Tram 3 rijdt door Zwijndrecht.  

Een nieuw tramnet voor Antwerpen, met nieuwe verbindingen én afgeschafte lijnen: wat staat er precies op het spel?

Antwerpen -

De Vervoerregio Antwerpen moet tegen de zomer van volgend jaar een nieuw bus- en tramnet hebben om de basisbereikbaarheid te verbeteren. Een operatie die niet zonder slag of stoot verloopt. Waar staan we en wat moet er nog gebeuren?

Patrick Van de Perre

Wat is de Vervoerregio Antwerpen ook alweer?

De Vervoerregio Antwerpen bestaat uit 32 gemeenten en heeft ruim één miljoen inwoners. Binnen deze regio moet er tegen juli 2023 een nieuw plan voor het openbaar vervoer komen, dat ervoor zorgt dat de basisbereikbaarheid verbetert.

Wat is er beslist?

De aanpassingen in het busplan werden vorig jaar al goedgekeurd. Voor het tramnet moest het huiswerk opnieuw gedaan worden. Onder andere omdat er veel protest was tegen het afschaffen van tramlijn 7.

Die lijn blijft in het nieuwe voorstel behouden. De tramlijnen 15 en 4 verdwijnen wel en op een aantal andere tramlijnen wordt het traject aangepast. Onder andere op Linkeroever zullen er nog maar twee in plaats van vier lijnen rijden.

Hoe gaat het verder?

Het nieuwe voorstel wordt eind deze maand voorgelegd aan de vervoerregioraad, waarin onder andere vertegenwoordigers van de betrokken gemeenten zitten. Indien deze raad groen licht geeft, gaat het voorstel naar de Vlaamse regering voor een definitief fiat.

Wanneer de vervoerregioraad het voorstel niet goedkeurt, zal het de Vlaamse regering adviseren om hetzelfde te doen. De kans is reëel dat dit gebeurt. In dat geval moet er opnieuw naar de tekentafel gegaan worden.

Wat is de impact van het plan op de reizigers?

Dat is sterk afhankelijk van de bestemming. In een aantal gevallen, zoals op de lijnen vanuit Hoboken en Mortsel, zullen er minder trams rijden en zal er soms vaker overgestapt moeten worden.

In het voorstel is voorzien dat er op sommige trajecten meer trams zullen rijden. Deze verhoogde frequentie moet ervoor zorgen dat de wachttijd aan een halte bij voorkeur hetzelfde blijft of korter wordt.

Is er voldoende geld om de aanpassingen in het openbaar vervoer door te voeren?

Elke verandering in het voorstel mag geen invloed hebben op het huidige budget van De Lijn. Ofwel: er is geen extra geld voorzien. Vanuit de Vervoerregio Antwerpen vertrok recent een ‘advies’ aan Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).

Daarin wordt onder andere aangegeven dat het zeer moeilijk zal zijn om de aanpassingen in te voeren binnen het huidige budget. Ook wordt de vraag gesteld of De Lijn voldoende rollend materiaal en personeel heeft om de nieuwe plannen uit te voeren.

Is dit voorlopig de laatste aanpassing van het tram- en busnetwerk?

Neen. De basisbereikbaarheid is slechts een eerste fase van een grondige hervorming van het openbaar vervoer. Tegen 2030 moet er binnen de Vervoerregio Antwerpen een nieuw netwerk van verbindingen bijkomen.

Het gaat zowel over bussen, trams als treinen. Onder andere het ontsluiten van de het niet gebruikte premetronetwerk onder de Kerk- en de Pothoekstraat en het aanleggen van een nieuwe tramverbinding op of onder de Bisschoppenhoflaan in Deurne zijn daar onderdeel van.