Interesse voor private luchtvaart blijft op hoog niveau

De interesse van het publiek in private luchtvaart blijft op een hoog niveau. Omdat de sector echter met een aantal capaciteitsproblemen blijkt te worstelen, kijken vele gebruikers ook uit naar nieuwe aanbieders. Dat is de conclusie van een rapport van het online platform Private Jet Card Comparisons, dat consumenten moet helpen om voor hun reisbehoeften de meest aangewezen aanbieder te vinden.

Het onderzoek, op basis van een enquête bij nagenoeg vijfhonderd gebruikers van het platform, toonde dat 51 procent van de respondenten te kennen gaf de volgende twaalf maanden vaker van private luchtvaart gebruik te zullen maken dan vorig jaar. Amper 9 procent voorspelde minder te zullen vliegen. De resterende 41 procent denkt zijn gebruik op hetzelfde niveau te zullen blijven handhaven.

Gebruiksgemak

De respondenten brachten voor de keuze voor de private luchtvaart verscheidene redenen naar voor. Daarbij werd vooral gewezen op het gemak van de private luchtvaart, een ondermaatse service bij vele luchtvaartmaatschappijen, een gebrekkige connectiviteit en bekommernissen over mogelijke besmettingen.

“Met die negatieve ervaringen worden de extra kosten van de private luchtvaart voor velen steeds redelijker”, merkt Doug Gollan, oprichter van Private Jet Card Comparisons. “De private luchtvaart heeft zowel voor nieuwe als bestaande klanten zijn waarde bewezen. Er is ook geen enkel aanwijzing van een eventuele tanende interesse.”

Toch voeren de onderzoekers aan dat ook de private luchtvaart met een aantal uitdagingen moet afrekenen. “Problemen met de toeleveringsketen zorgen ook hier voor vertragingen en andere serviceproblemen”, wordt er opgemerkt.

“Bovendien moet de sector ook nog eens met een tekort aan arbeidskrachten afrekenen. Door de grote vraag, wordt het voor klanten vaak moeilijker om een gepaste service te vinden.”

Tevredenheid

De onderzoekers ontdekten dat 44 procent van de respondenten de voorbije zes maanden met vertragingen of annuleringen te maken had gekregen. “Deze problemen dreigen echter de tevredenheid van de klant aan te tasten”, beklemtoont Gollan. “Het is dan niet verrassend te moeten vaststellen dat 41 procent van de ondervraagden zegt nieuwe opties te overwegen.”

Onder meer zouden klanten zich storen aan prijsverhogingen, geschrapte vluchten, hogere toeslagen voor piekdagen of strengere voorwaarden voor de annulering van vluchten.

Slechts 54 procent van de klanten zegt dan ook zijn abonnement bij zijn huidige provider dit jaar te zullen verlengen. Normaal worden hier scores van meer dan 90 procent opgetekend. Toch merkt amper 13 procent op zijn huidige provider waarschijnlijk te zullen verlaten. Bij klanten die met vertragingen worden geconfronteerd, loopt dat wel tot 19 procent op.

Tevens zegt 34 procent van de ondervraagden op zoek te zijn naar een tweede provider om in geval van problemen te kunnen overstappen. Bij respondenten die met serviceproblemen moesten afrekenen, stijgt dat aandeel tot 41 procent.

Het rapport berekende nog dat de gebruikers het voorbije half jaar voor het gebruik van private luchtvaart een bedrag van gemiddeld 134.672 dollar hadden betaald.

(kg)

Meer