Apple-medewerkers organiseren zich in vakbond en gebruiken Android-telefoons tegen spionage van hun bedrijf

In de VS zijn meerdere werknemers van Apple bezig zich te verenigen in vakbonden. Ze zijn ontevreden over het stagnerende uurloon, terwijl de winsten van het bedrijf uit Cupertino blijven stijgen. Onderwijl groeien er ook in de VS vakbondsbewegingen bij Amazon en Starbucks.

Verschillende werknemers van het technologiebedrijf Apple zijn ontevreden over de lonen die zijn gestagneerd onder de inflatie. Daarnaast worden ze aangemoedigd door het succes van Starbucks-werknemers, die sinds december vorig jaar zich verenigd hebben in een vakbond. Daar protesteren werknemers voor betere – meegroeiende – lonen en een verbeterde personeelsbezetting.

Werknemers willen eerlijk aandeel

Volgens Apple-werknemers is hun salaris vergelijkbaar met dat van andere verkoopmedewerkers in de VS. Echter stellen ze dat Apple een bedrijf is met een waarde van 3 biljoen dollar, en dat het dankzij hun passie en kennis zo succesvol is. De medewerkers, die geïnterviewd werden door The Washington Post, willen een eerlijke beloning voor hun aandeel in het succes van het technologiebedrijf.

Als reactie heeft Apple de afgelopen weken al meerdere salarisverhogingen doorgevoerd, variërend van 2 tot 10 procent. Verkoopmedewerkers stellen echter dat de verhoging niet de recente inflatie compenseert.

Veel werknemers zijn daarnaast ontevreden over het aangekondigde compensatiepakket van bijna 100 miljoen dollar voor CEO Tim Cook. Het adviesbureau ISS raadde zijn investeerders al aan om tegen de compensatie te stemmen tijdens de aandeelhoudersbijeenkomst op 4 maart. Volgens Reuters verdiende Apple-CEO Tim Cook in 2021 ongeveer 1.400 keer meer dan een gemiddelde werknemer van het bedrijf.

Android-telefoons

Om hun communicatie verborgen te houden gebruiken verschillende medewerkers Android-telefoons. Recent kwam aan het licht dat Apple zich het recht toezegde om werknemers intensief te inspecteren in de vorm van fysieke-, video- of elektronische bewaking, evenals het bekijken van persoonlijke telefoongegevens en computers.

Deze strenge surveillance is niet ongewoon voor softwarebedrijven, desondanks raken steeds meer werknemers bezorgd om hun privacy. Daarom hun uitstap naar Android. Onderwijl lijkt het Amerikaanse bedrijf zich juist meer te richten op de privacy voor de gebruikers. Zo voerde het een update door voor de Airtags, waardoor het moeilijker wordt om personen te stalken. Daarnaast liep Meta miljarden dollars aan reclame-inkomsten mis na een privacy-update van de iPhone.

(mah)

Meer