Dit zijn de tien lelijkste auto’s die ooit zijn gemaakt
BizarEen auto is in de eerste plaats een handig middel om je van de ene naar de andere plek te brengen. Maar het oog wil ook wat, natuurlijk. Daarom streven autobouwers vaak naar absolute schoonheid. Soms falen ze echter grandioos, en leveren ze modellen af die pijn doen aan de ogen. Dit zijn tien van de meest lelijke auto’s die ooit zijn gemaakt.
Fiat Multipla
Smaken en kleuren verschillen, maar dat de Fiat Multipla in dit lijstje thuishoort, daar kan geen twijfel over bestaan. Dit is officieel de lelijkste auto aller tijden. Hij kwam in 1998 op de markt en won een jaar later al de prijs van lelijkste auto op de Top Gear Awards. Twintig jaar later, in een poll van AD.nl waaraan 17.000 lezers meededen, wees driekwart het Italiaanse model nog steeds aan als lelijkste wagen. “Met zijn rare eendenbek, gekke proporties en koddige vorm”, klinkt het. “Het lijkt wel een pausmobiel.”
SsangYong Rodius
Net als de Fiat Multipla, is de SsangYong Rodius een MPV of ‘multi purpose vehicle’. Het gaat om auto’s met veel ruimte en een hoge instap. Gebaseerd op bestelwagens, maar gebouwd op de bodemplaat van een personenwagen. Het Zuid-Koreaanse SsangYong lanceerde veel ‘speciale’ creaties, maar dit model slaat alles. Let vooral op de dakkapel (ligt er een doodskist in?), de scheve achterlichten en de compleet overbodige plooien in het koetswerk. Een belachelijke auto.
BMW X6
Dit model bewijst dat ook Duitse klassemerken soms falen. Het lijkt wel een SsangYong, maar dan duurder en lelijker. De poging om tegelijk een gespierde terreinwagen (onderaan) als een elegante sportauto (bovenaan) te zijn, is grandioos mislukt. “Een designloser”, schreef een Nederlandse krant. “Net een buitenwipper in een te krappe smoking die zijn nek en schouders intrekt omdat het plafond te laag is.”
Nissan Cube
Gelukkig kom je deze ‘blokkendoos op wielen’ niet vaak tegen, want je krijgt er pijn van aan de ogen. In zekere zin was de Nissan Cube nochtans een pionier, want al in 2008 was er een elektrisch model. Helaas meldden de kopers zich afwezig. Nissan stopte daarom in 2011 in Europa de verkoop. In 2014 gebeurde hetzelfde in de VS. Sindsdien is hij alleen nog te koop op de Japanse markt.
Lamborghini Veneno
De duurste auto in dit lijstje. Lamborghini’s horen wat ‘over-the-top’ te zijn. Dit model getuigt volgens velen echter niet alleen van arrogantie, maar vooral van wansmaak. De Italiaanse sportwagen werd in 2013 ontwikkeld om de vijftigste verjaardag van Lamborghini te vieren. Er werden slechts een tiental exemplaren van gemaakt, en die kostten minstens 3 miljoen dollar per stuk. Er lang naar kijken, kan je hoofdpijn bezorgen.
Ford Scorpio
Het gerucht doet de ronde dat deze wagen door de marine-afdeling van Ford is bedacht en dienst zou doen als mini-onderzeeër. Om te gebruiken op plaatsen waar niemand hem zou zien. Nochtans schopte de Scorpio het in 1986 tot ‘Europese Auto van het jaar’. Maar sinds de metamorfose van de auto in 1995, met een nieuwe grille en bolle koplampen, deed de voorkant van de wagen eruitzien “als een koeienkop”. De achterkant was zo mogelijk nog erger.
Pontiac Aztec
Deze poging van General Motors om hip te zijn, bleek een blunder van formaat. Al tijdens brainstormsessies en klantonderzoeken bleek dat niemand de SUV mooi vond. Maar aan de vergadertafel bij GM waren ze ervan overtuigd dat ze iets bedacht hadden waarvan de klanten nog niet wisten dat ze het nodig hadden. Helaas: ze hadden het mis. Al bij de lancering in 2000 werd de auto op hoongelach onthaald, zowel bij de pers als bij het publiek. Zonde eigenlijk dat hij zo lelijk was, want hij zat bomvol vooruitstrevende en technologische snufjes. Zo kon je radio bedienen vanuit de koffer. Die was ook voorzien was van een uitschuifbare laadvloer, en een tent om de wagen om te bouwen tot een woning. Een echt cult-object.
Toyota Prius
De Toyota Prius draagt door zijn extreem lage uitstoot bij aan een mooier milieu. Dat verdient ieders respect, maar het neemt niet weg dat hij de esthetiek van het wegdek vervuilt. Prius betekent in het Latijn iets als ‘eerste’ en het was dan ook een van de eerste hybrides, met zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Ondanks zijn uiterlijk werd de wagen dan ook populair door zijn milieuvriendelijk imago. Onder meer de Amerikaanse acteur Leonardo di Caprio toonde zich een grote fan.
Daihatsu Move
“De designer was geïnspireerd door de doos waar hij zijn spullen in mocht gooien nadat hij ontslagen werd dankzij dit vreselijke hok”, schreef Autoblog over dit misbaksel dat werd gelanceerd in 1995. Volgens Wikipedia was die designer een Italiaan. Het model valt ook op door zijn opmerkelijk kleine wielen. Toch had de eerste generatie ook een versie met vierwielaandrijving. Daihatsu produceerde van die eerste generatie meer dan een half miljoen exemplaren. De wagen werd door goed getrainde autoverkopers zonder een greintje menselijkheid soms ook in Europa verkocht, maar scoorde toch vooral in Japan.
Chrysler PT Cruiser Convertible
“Hij is bijzonder mooi”, schreef Het Laatste Nieuws in 2004 bij de lancering. Nu de tijden veranderd zijn, durven we toegeven dat we er geen klein beetje naast zaten. “Deze auto is zo saai dat hij een Fiat Multipla er sexy door wordt”, schrijven ze bij het Britse CarThrottle. “En hij rijdt zoals een pot yoghurt.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Brussel2
Drugskoerier (24) stuurt rechter verbazende brief met hartjes: “Dit heb ik nog nooit gezien”
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
PREMIUM
“Al van 2019 spreken ze erover en éindelijk krijgen we hem te zien”: de 10 nieuwe wagens waar onze auto-expert naar uitkijkt in 2022
-
“Honden welkom, kinderen niet”: Britse café-uitbater verdedigt zijn beleid na stortvloed aan reacties
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
PREMIUM
“Binnen vier jaar zijn 6 op de 10 nieuwe wagens elektrisch”, maar particulier blijft “verontrustend afwachtend”
De elektrificatie van ons wagenpark is ingezet. “De Belgische automobielsector verwacht dat binnen vier jaar zes op de tien nieuwe wagens elektrisch zullen zijn, met dank aan de bedrijfswagen.” “Het particuliere segment vertoont echter een bijzonder verontrustende vertraging in de transitie”, aldus mobiliteitskoepel Mobia. Die vraagt de overheid sterke stimuli, om tegen 2030 ook de particuliere autobezitter mee op de kar krijgen. -
Wombat met jeuk komt twerken tegen wandelstok
77 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerwilly zachel
Mieke Ponet
Jan Verplancken
Jo Deketel
Marc Van Driessche