REVIEW. 'Gran Turismo 7', speciaal geschreven voor kenners: “Ik krijg hier kippenvel van”
Ook een fan van 'Gran Turismo’? Ook al maanden aan het wachten op de zevende game in deze reeks? Dan moet ik jou niet uitleggen hoe blij ik was dat ik deze week - enkele dagen voor de echte release van vrijdag 4 maart - het nieuwe ‘Gran Turismo 7' mocht uittesten. En ik kan kort zijn: kopen die handel! Maar lees misschien toch eerst deze review, speciaal geschreven voor de kenners.
Eerst even een aanvulling: dit artikel is vooral geschreven voor fans van ‘Gran Turismo', maar we willen uiteraard alle gamers warm maken voor 'GT7', daarom schreef ik ook een review voor beginners.
Dat gezegd zijnde: over smaken kan worden gediscussieerd, maar 'Gran Turismo’, dat is toch de Heilige Graal voor racefans. Het is dit jaar 25 jaar geleden dat de allereerste versie op de wereld werd losgelaten, vanaf 4 maart is 'GT7' te koop. Die nieuwe versie komt er 5 jaar na 'Gran Turismo Sport’, dat ik vaak heb gespeeld. Oké, héél vaak: 802 races reed ik. En niet onsuccesvol, meen ik. Ik won 56 keer, pakte 79 polepositions en reed 36 keer de snelste ronde in een race.
Na 290 uren aan gameplay en 44.000 km verbruikte ik 22.761 liter benzine (wat een geluk dat het virtuele kilometers waren, met de huidige prijzen) en verdiende ik 31.141.100 credits, waar ik dan 50 auto’s mee kocht. Tien daarvan heb ik ook voorzien van stickers en een nieuw likje verf, vaak met rood en zwart als hoofdkleuren. En - toegegeven - ik heb om mijn kinderen te verrassen ook een Bliksem McQueen uit de animatiefilm ‘Cars' gemaakt. Ik behaalde twee weken geleden nog level 41 en reed bijna altijd met de hoogste ‘sportsmanship rating’. Om maar te zeggen, ik ben een grote fan.
Geen wereldkrak
En neen, een wereldkrak ben ik zeker niet: ik zit meestal in de C-categorie (de op drie na hoogste categorie, maar ook op twee na laagste) of ben zelfs vaak een D. Een hogere driver rating dan B heb ik nooit gehaald. Die B haalde ik dan nog op een blauwe maandag omdat ik heel wat overwinningen binnenhaalde op het Kyoto Driving Park en op het schitterende Dragen Tail-circuit. Als ik tegen een A- of een B-racer moet rijden, vliegen die al vlug enkele seconden sneller de circuits rond dan ik. En zeggen dat honderdsten van seconden in dit spel al belangrijk zijn. Geen idee hoe ze het doen. Maar mijn stats zijn niet slecht, vind ik zelf.
Toen ik eerder deze week een reviewcode kreeg om ‘Gran Turismo 7' uit te testen, was mijn enthousiasme dan ook heel groot. Dat het spel zo zwaar is (113 GB!) dat ik een deel andere spelletjes van mijn PS moest verwijderen, was niet echt erg. Dat het vier uren duurde voor 'GT7' was geïnstalleerd, was iets minder. Maar daarna kon de muziek beginnen.
Ge-LUID
Letterlijk, want het spel begint met een gloednieuw item: de muziekrally. Je moet een muziekje kiezen en dan segmenten van een circuit afrijden tegen tijd én op de tonen van die muziek. Hoe verder je raakt, hoe meer tijd je krijgt om het einde van het nummer te halen. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het leuk vinden, maar niet ik. I hate it. Gelukkig kon ik na die eerste muziekrally door naar het echte spel. Daar heb ik bij de instellingen ook meteen alle muziek uitgezet, ik hoor liever gierende banden en brullende motoren. En die klinken heerlijk in 'GT7'. Het geluid heeft extra aandacht gekregen van de ontwikkelaars van Polyphonic Digital.
En met succes. Het is ronduit adembenemend om bijvoorbeeld met 250 kilometer per uur over het asfalt te scheuren en de wind te horen huilen rond je wagen. Die lijkt je vierwieler uit elkaar te willen rukken. Dat in combinatie met gierende banden en de motoren van je eigen auto én die van je tegenstanders: verbluffend. Ik kreeg er kippenvel van.
