© VRT - Geert Van Hoeymissen

VRT-klantendienst ziet aantal klachten stijgen: "Coronapandemie had daar geen aandeel in" 

Het aantal klachten dat het afgelopen jaar bij de VRT-klantendienst binnenliep, is gestegen met 8 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. De VRT ontving vorig jaar 9.583 klachten op een totaal van 32.356 contacten. Het aantal contacten steeg met bijna 2,5 procent. De stijging is volgens de openbare omroep de som van verschillende situaties. "Er waren enkele kwesties die op korte tijd heel wat commotie en klachten hebben veroorzaakt", zegt klachtencoördinator Anabel Coremans. "Daarnaast werd er sterk ingezet op de bereikbaarheid en zichtbaarheid van de VRT-klantendienst."

In het vorige klachtenrapport van 2020 hield een groot deel van de nieuwe klachten verband met de coronapandemie. "Dat was in 2021 niet het geval", zegt Coremans. “Wellicht zijn de mediagebruikers gewoon geworden aan die nieuwe realiteit, of misschien heeft het medialandschap zich beter aangepast. Vermoedelijk is het een combinatie van de twee.”

Waar gingen de meeste klachten dan wel over? Dat blijkt erg divers te zijn. Zo waren er veel klachten over het interview dat Eén uitzond met de Britse hertogin Meghan Markle en haar man prins Harry. Ook "Thuis" kwam onder vuur te liggen met een uitspraak over foie gras en een misplaatste grap over "frietjes van de Chinees". In de laatste twee gevallen ging het om georganiseerde acties, blijkt uit het klachtenrapport.

Ook het grote sportaanbod op televisie kon op heel wat reactie rekenen. "Er werden verschillende uitgestelde wedstrijden georganiseerd in 2021 waardoor er, tegen de zin van sommige Vlamingen, heel veel sport te zien was", staat er in het klachtenrapport. "Ook hier zorgden bepaalde reacties van onder andere Eddy Demarez en Dirk Van Esser vanzelfsprekend voor veel commotie en klachten."

Daarnaast kwamen er ook klachten binnen van kijkers die vonden dat er te weinig ontspanningsprogramma's zijn. De VRT heeft zich nu tot doel gesteld daar meer in te gaan investeren. 

"De klantendienst heeft het afgelopen jaar ook ingezet op verhoogde bereikbaarheid- en zichtbaarheid. Dat heeft waarschijnlijk ook bijgedragen tot een stijging van het aantal klachten", klinkt het. Zo gaat "Iedereen beroemd" in een rubriek aan de slag met de reacties die binnenkomen bij de klantendienst, net zoals "Puntje van kritiek" op Radio 1. 

Naast 9.583 klachten kreeg de VRT ook 22.773 andere reacties binnen. Dat gaat van vragen over suggesties tot complimenten. 

Meest gelezen