Waarom je favoriete parfum binnenkort misschien niet meer ‘oosters’ of ‘oriëntaals’ heet
‘Opium’ van Yves Saint Laurent, ‘Black Orchid’ van Tom Ford en ‘Noir’ van Coco Chanel. Allemaal zijn het parfums die tot voor kort werden omschreven als een ‘oriëntale’ geur. In de laatste maanden vervingen heel wat merken die term echter door andere labels. Het gebruik van de term ‘oosters’ of ‘oriëntaals’ is achterhaald en kwetsend, klinkt het in de parfumwereld.
Parfums, als we ze niet kunnen ruiken moeten we er ons iets bij inbeelden. Daarbij zijn de beschrijvingen van de geur minstens even belangrijk als de verpakking. Parfumfabrikanten gebruiken al jaar en dag aromatische indelingen om de ene geur van de andere te onderscheiden. Zo is ‘bloemig’ (of ‘floral’) een veelgebruikte categorie voor parfums of geuren die ruiken naar bloemen zoals jasmijn, pioenroos, gardenia of magnolia. ‘Hout’ (of ‘woody’) wordt gebruikt voor parfums met noten van hout, waaronder sandelhout en cederhout.
Zo was ook ‘oosters’ of ‘oriëntaals’ een populaire categorie voor parfums met een warme en rokerige geur. Denk aan tonen als vanille, kaneel, muskus, patchoeli, wierook of kruiden. Maar nu wordt er door enkele stemmen in de parfumwereld geopperd om de term niet meer te gebruiken. Het label werd door verschillende parfummerken al ingeruild voor ‘amber’ of ‘exotisch’ en ‘sensueel’. Op het geurwiel (diagram dat verschillende families van geuren weergeeft, n.v.d.r.) van Michael Edwards, werd de categorie zelfs officieel gewijzigd.
Stereotypen en fetisjisme
Vroeger werd de term ‘oriëntaals’ vooral gebruikt om parfums te beschrijven met ingrediënten uit de oosterse wereld, waaronder kaneel, tonkaboom, wierook, sandelhout en vanille. Maar ‘De Oriënt’ is ook een historische term voor de oosterse wereld, die werd gebruikt om oosterse culturen te verlagen tot iets exotisch en achtergesteld tegenover het Westen. De term reduceert meerdere geografische en culturele samenlevingen tot één homogene groep, schrijft het Canadese ‘Fashion Magazine’.
Het is dus niet alleen schadelijk om dergelijke termen toe te passen op een groep mensen, maar ook op verzorgingsproducten. Dr. Amy Hanser, universitair hoofddocent aan het departement Sociologie van de University of British Colombia legt uit aan ‘Fashion Magazine’ waarom: “Het idee dat een bepaald parfum een ‘oosterse’ geur is, voedt achterhaalde stereotypen over een bepaalde regio en zijn inwoners”.
(Lees verder onder de Instagrampost.)
Andere argumenten luiden dat het label problematisch is vanwege de visuele esthetiek die merken rondom het ‘Oosten’ creëren. Sue Kim, een parfumiste van Koreaanse afkomst vertelt aan Amerikaanse nieuwssite Mic: “Wanneer Europese merken nieuwe geurtjes uitbrengen die geïnspireerd zijn op hun versie van Azië, reduceren ze ons gewoon tot een zeer racistisch en verouderd beeld”.
‘Oosterse’ geuren, worden in de parfummarketing vooral geassocieerd met het sensuele, mysterieuze en exotische. “Dat draagt bij aan het eeuwenlange fetisjiseren en seksualiseren van Aziatische culturen en mensen door het Westen”, stelt Tania Sanchez, schrijfster van een parfumgids, in Amerikaans magazine ‘Harpers Bazaar’.
Tot slot vragen sommigen zich af waarom men zou vasthouden aan een eurocentrische (Europese cultuur als maatstaf van wat goed of modern is, n.v.d.r.) termen, wanneer er ook voor duidelijke en klare termen kan gekozen worden. Categorieën als ‘hout’, ‘bloemig’, ‘fruitig’ of ‘citrus’ spreken voor zich, maar het is verrassend moeilijk om een vinger te plakken op wat een ‘oosterse’ geur is. Categorieën als ‘kruidig’ of ‘hars’ zouden veel meer tot de verbeelding kunnen spreken van de geuren die momenteel worden gecategoriseerd als ‘oriëntaals’, stelt parfumkenner Jane Daly aan ‘Harpers Bazaar’.
