Waarom je favoriete parfum binnenkort misschien niet meer ‘oosters’ of ‘oriëntaals’ heet
‘Opium’ van Yves Saint Laurent, ‘Black Orchid’ van Tom Ford en ‘Noir’ van Coco Chanel. Allemaal zijn het parfums die tot voor kort werden omschreven als een ‘oriëntale’ geur. In de laatste maanden vervingen heel wat merken die term echter door andere labels. Het gebruik van de term ‘oosters’ of ‘oriëntaals’ is achterhaald en kwetsend, klinkt het in de parfumwereld.
Parfums, als we ze niet kunnen ruiken moeten we er ons iets bij inbeelden. Daarbij zijn de beschrijvingen van de geur minstens even belangrijk als de verpakking. Parfumfabrikanten gebruiken al jaar en dag aromatische indelingen om de ene geur van de andere te onderscheiden. Zo is ‘bloemig’ (of ‘floral’) een veelgebruikte categorie voor parfums of geuren die ruiken naar bloemen zoals jasmijn, pioenroos, gardenia of magnolia. ‘Hout’ (of ‘woody’) wordt gebruikt voor parfums met noten van hout, waaronder sandelhout en cederhout.
Zo was ook ‘oosters’ of ‘oriëntaals’ een populaire categorie voor parfums met een warme en rokerige geur. Denk aan tonen als vanille, kaneel, muskus, patchoeli, wierook of kruiden. Maar nu wordt er door enkele stemmen in de parfumwereld geopperd om de term niet meer te gebruiken. Het label werd door verschillende parfummerken al ingeruild voor ‘amber’ of ‘exotisch’ en ‘sensueel’. Op het geurwiel (diagram dat verschillende families van geuren weergeeft, n.v.d.r.) van Michael Edwards, werd de categorie zelfs officieel gewijzigd.
Stereotypen en fetisjisme
Vroeger werd de term ‘oriëntaals’ vooral gebruikt om parfums te beschrijven met ingrediënten uit de oosterse wereld, waaronder kaneel, tonkaboom, wierook, sandelhout en vanille. Maar ‘De Oriënt’ is ook een historische term voor de oosterse wereld, die werd gebruikt om oosterse culturen te verlagen tot iets exotisch en achtergesteld tegenover het Westen. De term reduceert meerdere geografische en culturele samenlevingen tot één homogene groep, schrijft het Canadese ‘Fashion Magazine’.
Het is dus niet alleen schadelijk om dergelijke termen toe te passen op een groep mensen, maar ook op verzorgingsproducten. Dr. Amy Hanser, universitair hoofddocent aan het departement Sociologie van de University of British Colombia legt uit aan ‘Fashion Magazine’ waarom: “Het idee dat een bepaald parfum een ‘oosterse’ geur is, voedt achterhaalde stereotypen over een bepaalde regio en zijn inwoners”.
(Lees verder onder de Instagrampost.)
Andere argumenten luiden dat het label problematisch is vanwege de visuele esthetiek die merken rondom het ‘Oosten’ creëren. Sue Kim, een parfumiste van Koreaanse afkomst vertelt aan Amerikaanse nieuwssite Mic: “Wanneer Europese merken nieuwe geurtjes uitbrengen die geïnspireerd zijn op hun versie van Azië, reduceren ze ons gewoon tot een zeer racistisch en verouderd beeld”.
‘Oosterse’ geuren, worden in de parfummarketing vooral geassocieerd met het sensuele, mysterieuze en exotische. “Dat draagt bij aan het eeuwenlange fetisjiseren en seksualiseren van Aziatische culturen en mensen door het Westen”, stelt Tania Sanchez, schrijfster van een parfumgids, in Amerikaans magazine ‘Harpers Bazaar’.
Tot slot vragen sommigen zich af waarom men zou vasthouden aan een eurocentrische (Europese cultuur als maatstaf van wat goed of modern is, n.v.d.r.) termen, wanneer er ook voor duidelijke en klare termen kan gekozen worden. Categorieën als ‘hout’, ‘bloemig’, ‘fruitig’ of ‘citrus’ spreken voor zich, maar het is verrassend moeilijk om een vinger te plakken op wat een ‘oosterse’ geur is. Categorieën als ‘kruidig’ of ‘hars’ zouden veel meer tot de verbeelding kunnen spreken van de geuren die momenteel worden gecategoriseerd als ‘oriëntaals’, stelt parfumkenner Jane Daly aan ‘Harpers Bazaar’.
De toekomst (ruikt) rooskleurig
Elk merk is vrij om te kiezen met welke termen het zijn parfums beschrijft. En nog niet iedereen schrapte de gedateerde term, maar enkele grote merken als Chanel, Tom Ford en Yves Saint Laurent besloten alvast om het woord niet meer te gebruiken. In plaats daarvan worden de geurtjes nu omschreven als ‘sensueel’, ‘kruidig’ of ‘exotisch’. Ook Sephora deelt haar parfums sinds kort uitsluitend in met beschrijvende categorieën als ‘pittig’ of ‘fris’. Het is afwachten of de hele parfumwereld deze evolutie zal volgen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Welke film- of tv-scène schudde je seksueel wakker? 40 reacties: “Ik keek er samen met mijn stiefbroer naar”
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
-
OPROEP. Sta jij op de wachtlijst voor puberteitsremmers?
-
PREMIUM
Barbara Dex, Els Dottermans en Andrea Croonenberghs over hun ‘houdbaarheid’: “Néén, we laten ons niet afserveren”
“Zingen geeft werkgelegenheid. In het theater en op tv wordt het steeds moeilijker op onze leeftijd.” Els Dottermans (59), Andrea Croonenberghs (59) en Barbara Dex (50) deelden recent de bühne. Een gesprek met drie vrouwen over verouderen: vaak moeilijk, maar evengoed mooi. “Ik streed heel mijn leven tegen de kilo’s. Nu stop ik ermee.” -
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
Ben jij een lente, zomer, herfst of winter? Let op: het gaat hier niet om seizoenen, wel om welke kleuren je staan. Dat ontdek je in ruil voor zo'n 200 euro na een ‘kleuranalyse’ bij een expert — nu weer een ware rage. Een goed middel om slimmer te shoppen of quatsch die je kleerkast beperkt? We spreken een believer en een non-believer. “Bij de juiste tint oogt je blik meteen frisser. Je gebit ook.” -
De hipste cosmetica koop je in het buitenland. “In Frankrijk zijn de merken een pak goedkoper dan bij ons”
-
Is het slecht voor je huid als je elke dag make-up draagt? Beautyexpert reageert: “We smeren massaal té veel”
-
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Je (ex-)partner bespioneren via hun smartphone: doodnormaal, vinden steeds meer Vlamingen
Altijd weten waar en met wie je (ex)-partner zijn tijd doorbrengt via zijn of haar smartphone? Vier op de tien Britten vindt dat normaal, blijkt uit onderzoek. Maar ook veel Vlamingen durven zonder toestemming in de mails, sms’jes of Instagramberichten van hun lief te neuzen, delen Belgische onderzoekers. We doen dat steeds meer, zelfs. “Controlerend gedrag kan zeer jong beginnen.” -
PREMIUM
“Je hebt 3 dingen nodig om je kans op een climax te vergroten.” Alle geheimen van het orgasme onthuld