Direct naar artikelinhoud
Voeding

Albert Heijn wordt zuiniger met zoetstof: "Zelfs minder suiker in onze hamburgers"

► Honderd huisproducten van Albert Heijn, waaronder ook de vele wafels en koekjes, zullen minder suiker bevatten.

De gemiddelde vaste klant van Albert Heijn krijgt volgend jaar een kwart kilo minder suiker voor zijn geld. De supermarkt gaat het suikergehalte in honderd van zijn huismerkproducten drastisch verlagen en denkt op die manier '250 miljoen klontjes' minder suiker te verkopen.

Volgens de supermarkt willen steeds meer consumenten minder suiker. De eerste honderd producten met een verlaagd suikergehalte moeten eind dit jaar in het schap liggen. Volgens Albert Heijn (AH) gaat het om artikelen die vooral populair zijn bij gezinnen, zoals yoghurt, ketchup en koekjes. Van die producten gaat het suikergehalte volgens AH met 10 tot 40 procent omlaag.

Ook frisdrank - de grootste suikerleverancier voor vooral jongeren - komt met minder suiker in de rekken te staan. Het suikergehalte in AH's huismerken frisdrank zal de komende jaren met 10 procent worden verlaagd. Dat gebeurt niet in één keer, want dan zouden de smaakpapillen van de klanten weleens kunnen protesteren. Bij de frisdrank komt een zogenaamde friswijzer te staan, waar met de kleuren oranje (geen suiker) tot dieprood duidelijk wordt gemaakt hoeveel suiker de drank bevat.

Eerste stap

Allemaal heel concreet dus en straks ook zichtbaar voor wie in België naar een Albert Heijn gaat. De keten met blauw-wit logo heeft de voorbije jaren aardig wat vestigingen geopend in ons land en begint stilaan een vertrouwde speler te worden in het winkellandschap. Wie dus vanaf eind dit jaar in Gent, Hoboken, Oudenaarde of een van de andere 34 vestigingen winkelt naar vla, pindakaas en ketjap zal bij heel wat producten minder suiker voor zijn geld krijgen.

Het is nog maar een eerste stap, stelt AH. Na die eerste vijftig eigen merkproducten zal de rest van het assortiment onder het mes komen. Het is onderdeel van AH's inspanningen om zijn producten gezonder te maken. Zo is ook al het zout- en vetgehalte in veel producten verlaagd.

Suiker wordt toegevoegd aan tal van producten en echt niet alleen aan koekjes en vruchtenyoghurt. "We hebben ook de hamburger aangepakt. Daar zit nu 40 procent minder suiker in." Suiker in de hamburger? "Ja, in de ketchup. We hebben de ketchup er nu uitgehaald en vervangen door een tomatenpoeder." Een maand geleden werd de nieuwe ingrediëntenlijst van de hamburger al gepubliceerd. Het aantal ingrediënten is gedaald van 22 naar 9.

Ketchup wordt een goede bron van suikerbesparing. "In een flesje zitten zo elf suikerklontjes, en dat zullen er drastisch minder worden", zegt de woordvoerder. Bijna nergens zal de suiker worden vervangen door kunstmatige zoetstoffen, behalve in de frisdranken. Die krijgen 10 procent minder suiker, maar worden bijgezoet met stevia.

'Zelfs in de hamburger zit nu 40 procent minder suiker. We hebben de ketchup vervangen door tomatenpoeder'
Woordvoerder Albert Heijn

Suikertaks

Albert Heijn is niet de enige die de strijd heeft ingezet tegen suiker, zout en vet. Ook Delhaize, dat twee weken geleden de fusie met Ahold (het moederbedrijf van Albert Heijn, red.) formeel afrondde, zet naar eigen zeggen al jaren in op het terugdringen van suiker en zout in zijn huisproducten. "We laten die producten uitgebreid analyseren om zo veel mogelijk suiker, zout en vet eruit te halen, zonder op de smaak af te dingen", verklaart Roel Dekelver van Delhaize.

De beweging past in een langere trend van voedingsbedrijven en -ketens die wereldwijd beloven het suiker in hun producten te reduceren, al dan niet onder druk van de overheid. Zo voerde ons land begin dit jaar nog de suikertaks in. Suiker is immers minstens even schadelijk voor de gezondheid als vet en een oorzaak van de toenemende obesitas, hartziektes en diabetes. Geen wonder dat het vaak 'de nieuwe kanker' wordt genoemd.

Maar achter de schermen lobbyt de suikerindustrie vaak met succes om op Europees niveau die wetten tegen te houden. Dat bleek afgelopen weekend nog in een rapport van de lobby-onderzoeksgroep Corporate Europe Observatory.