Eén treintje van The Ride terug op de rails: “We weten waar het fout is gelopen”
De PanneVandaag gaat The Ride to Happiness in Plopsaland De Panne terug open. Vorige week zaterdag liep daar één treintje vast waardoor negen volwassenen urenlang op ruim 30 meter hoogte zaten in de koude, wind en regen. “We zetten vandaag één treintje terug op de sporen met toestemming van parket, politie, attractiebouwer en keuringsfirma”, zegt Plopsa-ceo Steve van den Kerkhof.
Vorige zaterdag iets na 17 uur liep het fout bij The Ride to Happiness. Die attractie werd vorige zomer geopend. Op het hoogste punt stond één treintje plots stil, er zaten negen mensen in. Het duurde tot iets voor middernacht vooraleer die allemaal veilig maar iets onderkoeld op de grond stonden. De hulpdiensten waren uren in de weer en moesten een speciale kraan laten overkomen. Vandaag gaat de rollercoaster opnieuw open. Weliswaar met één treintje op de sporen. Het treintje dat vast kwam te zitten, blijft op de grond.
“We hebben de hele week onderzocht en getest”, duidt Steve van den Kerkhof. “Vrijdagavond al kregen we van het parket en de politie toestemming om The Ride zaterdag al te openen maar ik wilde toch meer zekerheid. De attractiebouwer heeft ons schriftelijk zijn fiat gegeven om te openen en ook de keuringsfirma deed dat. Nu is het compleet veilig om te heropenen. Tijdens één van de testritten ben ik er zelf ingekropen en het verliep vlekkeloos.”
Het enige wat we wel vaststelden, was een verschil in prestatie tussen trein 1, die vandaag terug draait, en trein 2. Trein 2 zou een fractie van een seconde trager rijden.
Maar waar liep het dan vorige week fout? “We hebben het treintje dat vast zat, volledig onderzocht en vonden geen mechanische fout. Het enige wat we wel vaststelden, was een verschil in prestatie tussen trein 1, die vandaag terug draait, en trein 2. Trein 2 zou een fractie van een seconde trager rijden. De attractiebouwer moet nu van beide treinen een identieke tweeling maken. Ze moeten perfect hetzelfde presteren. Dat zal een paar weken en misschien wel maanden in beslag nemen.”
Op één trein kunnen zestien mensen. Toch vreest de Plopsa-ceo geen al te lange wachtrijen. “We zitten nog niet in het topseizoen, dus dat zal wel meevallen. We zijn voor de eerste keer open na de kerstvakantie maar ik wil benadrukken dat ons onderhoudsplan uitgerold wordt zoals toen we gesloten waren. We zetten er alleen wat extra manschappen op. Het kan wel gebeuren dat een attractie niet open is wegens onderhoud. Vandaag zondag is bijvoorbeeld The Balloon Race in onderhoud.”
Gisteren dreigde het even opnieuw verkeerd te lopen toen tien mensen vast kwamen te zitten op de Nachtwacht-flyer, maar dat nuanceert Steve van den Kerkhof. “In een paar minuten stonden die opnieuw op de grond, hoor. We hadden zelfs de hulpdiensten niet nodig. We konden de stoeltjes manueel naar beneden laten.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Na drie jaar onderzoeken koopt AZ West MUG-voertuig aan: “Veel comfortabeler en ergonomischer”
Veurne -
Britse Kustwacht wil samen met politie Westkust de strijd aangaan tegen mensensmokkel, maar “het duurt nog minstens 2 jaar vooraleer dat verdrag er is”
De Britse Kustwacht wil ‘Small Boat Teams’ inzetten om gammele bootjes vol met vluchtelingen op de Noordzee tegen te houden. De politie treft steeds meer transmigranten aan in de Westhoek en er vertrekken steeds vaker bootjes vanuit de Belgische kust richting het Verenigd Koninkrijk. We vroegen aan provinciegouverneur van West-Vlaanderen wat hij vindt van het Britse voorstel.De Panne -
PREMIUM
Heeft felbesproken Rwandawet impact op transmigranten aan onze kust? "Vluchtelingen hebben van niets schrik”
“Het is dweilen met de kraan open. We zullen net versterking nodig hebben de komende maanden.” In West-Vlaanderen wordt er bijzonder lauw gereageerd op de in het Verenigd Koninkrijk goedgekeurde Rwandawet. Transmigranten zonder verblijfsrecht zullen er overgevlogen worden naar Rwanda en zo hoopt de Britse premier Sunak mensensmokkel een halt toe te roepen. Mensenrechtenorganisaties staan op hun achterste poten, maar zullen er straks ook minder transmigranten door West-Vlaanderen trekken? Wij belden rond.De Panne -
-
Veilig de baan op met verkeerskoffer: “Het fietsniveau van kinderen moet omhoog”
De Panne -
PREMIUM
EK meeuwenschreeuwen lokt zelfs frontman van Viagra Boys naar Adinkerke: “De ratten van de kust? Zéker niet”
Café ‘De Verloren Gernoare’ in Adinkerke kreeg opnieuw heel wat volk over de vloer. 38 mensen waagden er immers hun kans voor de vierde editie van het Europees kampioenschap meeuwenschreeuwen. Onder hen ook een Portugese wetenschapper en de frontman van de Zweedse post-punkband Viagra Boys, die beiden met een schelle schreeuw een gooi deden naar de overwinning. “Nog nooit namen zoveel verschillende nationaliteiten deel aan onze wedstrijd.”Adinkerke -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
1
In woonzorgcentrum Ter Linden kunnen bewoners voortaan tweedehandskledij shoppen
Veurne
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
PREMIUM
“Dat dit nu opduikt op sociale media, is een slag onder de gordel”: schepen en chef Stéphane Buyens (ACT!E) waarschuwde voor blaascontrole in Telegramgroep
In een Facebookgroep die het reilen en zeilen in De Panne al langer kritisch op de korrel neemt, dook een beeld op van een bericht van sterrenchef en schepen Stéphane Buyens (ACT!E) uit De Panne. Hij stuurde in een Telegramgroep de boodschap ‘blaascontrole digaverde nu’. “Dat zien we liever niet”, reageert VIAS, het Belgisch instituut voor de verkeersveiligheid. “Zo zorg je ervoor dat mensen met een glaasje op de controle omzeilen.” Buyens had naar eigen zeggen de beste bedoelingen en ook burgemeester Degrieck kiest zijn kant.De Panne -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
OPROEP. Nieuwe zaak geopend? Laat het ons weten!