Belgische elektrische bus zet sterke prestatie neer in de Verenigde Staten

Een elektrische bus van het familiebedrijf Van Hool heeft in de Verenigde Staten een sterke prestatie neergezet. Het voertuig is erin geslaagd om een rondrit langs de westkust van de Verenigde Staten te maken zonder meer dan 65 procent van de batterij te verbruiken. Het traject werd afgelegd in meerdere etappes, zodat de batterij van de bus tussendoor kon opladen.

De elektrische bus CX45E van het Belgische bedrijf Van Hool met batterijen van Proterra en uitgebaat door ABC Coaches (een Amerikaans bedrijf dat bussen verkoopt) en de vervoersmaatschappij MTRWestern, maakte een retourreis langs de beroemde westkust van de Verenigde Staten, van Noord-Californië (Newark) naar Seattle, kondigde de handelaar vorige week aan.

De bus had op het einde van de reis maar liefst 1.700 mijl, of bijna 2.750 kilometer, afgelegd, met een gemiddelde snelheid van 87 kilometer per uur. Het voertuig maakte tijdens de hele reis alleen gebruik van openbare oplaadpunten, meldt de Amerikaanse nieuwssite Electrek.

Oplaadbeurten

De busbatterij heeft een totale capaciteit van 676 kWh. De bus reed na elke oplaadsessie gemiddeld 450 kilometer. In sommige gevallen werd er zelfs een afstand afgelegd van 480 kilometer. De oplaadsessie duurden gemiddeld 2,5 à 3 uur, wat korter was dan verwacht. Het verbruik per etappe heeft nooit meer bedragen dan 65 procent van het totale bereik.

“Na verloop van tijd leren bestuurders ook beter om te gaan met de levensduur van de batterij, waardoor deze toeneemt”, merkt ABC-baas Roman Cornell op. “We gebruiken realtime telematica om het energieverbruik, de oplaadsnelheden, de voertuigprestaties en meer te meten, zodat we samen met onze klanten het energieverbruik en dus de actieradius voortdurend kunnen verbeteren.”

Test- en opiniecampagne

ABC ontving zijn eerste bus met 56 zitplaatsen in december 2020. Sindsdien heeft de maatschappij het voertuig gebruikt voor gegevensverzameling en prestatietests. De rit langs de westkust was voor het merk de perfecte gelegenheid om te laten zien dat dergelijke reizen mogelijk zijn, en dat het potentieel ervan groeit.

Het is niet de eerste keer dat een vervoersmaatschapij of een voertuigproducent zo’n reis doet om te bewijzen tot wat hun voertuig in staat is. In de jaren 1930 organiseerde Citroën bijvoorbeeld lange reizen door Afrika en Azië om zijn motoren te promoten.

Het doel van de reis langs de westkust was ook om de infrastructuur van de oplaadpunten te testen. De exploitant is van mening dat er genoeg op de weg zijn om een dergelijke rit te organiseren. Het bedrijf merkte wel op dat sommige oplaadpunten niet genoeg parkeerruimte hebben voor een bus.

(NS, lb)

Meer