Niet anders, wel beter
Dat was al één nieuwigheidje. Of eigenlijk iets dat verbeterd is. Want zowat alles in ‘GT7' komt hemels vertrouwd over, maar zit in een nieuw jasje. De ‘Homepage’ is nu net een stad met verschillende gebouwen, waar je van alles kan doen. Je kan bijvoorbeeld nog steeds je raceplunje aanpassen. Of je auto herspuiten in een andere kleur en stickers kleven, maar dat doe je nu in een echte garage. Brand Central is een waar shoppingcenter geworden, waar je nog steeds nieuwe wagens koopt. Zo’n 400 zijn dat er. En misschien ligt de nadruk wat te veel op het verzamelen van auto’s, maar dat is een kleinigheid.
Nieuw is dat er nu ook een tweedehandsshop is, waar je goedkoop een aantal gebruikte wagens kan kopen. Benieuwd of die shop ook gevuld zal worden met de auto’s die u en ik verkopen, want dan wordt dit heel interessant.
Ook alle racemogelijkheden blijven bestaan in 'GT7': Arcade Mode, Campaign Mode en Sports Mode zijn opnieuw van de partij en hebben hun eigen gebouwen op de ‘Homepage’. Er is wel een pak meer aandacht voor single player: dat aantal races is een stuk hoger dan in GT Sport.
In Sports Mode kunnen we de komende maanden weer dagelijks nieuwe races rijden. Dat wordt tijd, nadat we al jaren pas om de week nieuwe races kregen in ‘Gran Turismo Sport’. Ook herhalingen opslaan en eindeloos bekijken na een schitterende race, zal nog steeds kunnen. Ik heb lang gedacht dat ik de enige was die dat deed, maar het is naar verluidt razend populair.
Lappendeken
Een andere klassieker is ook behouden: in Scapes foto’s maken. Alleen zien die er nu nóg realistischer uit. Het verschil tussen een echte foto en de foto’s die je in ‘GT7' maakt, is bijna niet te zien. En dat geldt ook voor de races. Die zijn er nog echter uit dan echt. Zo staan de tracks vol bandensporen, liggen er rubberrestjes op plekken waar de auto’s niet rijden, zijn de circuits nog realistischer nagemaakt - tot het oplapwerk van het wegdek toe! -, komt er rook uit je banden als je te zwaar in de remmen moet en er vliegen nu ook stukken van je wagen als je crasht. Alleen raakt die maar niet total loss. En die herhalingen waar ik het al over had, die zijn zo levensecht! Het is alsof je naar een race op tv aan het kijken bent.
Ook verbeterd: de weersomstandigheden. Die zijn nu per circuit aangepast aan het echte klimaat van de regio waar het circuit gelegen is. Reken er dus maar op dat het vaak zal regenen op Spa-Francorchamps, dat naast maar liefst 90 andere tracks opnieuw van de partij is. En in de regen rijden, dat is nu toch van een andere dimensie dankzij 'Gran Turismo 7'. Achter een pak wagens in de regen rijden, is hels: je ziet niks, gaat plots slippen, crasht sneller,... Het kan op ellenlange circuits zoals de Nürbergring zelfs regenen aan de ene kant van het circuit en droog zijn aan de andere kant. Een geweldige uitdaging. En als het stopt met regenen, droogt de baan sneller op waar wagens de ideale lijn volgen, dan op stukken waar niet wordt gereden. Realistischer kan gewoon niet.
Nog een échte nieuwigheid is de tuningshop, waar je nieuwe onderdelen voor jouw wagens kan kopen, zoals nieuwe banden of zelfs een nieuwe motor. Zo kan je zelfs de motor van een Porsche in die van een Beetle monteren. Geef toe: hoe cool klinkt dat! Bij al die nieuwigheden word je trouwens geholpen door bestaande - en voor diehard fans bekende - 'GT’-spelers van over de hele wereld, die een rol kregen in het spel.
De prestaties van je wagen nemen in ‘GT7' trouwens af als je die vaak gebruikt. Dus moeten je lievelingen af en toe naar de garage voor onderhoud.
Toen ik deze week begon, waren mijn gegevens vanuit 'Gran Turismo Sport’ nog niet gesynchroniseerd, dat had Polyphonic Digital nochtans beloofd. Ik moest dus van 0 beginnen. Bij het behalen van de licenties vond ik dat soms wat vervelend, maar voor alle andere mogelijkheden in het spel niet. Integendeel, het geeft je nog meer het gevoel dat je met iets nieuws bezig bent. Iets nieuws dat je toch al goed kent. Maar bon, misschien komt die synchronisatie er vrijdag door, bij de wereldwijde lancering. Dan ben ik waarschijnlijk weer een D-driver met S voor sportmanship. Misschien kom ik jullie zo wel tegen in de Sports Mode. Na enkele dagen en vele uren testen (het leven van een journalist kan hard zijn: zo moéten gamen...) kijk ik enorm uit naar die online races!