De toekomst (ruikt) rooskleurig
Elk merk is vrij om te kiezen met welke termen het zijn parfums beschrijft. En nog niet iedereen schrapte de gedateerde term, maar enkele grote merken als Chanel, Tom Ford en Yves Saint Laurent besloten alvast om het woord niet meer te gebruiken. In plaats daarvan worden de geurtjes nu omschreven als ‘sensueel’, ‘kruidig’ of ‘exotisch’. Ook Sephora deelt haar parfums sinds kort uitsluitend in met beschrijvende categorieën als ‘pittig’ of ‘fris’. Het is afwachten of de hele parfumwereld deze evolutie zal volgen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Angelique Van Ombergen, een zeldzame vrouwelijke ruimteonderzoekster: “Het vraagt veel mentale ruimte”
-
Boeken die doen huilen gaan plots extra vlot over de toonbank. Wat is er aan de hand?
Je voelt je goed in je vel en bent gelukkig in de liefde, maar stiekem grijp je ’s avond in bed naar een triest boek dat je tranen doet vloeien. Op sociale media raden mensen massaal zulke sombere boeken nu aan. Waarom voelen we ons aangetrokken tot huilverhalen? En is dat wel gezond? -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
-
Kleine bubbeltjes en roodheid rond je mond of ogen? Dan heb je hetzelfde kwaaltje als Hailey Bieber. Zij en dermatoloog geven tips
-
Deze 10 goedkope beautyproducten worden ook gebruikt door professionals: “Contouren was nog nooit zo makkelijk”
Cosmetica hoeft niet duur te zijn. Dat bewijst onze beautyredactrice Sophie. Ze tipt tien toppers voor je huid én je portemonnee. “Deze vloeibare oogschaduw is dé favoriet van professionals en met reden.” -
PREMIUM
De stoute kantjes van MNM-dj Robin Keyaert “Ze ging onze relatie openbaar maken, dat vond ik als 11-jarige niet cool”
MNM-presentator Robin Keyaert (30) verdiende als student bij als straatmuzikant. Mama Ingeborg liet hem zijn huishuur zelf betalen. Nog gekker is zijn verhaal over seks in een circus, bekent hij in onze reeks waarin we BV’s stoute vragen stellen. Er schuilt een clown achter de radiostem, maar ook iemand met werkpunten, als hij eerlijk is. “We hingen rond in het park. Om, tja, te muilen.” -
De hipste cosmetica koop je in het buitenland. “In Frankrijk zijn de merken een pak goedkoper dan bij ons”
-
PREMIUM
Hun baby’s lijken echt, maar de zoontjes van Messalina (28) en Chelsea (23) zijn poppen: “Elke dag groeit onze band”
-
“Vooral mannen vinden vanille een opwindende geur.” Beautyredactrice Sophie selecteert de meest verleidelijke parfums
Valentijn en parfum. De twee gaan al decennialang hand in hand. Maar behalve een slimme commerciële zet, zit er ook écht iets achter: het juiste parfum is de perfecte verleider. Dat wordt scoren! Onze beautyjournalist Sophie zet de meest sensuele geuren op een rijtje. “Deze zinnelijke geurnoot is dierlijk, een tikje primitief en net daarom onweerstaanbaar.” -
Spaargids.be
Dit is wat je jaarlijks uitspaart door elke dag boterhammen mee te nemen naar je werk
Telkens dezelfde broodjeszaak dichtbij je werk opzoeken is handig, maar het kost wel wat. Hoeveel geld kun jij besparen door je eigen boterhammen mee te nemen? En hoe spaar of investeer je die extra centen slim? Spaargids.be gaat het na. -
PREMIUM
Anale bleaching is ‘big’ in Amerika en komt stilaan op bij ons. “Vrouwen kiezen meestal voor de ‘full option’”