruikers als de leveranciers ook een beter beeld op hun waterverbruik: een klant zal digitaal kunnen zien hoeveel hij verbruikt, terwijl de leveranciers nog beter kan opvolgen wanneer er water wordt verbruikt.  

De werking van de digitale watermeter wordt uitgelegd in dit voorlichtingsfilmpje:

Privacy

En hoe zit het met de privacy? De netbedrijven benadrukken dat de persoonlijke informatie van klanten, zoals verbruiksinfo of meterstanden, op geen enkel moment gedeeld worden tussen de bedrijven onderling. De bedrijven verzekeren ook dat de gegevens op een veilige manier - versleuteld - verstuurd worden

De waterbedrijven zeggen ook dat ze geen toegang hebben tot “realtime” metergegevens en dus bij wijze van spreken niet kunnen weten of je momenteel een bad laat lopen of de vaatwasser aanstaat. De data die worden verstuurd, zijn het volledige waterverbruik van de 24 uren van de dag voordien, niet verder uitgesplitst naar tijdstip of grootte van het verbruik, zo luidt het.

Fluvius

Meest gelezen