OVERZICHT. Zo fel verschillen de brandstofprijzen in Europa
De brandstofprijzen swingen de pan uit. In verschillende landen is zowel de prijs van diesel (B7) als benzine (E10) hoger dan 2 euro per liter. Uit de recentste cijfers van de Nederlandse verkeersorganisatie ANWB (4 maart 2022, red.) blijkt dat de brandstofprijzen in Europa sterk verschillen. In welke landen betaal je het meeste? Hoe groot is het verschil met het goedkoopste land? En waar staat België in het rijtje? Wij maakten een overzicht.
Diesel (B7) is het duurste in Zweden (gemiddeld 2,169 euro), gevolgd door Noorwegen (2,031 euro) en door IJsland (1,907 euro). In Rusland is diesel het goedkoopst (0,456 euro). Het verschil tussen Zweden en Rusland is maar liefst 1.713 euro.
De gemiddelde prijs van benzine (E10) is het hoogste in Noorwegen (2,135 euro), gevolgd door Nederland (2,102 euro). IJsland staat op de derde plaats (2,013 euro). Opnieuw is de gemiddelde prijs van benzine het laagst in Rusland (0,436 euro). Het verschil tussen Noorwegen en Rusland is hier 1.595 euro.
Wat LPG betreft, betaal je het meeste in Zweden (1,251 euro), Griekenland (1,092 euro) en Zwitserland (1,091 euro). Rusland staat ook daar onderaan het lijstje (0,245 euro). Het verschil voor LPG tussen Zweden en Rusland is 1,006 euro.
Waar staat België in het rijtje?
Van de in totaal 41 landen staat België op de zesde plaats (1,885 euro) waar je gemiddeld het meeste betaalt voor diesel. Het verschil met het duurste land Zweden is 0,284 euro, met Rusland is dat 1,429 euro.
Wat de benzineprijzen betreft, staat ons land op de dertiende plaats waar je gemiddeld het meeste betaalt. Gemiddeld betaal je 1,831 euro in ons land. Dat is een verschil van 0,200 euro met het duurste land Noorwegen en 1,395 euro met Rusland.
Als het over LPG gaat, staan we op de twaalfde plaats van duurste landen (0,859 euro). Hier bedraagt het verschil met Zweden 0,392 euro, met Rusland 0,614 euro.
In onderstaande tabel kunt u de gemiddelde brandstofprijzen (per liter) in Europa vergelijken:
Lees ook.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
9
De Stem van Theo Francken: “Ik vind niet dat abortus tot 18 weken mogelijk mag zijn”
-
PREMIUM87
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?
Wat hebben een professionele basketbalclub, een Chinese start-up, het Antwerpse Sportpaleis en Bart De Wever gemeen? Samen vormen ze de puzzelstukken in een opvallend verhaal met wel héél hoge inzet: een gloednieuwe fabriek van liefst 300 miljoen euro en 600 werknemers in de Antwerpse haven. Al blijft de vraag: komt die er of komt die er niet? De Chinese spilfiguur reageert hier voor het eerst. -
PREMIUM14
Heidi De Pauw stopt na 20 jaar bij Child Focus: “Vorig jaar hadden we 32% meer verdwijningen: een signaal dat het niet goed gaat met de jeugd”
Neen, Heidi De Pauw (52) is het niet beu bij Child Focus. Ze is ook niet ‘op’. Wel voelt ze zich klaar voor iets gedurfds: een job van 20 jaar verlaten en zien wat er gebeurt. Maar niet zonder terugblik: naar de tijd toen affiches nog in livings werden geprint, tot de geoliede machine van nu. “In dit land gaat ook veel goéd.” -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
Nu de brandstofprijzen de hoogte inschieten: zijn tweedehands elektrische wagens een goed alternatief?
Door de oorlog in Oekraïne stijgen de gas- en olieprijzen naar recordhoogtes. Consumenten die op zoek zijn naar een tweedehands auto, zouden daarom ook wel eens kunnen kiezen voor een elektrische wagen, in plaats van een auto op diesel of benzine. Maar waar moet je dan precies op letten? Onze auto-expert Joost Bolle geeft advies: “Occasies van Tesla blijven peperduur.” -
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Waarom N-VA op het podium niet meer over migratie praat”
Uit alle peilingen blijkt dat het één van de twee grote thema’s is voor deze verkiezingen: migratie. En toch zweeg N-VA -op één zin na- volledig over het onderwerp op haar congres. “Het wordt de beslissende gok van deze verkiezingscampagne”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Is Bart De Wever sterk genoeg om van ‘de hard werkende Vlaming moet meer geld overhouden’ de inzet te maken? En in één adem ‘dat andere thema’ én het Vlaams Belang in de schaduw te zetten?” -
Voor U streeft in juni naar 7 procent van de stemmen: “Wat doen we met de provincies en de Senaat? Afschaffen”
-
Twee jaar na dood van baby in crèche ’t Sloeberhuisje wil parket vader van uitbaatster voor assisen wegens doodslag
Gent -
PREMIUM5
Cocktails drinken op de maan: deze Vlaming ontwerpt de eerste maanbasis (mét bar)
Een Vlaming, architect Xavier De Kestelier (48), heeft de eerste maanbasis ontworpen. Hij deed dat in opdracht van de Europese ruimteorganisatie ESA. Als architect wil hij vooral één ding weten: hoe is het om op de maan te wonen. Hoe zijn ‘maanhuis’ eruitziet? Dat vertelt hij zelf. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Vlaams echtpaar op Tenerife als vermist opgegeven: “Auto verdwenen, achterdeur zat niet op slot”
65 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerChris Segers
Stille Stille
Pierre Lüttich
Martine Van Cutsem
Luc De Brandt