Leerlingen tonen leerkracht hoe het moet: zo geef je les over seksualiteit

De leerlingen van drie scholen in Vlaanderen nemen maandag de les seksuele opvoeding in hun school over. Dat doen ze uit protest tegen de manier waarop er op scholen nog te vaak wordt omgesprongen met relationele en seksuele vorming. De Vlaamse scholierenkoepel en Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, slaan daarvoor de handen in elkaar.

Scholieren pleiten volgens Sensoa en de Vlaamse scholierenkoepel voor een ruime en positieve benadering van seks, gender en seksuele geaardheid op school.

"Leerlingen hebben vaak nog het gevoel dat een aantal belangrijke onderwerpen tijdens de les seksuele vorming helemaal niet of niet genoeg besproken worden", klinkt het bij de Vlaamse Scholierenkoepel. "Er bestaan nog een aantal taboes in de klas en de communicatie kan veel opener. De rol van de leerkracht is daar heel belangrijk in."

Volgens Sensoa geven leerkrachten vandaag enkel les over heel technische onderwerpen van seksualiteit. "Er wordt heel veel aandacht besteed aan de voortplantingsorganen, seksueel overdraagbare aandoeningen en zwangerschappen", aldus Boris Cruyssaert van Sensoa. "Dat is natuurlijk heel belangrijk, maar in een ideale wereld wordt er tijdens die lessen ook aandacht besteed aan de beleving van seksualiteit, zoals verliefdheid en gevoelens."

Om het goede voorbeeld te geven aan hun leerkrachten, "kapen" de leerlingen van het Atheneum in Gentbrugge, het Humaniora Kindsheid Jesu in Hasselt en het Atheneum Voskenslaan in Gent maandag de lessen seksuele opvoeding. "De leerlingen krijgen daarvoor begeleiding van vormingswerkers van onder meer Sensoa, Jong en van Zin en Wel Jong Niet Hetero en gaan dan zelf voor de klas staan", aldus Cruyssaert. "De leerkrachten mogen dan nog eens zelf achter de schoolbanken gaan zitten om te zien hoe de leerlingen zelf willen dat zulke lessen eruitzien."

Op de website van Sensoa kunnen leerkrachten tips en lesvoorbereidingen terugvinden om de les seksuele opvoeding op een ruimere manier tot stand te brengen.

Meest gelezen