Oh ja, voor wie nóg meer wil weten en meer screenshots wil zien, kan ook de review voor beginners lezen.
‘Gran Turismo’ wordt dit jaar 25 jaar. 'GT7' is te verkrijgen voor PS4 en PS5, je kan zelfs een versie kopen die op beide consoles kan worden gespeeld. Het spel komt op vrijdag 4 maart op de markt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
REVIEW Gran Turismo 7 voor beginners: “Ik leg in 7 punten uit waarom GT7 hemels is”
Beste niet-kenner van de reeks Gran Turismo. Als je ook maar een lichte voorkeur hebt voor racegames op jouw Playstation - dat mag zelfs nog een PS4 zijn, ook al is het spel gemaakt voor de PS5 - zoek dan niet verder. Gran Turismo 7 is simpelweg de Heilige Graal van de racespelletjes. Waarom, dat leg ik je in 7 puntjes uit. PS: ook kenners mogen dit artikel lezen. -
gamereview
Wat als balletje van ‘Pong’ eigen leven ging leiden? ‘Qomp2' zet oefening om in creative game
Nadat oerklassieker ‘Pong’ ons weer bij het nekvel greep tijdens de test van Atari’s retroconsole 2600+, deed de aankondiging van de kleine game ‘qomp2' onze oogjes fonkelen. Het uitgangspunt is dan ook zo simpel als geniaal. En, zo blijkt, bij wijlen verrekt moeilijk. -
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
-
gamereview
Met game ‘Tales of Kenzera: ZAU’ is het eindelijk ‘time for Africa’
Het zijn mooie tijden voor de liefhebbers van metroidvania’s. Eerder dit jaar konden ze al hun tanden zetten in de onverwacht succesvolle comeback ‘Prince of Persia: The Lost Crown’ en het psychedelische pareltje ‘Ultros’, en dat rijtje wordt nu aangevuld met ‘Tales of Kenzera: ZAU’. Een meer kleinschalig spel misschien dan die andere twee, maar met het hart op de juiste plaats. -
PREMIUM
Lego Master Corneel Clarys (25) ontwerpt bouwsets van Minneke Poes, Cieper en Goliath: “Uit liefde voor de Kattenstoet”
Nadat hij eerder al replica's bouwde van de Lakkenhallen en de Ieperse gevangenis, stapt Lego Master Corneel Clarys nu een niveau hoger. Hij ontwierp eigenhandig bouwdozen van enkele andere Ieperse monumenten: de van de Kattenstoet gekende Minneke Poes, Cieper en Goliath. “Dit is een beetje mijn comeback na mijn zwaar motorongeval.”Ieper -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
-
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
-
gamereview
Geesten verjagen in historisch decor van ‘Banishers: Ghosts of New Eden’ is alvast een van verrassingen van 2024
Noord-Amerika, 1695. Meer bepaald het fictieve stadje New Eden. De naam klinkt alsof we in een mooi stukje gekoloniseerd Amerika terechtkomen, maar niets is minder waar. Terwijl de protagonisten Antea en Red naar de kust roeien, zien we meteen dat New Eden betere tijden heeft gekend. De reden waarom het duo de oceaan heeft overgestoken, is dan ook geen pleziertrip. Ze zijn professionele spookverdrijvers (banishers), en New Eden is behekst. -
gamereview
‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
‘Grand Theft Auto III’ was in 2001 voor veel van ons de eerste kennismaking met een (zo goed als) volledige 3D-wereld en zorgde voor een bescheiden revolutie in gameland. Terecht, maar toch was het concept hen twee jaar eerder al voorgedaan, door het Belgische Appeal Studios nog wel. Het spel in kwestie? ‘Outcast’, een sci-fi avontuur voor pc dat best goed onthaald werd maar helaas door financiële problemen bij de makers nooit een vervolg kreeg. Nochtans waren de plannen voor die sequel er wel, en kijk: amper 23 jaar later is Appeal Studios terug van weggeweest en ligt ‘Outcast: A New Beginning’ in de rekken! -
PREMIUM10
Vlaming blijft scoren met populairste game ter wereld ‘Baldur’s Gate 3', maar blijft met beide voeten op de grond
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Bockstael
Kurt Van Campenhout
Thomas Van Looken