© Lydie Bonhomme

Stromae staat na járen weer op een Belgisch podium: "Futuristisch feest, met kwetsbare verhalenverteller"

Stromae speelt weer liveconcerten: voor het eerst in bijna 8 jaar (!) heeft hij opgetreden in België. Een uitverkocht Paleis 12 in "zijn" Brussel kreeg de avant-première van zijn nieuwe "Multitude"-tournee. Een show van ruim een uur met in de hoofdrol een pak nieuwe nummers, een avatar, een robothond en vooral veel kwetsbaarheid. "Stromae is klaar om de wereld weer te veroveren", zegt Pien Lefranc van Studio Brussel.

  • Eerste Belgische concert van Stromae sinds 2014: toen sloot hij Rock Werchter af, en speelde hij ook in Paleis 12 in Brussel
  • Een uitverkocht Paleis 12, met 9.000 mensen (maar een pak minder mondmaskers)
  • Eén uur lang, veel nieuwe nummers van zijn derde plaat "Multitude", die op 4 maart uitkomt, en klassiekers als "Papaoutai", "Formidable", "Tous les mêmes" en "Alors on danse"
  • Begin van zijn Europese en Noord-Amerikaanse tournee, met tientallen shows, onder andere op Werchter Boutique en Coachella

Het concert van Stromae in 5 opvallende momenten:

1) "Ik ben een beetje zenuwachtig, en ik ga dat niet wegsteken": met die boodschap begint Stromae, door het oorverdovende gejoel van een dolenthousiast publiek heen. En hij herhaalt dat nog eens - zichtbaar opgelucht dat alles goed is verlopen - aan het einde van het concert. Hij trekt de hele show de kaart van de kwetsbaarheid. En daar maakt Stromae als artiest het verschil mee, volgens Pien Lefranc van Studio Brussel, die zijn concert ook bijwoonde.

"Hij is trouw aan zichzelf en heel eerlijk, misschien heeft hij dat na enkele jaren pauze geleerd. Daarom blijft de superster Stromae herkenbaar voor iedereen. Het is enorm waardevol dat hij zich kwetsbaar durft opstellen, in de zware thema's waar zijn nummers over gaan."

"De superster blijft herkenbaar voor iedereen", vertelt Pien Lefranc van Studio Brussel:

Videospeler inladen...

2) Eén van de hoofdrollen tijdens het concert is er voor de avatar, die Stromae van zichzelf heeft laten maken. Het figuurtje is in animatiefilmpjes tijdens alle nieuwe nummers op het grote achtergrondscherm te zien. Bij "Santé" leert Stromae via de avatar het publiek de bijhorende danspasjes aan.

"Santé" start ook met een korte dansles, waarvoor de vier vaste achtergrondmuzikanten hun futuristische, rijdende platformen verlaten. Ze overlopen de danspasjes samen met de avatar, zoals het cabinepersoneel aan boord van een vliegtuig de veiligheidsinstructies geeft.

Videospeler inladen...

3) Zware verhalen vertellen in schijnbaar vrolijke en heel dansbare nummers: dat blijft ook het handelsmerk van Stromae op zijn derde plaat. De single "L'enfer", over zijn donkere gedachten, is daar een voorbode van.

Videospeler inladen...

Stromae brengt het nummer live heel sober, zittend op een kruk in het donker. Tijdens de muzikale stukken zijn er explosies te zien op de schermen. En naar het einde toe slaat Stromae wild met zijn armen om zich heen, alsof hij zijn demonen letterlijk K.O. wil slaan. 

"Ondanks die soberheid blaast Stromae zijn nummer krachtig de zaal in", vindt ook Pien Lefranc van Studio Brussel. "Zijn stem komt van enorm diep, en hij laat de show na een uitgelaten moment bewust stilvallen."

Ook in andere nummers zit soms een gitzwarte boodschap van een Stromae die zich erg alleen voelt. "Het is mijn recht om depressief te zijn", zingt hij.  "Stromae is waanzinnig goed in verhalen vertellen, eerder dat dan in liedjes zingen. Soms slaat zijn stem over, of moet hij gaan zitten om te bekomen van zijn eigen verhalen en emoties", aldus Pien Lefranc van Studio Brussel.  

Stromae vertelt eerder verhalen dan dat hij puur liedjes zingt.

Pien Lefranc, Studio Brussel

4) Stromae staat ook garant voor visueel spektakel, met een futuristisch kantje. Naast bewegende videoschermen en animatiefilmpjes met een avatar trommelt Stromae een robothond op, die een kunstje komt doen en in één moeite een nieuwe podiumoutfit meebrengt. 

Tweede opvallend decoritem: een rijdende sofa, waarin een hangende Stromae een dubbel verhaal vertelt: over een betere en minder goede dag in zijn leven. "Heel herkenbaar voor iedereen na de lockdowns: uren hangen in de zetel, en je soms goed voelen en soms helemaal niet", zegt Pien Lefranc van Studio Brussel daarover.

5) Op muzikaal vlak is Stromaes concert een wereldreis, vindt Pien Lefranc van Studio Brussel. In zijn nieuwe muziek horen we oosterse klanken, Zuid-Amerikaanse invloeden, Afrikaanse toetsen én kerkorgels. Maar tussen het muzikale geweld door maakt Stromae ook twee statements.

In een breed uitgesponnen dankwoord na "Santé" - een nummer dat gaat over mensen bedanken die meestal weinig dankbaarheid krijgen - noemt hij bijna iedereen die aan zijn show heeft meegewerkt bij voornaam én functie. En hij betrekt ook het zorgpersoneel in dat dankwoord. "Dat toont zijn betrokkenheid, als het gaat over zijn muziek, maar ook bij wat er in de maatschappij gebeurt", zegt Pien Lefranc van Studio Brussel.  

In de bisronde gaat het publiek richting kookpunt met Stromaes eerste hit "Alors on dance": het moment voor hem om de heropening van de clubs en het nachtleven nog eens extra in de verf te zetten. En dansen doet Stromae als geen ander, van strakke choreografieën, tot wilde intuïtieve moves en salsapasjes. 

"Als een vol Paleis 12 volop stoom van de ketel laat na twee jaar, dan zie je hoe hard de Maestro terug is. En Stromae is iemand op wie je wel enkele jaren wil wachten. Hij is klaar om de wereld weer te veroveren", vindt Lefranc.

 ©  Lydie Bonhomme

Is Stromae écht de Jacques Brel van de dansvloer?

Ook Jacques Brelkenner en prof. mensenrechten Koen Lemmens (KU Leuven) was erbij in Paleis 12. "Het was fantastisch, wat een podiumbeest is Stromae", blikt hij terug in Classic Stories op Radio 1.

"Stromae en Brel zijn allebei podiumbeesten met een krachtige stem. Ze brengen hun nummers met veel mimiek en inleving. En ze zijn allebei groot, en staan op het podium met wijde gebaren. Dus ik begrijp de vergelijking, maar eigenlijk doet het afbreuk aan de fantastische en unieke artiest die Stromae is." 

Qua teksten zijn er soms ook parallellen. "Een "Formidable", daar zit Brel heel erg in. In de gevoeligheid van "L'enfer" ook: jezelf blootgeven, de donkere kanten van het leven belichten en de grote emoties: dat doet Brel ook. Maar op muzikaal vlak is Stromae complexer: bij hem haalt de muziek het van de tekst, bij Brel is de tekst altijd de basis."

Meest gelezen